حقوق و مزایای مسئولین فنی و ناظرین بهداشتی دامپزشکی

انجمن دامپزشکی برگزیده سال 1396

انجمن صنفی مسئولین فنی و ناظرین بهداشتی دامپزشکی استان تهران، انجمن دامپزشکی برگزیده سال 1396 شد

پیوندهای ویژه

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری

پرتال سازمان دامپزشکی کشور

سامانه دریافت گزارش های مردمی تخلفات بهداشتی فرآورده های خام دامی ( گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ، ... )

تماس ها

  سازمان دامپزشکی کشور
  • تلفنخانه: 3-88953400(021)
  • نمابر: 88957252 - 88962392(021)
  • حوزه ریاست: 88957007(021)
  اداره کل دامپزشکی استان تهران
  • تلفنخانه: 4-44787542(021)
  • نمابر: 44796580(021)
  • حوزه مدیریت: 44796237(021)
  سازمان نظام دامپزشکی ج.ا.ا
  • تلفنخانه: 61061(021)
  • نمابر: 66414171(021)
  • حوزه ریاست: 61061111(021)
  نظام دامپزشکی استان تهران
  • تلفن: 88304023(021)
  • فکس: 88826360(021)
: ارزیابی بینندگان
(0 رای‌ها)
سمپوزیوم هشدار مصرف آنتی بیوتیک ها برگزار گردید

دکتر خلج، رییس سازمان دامپزشکی کشور در سمپوزیوم هشدار مصرف آنتی بیوتیک ها بر ارتقای کیفیت دارو جهت رونق صادرات و همچنین بر تجویز و نظارت بر مصرف دارو توسط دامپزشکان تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، صبح روز یکشنبه 94/9/1 سمپوزیوم یک روزه هشدار مصرف آنتی بیوتیک در سالن اجتماعات دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران برگزار شد.
دکتر مهدی خلج رییس سازمان دامپزشکی کشور اظهار داشت: تمام موجودات برای زنده ماندن و حیات خود تلاش می کنند و خود را با شرایط سازگار می نمایند، میکروارگانیسم ها نیز مانند دیگر موجودات زنده برای بقا و ادامه حیات، خود را با شرایط تطبیق می دهند.
دکتر خلج افزود: بالغ بر 50 درصد آنتی بیوتیک ها در عرصه دامپزشکی مصرف می شود که این موضوع یکی از دغدغه های دامپزشکی و حوزه پزشکی می باشد.
سخنران اول این همایش ادامه داد: در سال 2011 سازمان بهداشت جهانی (WHO) شعاری در مورد اهمیت این موضوع برگزید و در سال 2012 سازمان جهانی بهداشت دام (OIE) بر اهمیت موضوع تاکید نمود و در سال 2014 (WHO)  و (OIE) با حضور وزرای بهداشت و کشاورزی کشورهای عضو گردهمایی با موضوع آنتی بیوتیک تشکیل داد و امسال هم هفته جهانی هشدار مصرف آنتی بیوتیک ها به پیشنهاد (OIE) از تاریخ  16 تا 22 نوامبر 2015 برابر با 25 آبان تا 1 آذر 1394 نشان دهنده اهمیت این موضوع می باشد.
رییس سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: مقاومت دارویی حتمی است کاری که می توان انجام داد راه کاری برای کاهش مصرف دارو و در نتیجه کاهش مقاومت دارویی می باشد.
دکتر خلج گفت: در حال حاضر در بخش غیر دولتی حدود هزار و هفتصد داروخانه دامپزشکی وجود دارد که این موضوع باعث شده دارو از داروخانه تهیه و مستقیما توسط دامدار به مصرف برسد و نظارتی بر مصرف دارو در مزرعه توسط دامپزشک صورت نمی گیرد.
وی تصریح کرد: ما به مدیریت خدمات بهداشتی درمانی دامپزشکی فکر میکنیم ولی سازمان به تنهایی قادر به انجام این کار نمی باشد و باید با همکاری و مشارکت سازمان نظام دامپزشکی و تشکل های بخش غیر دولتی این کار صورت پذیرد.
دکتر خلج افزود: اولین گام جهت رونق صادرات دارو ارتقای کیفیت آن می باشد که سازمان دامپزشکی کشور برای تمام مراکز تولیدی در حوزه دامپزشکی که علاقمند به صادرات محصولات خود می باشند با رعایت موازین و مقررات بهداشتی کد IR صادر نموده است.
رییس سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: برای افزایش سطح بهداشت در فرآورده های دامی، در کنار رعایت بهداشت در کشتارگاه، رعایت موازین بهداشتی در ابتدای زنجیره تولید از جمله مرغداری و دامداری اهمیت ویژه ای دارد و زمانی که ابتلا به بیماری در دام کمتر بوجود آید مصرف دارو و آنتی بیوتیک هم کاهش می یابد و در نتیجه محصولات سالم تر با باقیمانده دارو و مقاومت کمتر دارویی تولید می گردد.
دکتر تاجبخش، چهره ماندگار دامپزشکی به عنوان سخنران بعدی ضمن اشاره به کتابی از تالیفات خود با موضوع مقاومت آنتی بیوتیک ها که در سال 1350 منتشر شده است و هشدار در همان سال مبنی بر مصرف منطقی و اصولی از آنتی بیوتیک ها گفت: یکی از کارهای اشتباه در پرورش دام و طیور اضافه کردن آنتی بیوتیک در جیره غذایی می باشد که با توجه به وسیع الطیف بودن اکثر این داروها منجر به از بین رفتن میکروبهای مفید دستگاه گوارش در نتیجه افزایش وزن در دام و طیور میگردد، نهایتا انسان در زمان مصرف این فرآورده های دامی به این داروها مقاومت پیدا میکند.
وی تصریح کرد: باکتریها میلیون ها سال قبل از انسان در زمین وجود داشته اند و به علت جهش ژنتیکی میلیون ها سال بعد هم وجود خواهند داشت ما نمی توانیم آنها را از بین ببریم، فقط باید با آنها به تعامل برسیم.
در ادامه دکتر صفری، رییس سازمان نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: این هشدار هم به تولیدکنندگان و هم به مصرف کنندگان آنتی بیوتیک می باشد.
وی افزود: چرا دامپزشکی جایگاهی در طرح تحول سلامت ندارد اگر به دنبال کاهش مصرف دارو هستیم باید کاهش رخداد بیماری اتفاق بیافتد.
وی در ادامه با تبیین وظایف سازمان نظام دامپزشکی ادامه داد: وظیفه ما هم دفاع از حقوق همکاران دامپزشک و هم حقوق بهره برداران و تولید کنندگان می باشد.
دکتر صفری ادامه داد: واحدهای تولیدی احتیاج به تجهیز ساختار دارند و باید همه جوانب را توام با هم به جلو ببریم.
دکتر صفری با اشاره به ورود سازمان نظام دامپزشکی به حوزه داروهای همیوپاتیک و طب سنتی از عدم وجود نهاد تحقیقاتی قوی در حوزه دامپزشکی انتقاد کرد.

در پایان و در بخش سخنرانی علمی دکتر مصطفی پیغمبری، دکتر فرامرز مسجدیان، دکتر فاطمه سلیمانی، دکتر مصطفی عزیزیان، دکتر محمد حبیبی و دکتر محمد گل محمدی به ایراد سخنرانی پرداختند.

تعداد بازدید : 1789 بار

نوشتن دیدگاه

در زمینۀ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- «انجمن» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- «انجمن» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
- نظرات پس از تأیید مدیر پرتال منتشر می‌شود.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید