حقوق و مزایای مسئولین فنی و ناظرین بهداشتی دامپزشکی

انجمن دامپزشکی برگزیده سال 1396

انجمن صنفی مسئولین فنی و ناظرین بهداشتی دامپزشکی استان تهران، انجمن دامپزشکی برگزیده سال 1396 شد

پیوندهای ویژه

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری

پرتال سازمان دامپزشکی کشور

سامانه دریافت گزارش های مردمی تخلفات بهداشتی فرآورده های خام دامی ( گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ، ... )

تماس ها

  سازمان دامپزشکی کشور
  • تلفنخانه: 3-88953400(021)
  • نمابر: 88957252 - 88962392(021)
  • حوزه ریاست: 88957007(021)
  اداره کل دامپزشکی استان تهران
  • تلفنخانه: 4-44787542(021)
  • نمابر: 44796580(021)
  • حوزه مدیریت: 44796237(021)
  سازمان نظام دامپزشکی ج.ا.ا
  • تلفنخانه: 61061(021)
  • نمابر: 66414171(021)
  • حوزه ریاست: 61061111(021)
  نظام دامپزشکی استان تهران
  • تلفن: 88304023(021)
  • فکس: 88826360(021)
: ارزیابی بینندگان
(0 رای‌ها)
رسانه ها رکن اصلی در فرهنگ سازی و آگاهی مردم در بهداشت و پیشگیری از بیماریها دارند

دکتر خلج در دیدار با اصحاب رسانه ضمن تبریک روز خبرنگار به سوالات حوزه بیماریهای دامی پاسخ داد.

به گزارش روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور در دیدار اصحاب رسانه با ریاست سازمان دامپزشکی کشور در روز یکشنبه  94/5/18 در سالن جلسات سازمان دامپزشکی ضمن تبریک روز خبرنگار  اقدامات سازمان در حوزه بهداشت و بیماریهای دام، طیور و آبزیان تشریح شد.
 
بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (CCHF)
 
دکتر خلج در باره وضعیت بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (CCHF) در کشور اظهار کرد : عامل این بیماری یک ویروس است که در پستانداران کوچک مانند موش ، خرگوش ، حتی پستانداران بزرگ در گردش میباشد و عامل انتقال ویروس کنه است . در بسیاری از کشورهای دنیا به جهت فراوانی کنه این بیماری شایع است و تلفات بسیاری داشته اما در ایران این بیماری بهتر از دیگر کشورها کنترل شده است . البته باید توصیه کرد که آموزش اولین رکن برای عدم گسترش آن در بین جمعیت دامی و انسانی در کشور است .
وی افزود : با توجه به اینکه بیماری در دام علائم درمانگاهی مشخصی ندارد و و خسارتی ایجاد نمی کند ولی سازمان به جهت اینکه برای جامعه انسانی خطرناک است با همکاری وزارت بهداشت و رسانه ها در زمینه پیشگیری از این بیماری و فرهنگ سازی در خصوص کشتار غیر مجاز و خارج از کشتارگاه اقدامات موثری انجام داده است .
دکتر خلج در گزارشی از کشورهای همسایه در مقایسه با ایران بیان کرد : تعداد 967 مورد ابتلای انسانی به این بیماری در سال 2014 در ترکیه گزارش شد که از این تعداد 44 نفر جان باختند . همچنین در کشور عمان 16 نفر به این بیماری مبتلا شده و همگی جان خود را از دست دادند .
وی تصریح کرد :   تلاش سازمان دامپزشکی و وزارت بهداشت و درمان در جهت کنترل بیماری منجر به موفقیتهای نسبی درمقایسه با همسایگان شده است . امیدواریم فرهنگ سازی درخصوص کشتارهای غیرمجاز و خارج ازکشتارگاه که یکی از راههای انتقال ویروس از دام آلوده به انسان میگردد انجام بگیرد.
ایشان در ادامه گزارش فعالیتهای سازمان افزود : در استانهای تهران ، البرز ، گیلان ، سیستان و بلوچستان ، زنجان و قم حدود 95 درصد از کشتارهای سنتی تعطیل شده یا به کشتارهای صنعتی مورد تائید سازمان دامپزشک تبدیل شده اند و از این به بعد نیز درصددیم بستر را به گونه ای فراهم کنیم که مابقی کشتارگاههای سنتی نیز به کشتارگاههای صنعتی با تجهیزات مورد تائید سازمان دامپزشک تبدیل شوند یا اینکه به تدریج تعطیل خواهند شد .
 
مالاشیت گرین :
 
رئیس سازمان دامپزشکی کشور درخصوص پایش آلاینده ها و رنگ مالاشیت گرین در مزارع پرورش ماهیان سردآبی بیان داشت :
از حدود 12 استانی که از مزارع پرورش نمونه گیری انجام دادیم ، تنها 2 مورد مثبت بود که با این موارد نیز باحکم مقام محترم قضایی برخورد شده است .
دکتر خلج ادامه داد : با اشاره به اینکه مالاشیت گرین ماده ای است که در گذشته برای مبارزه با انگل های خارجی و قارچها در مزارع پرورش ماهی قزل آلا مرسوم بوده ، گفت :  با معرفی ماده جایگزین و اطلاع رسانی در این زمینه به پرورش دهندگان زمینه عدم استفاده از این ماده را فراهم کرده است .
رئیس سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد : از 15 فروردین سالجاری اعلام کردیم عرضه ماهی قزل آلا در بازار منوط به داشتن گواهی عاری بودن از مالاشیت گرین است .
 
وضعیت بیماری بروسلوز :
 
دکتر خلج همچنین درخصوص وضعیت بیماری بروسلوز در کشور اظهار کرد :  گرچه در گذشته به دلیل وجود کادر اختصاصی 1500 نفری مبارزه با این بیماری وضعیت بهتری داشتیم ، اما امروز نیز برای مقابله با بیماری تب مالت در کشور باید کارهای متعددی از سوی دستگاه های مختلف در مشارکت با سازمان دامپزشکی کشور انجام شود تا بتوانیم این بیماری را کنترل کنیم .
وی در مورد وضعیت شیوع تب مالت در کشور بیان داشت : در اواخر سال 87 واکسیناسیونی که در کشور علیه این بیماری انجام شده بود ، با نقصان مواجه بود و همچنین در سالهای 88 ، 89 و 90 این اقدام در حداقل زمان ممکن انجام شد و کمتر از 25 درصد سالهای گذشته بوده است .
خلج تصریح کرد :  در چند سال اخیر وضعیت واکسیناسیون علیه تب مالت بهبود یافته و طی سالهای 92 و 93 شرایط تثبیت شد و سازمان دهی های لازم را در این زمینه انجام دادیم .
رئیس سازمان دامپزشکی کشور بیان داشت : در 4 ماه ابتدای امسال 17 میلیون و 140 هزار دز واکسن علیه این بیماری در دام های کشور انجام شده است که این عدد در مدت مشابه سال گذشته 12 میلیون و 900 هزار واکسیناسیون بوده که در این زمینه با رشد 34درصدی مواجه هستیم .
دکتر مهدی خلج از  به اتمام رسیدن مراحل نهایی بهداشتی و قرنطینه ای صادرات گوشت مرغ ، گوشت قرمزو تخم مرغ به روسیه خبر داد و گفت :  در حال حاضر منتظر پاسخ مرجع ذیصلاح در کشور روسیه برای آغاز صادرات این محصولات پروتئینی هستیم و به نظر می رسد تاجران دو کشور نیز باید با یکدیگر مذاکرات خود را آغاز کنند .
وی اظهار کرد :   با توجه به توافقات صورت گرفته برای صادرات محصولات کشاورزی با منشا دامی هیات روسی در مرحله اول به ایران آمدند و پس از امضای توافق نامه های مشترک از بسیاری از مجموعه های تولیدی این محصولات درکشور بازدید کردند .
وی افزود : اینکه ساختار پرورش و تولید این محصولات ساختار فیزیکی و سالن های پرورشی در چه وضعیتی هستند تا حدود بسیاری مورد تائید هیات روسی قرار گرفت و توافقات مشترک نیز انجام شد به گونه ای که در میان کشتارگاه های مورد بازرسی آنها هشت کشتارگاه توانستند از سازمان دامپزشکی کد صادراتی (IR) را دریافت کنند و تاکنون دو کشتارگاه در سایت اتحادیه روسیه مورد تائید قرار گرفتند همچنین 19 واحد فرآوری آبزیان نیز در این سایت قرار گرفتند .
رئیس سازمان دامپزشکی ادامه داد : در سفر اخیر به پاریس نیز توافقاتی با هیات روسی انجام شد ، اما آخرین مرحله از توافقات مربوط به حصول اطمینان آنها از باقیمانده های شیمیایی و فلزات سنگین در این محصولات است و با توجه به اینکه در این زمینه نیز تا حدود بسیاری توافقات دوجانبه صورت گرفته در حال حاضر زمان آن فرا رسیده است که تجار و بازرگانان ایران و روسیه در این زمینه وارد مذاکره شوند و هر محصولی را که روسیه متقاضی آن است به سازمان دامپزشکی ایران اعلام کنند تا مراحل تائید آن طی شود .
 
در مورد وضعیت آنفلوانزا :
 
رئیس سازمان دامپزشکی در ادامه گفت :   آنفلوانزای مرغی نیز که در استان مازندران بین طیور بومی شایع شده بود به سرعت وارد عمل شدیم و شیوع این بمیاری در کشور به سازمان بهداشت جهانی دام (OIE) اعلام شد .
وی افزود :  قبل از ورود این بیماری در کشور اقدامات بسیاری انجام شد که می توان به بالغ بر 33 هزار نمونه گیری از 1400 واحد پرورش روستایی و صنعتی طیور و 91 هزار مورد آزمایش اشاره کرد در این اقدامات نبود ویروس آنفلوانزا مورد تائید قرار گرفت و قبل از ورود بیماری به کشور آماده باش به تمامی ادارات دامپزشکی کشور اعلام شد چرا که در همین هنگام 33 کشور جهان به این بیماری آلوده شده بودند .

رئیس سازمان دامپزشکی ادامه داد :  به محض مشاهده آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در مازندران پایش های لازم برای شناسایی و نمونه برداری از واحدهای پرورشی در سه مرحله انجام شد و ضمن شناسایی دقیق بیماری و از بین بردن آن ، گزارش نهایی پاک شدن کشور از این بیماری نیز به سازمان جهانی بهداشت دام اعلام شد .

دکتر خلج: رسانه ها رکن اصلی در فرهنگ سازی و آگاهی مردم در بهداشت و پیشگیری از بیماریها دارند

دکتر خلج: رسانه ها رکن اصلی در فرهنگ سازی و آگاهی مردم در بهداشت و پیشگیری از بیماریها دارند

دکتر خلج: رسانه ها رکن اصلی در فرهنگ سازی و آگاهی مردم در بهداشت و پیشگیری از بیماریها دارند

دکتر خلج: رسانه ها رکن اصلی در فرهنگ سازی و آگاهی مردم در بهداشت و پیشگیری از بیماریها دارند

تعداد بازدید : 1798 بار

نوشتن دیدگاه

در زمینۀ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- «انجمن» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- «انجمن» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
- نظرات پس از تأیید مدیر پرتال منتشر می‌شود.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید