حقوق و مزایای مسئولین فنی و ناظرین بهداشتی دامپزشکی

انجمن دامپزشکی برگزیده سال 1396

انجمن صنفی مسئولین فنی و ناظرین بهداشتی دامپزشکی استان تهران، انجمن دامپزشکی برگزیده سال 1396 شد

پیوندهای ویژه

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری

پرتال سازمان دامپزشکی کشور

سامانه دریافت گزارش های مردمی تخلفات بهداشتی فرآورده های خام دامی ( گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ، ... )

تماس ها

  سازمان دامپزشکی کشور
  • تلفنخانه: 3-88953400(021)
  • نمابر: 88957252 - 88962392(021)
  • حوزه ریاست: 88957007(021)
  اداره کل دامپزشکی استان تهران
  • تلفنخانه: 4-44787542(021)
  • نمابر: 44796580(021)
  • حوزه مدیریت: 44796237(021)
  سازمان نظام دامپزشکی ج.ا.ا
  • تلفنخانه: 61061(021)
  • نمابر: 66414171(021)
  • حوزه ریاست: 61061111(021)
  نظام دامپزشکی استان تهران
  • تلفن: 88304023(021)
  • فکس: 88826360(021)
: ارزیابی بینندگان
(0 رای‌ها)

دکتر جاویدی، معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور گفت: بر اساس نتایج آزمایش های انجام شده بر روی نمونه هایی از یک هزار و 400 واحد صنعتی و روستایی پرورش طیور، کشتارگاه ها و تالاب ها، هیچ گونه کانون آلوده به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در سطح کشور شناسایی نشده است.

به گزارش روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، دکتر جمال الدین جاویدی اضافه کرد: سازمان دامپزشکی کشور از سال 1385 تلاش کرده است که همه ساله سیستم مراقبت فعال بیماری فوق حال پرندگان را همزمان با فصل مهاجرت پرندگان وحشی و سیستم مراقبت غیرفعال آن را در طول سال در کشور برقرار کند.

وی ادامه داد: در این راستا، از مهر ماه سال جاری طرح مراقبت فعال بیماری فوق حال پرندگان در 32 استان کشور و با هدف تعیین وجود و یا عدم وجود تحت تیپ های بیماریزا و غیربیماریزای آنفلوانزای طیور در واحدهای صنعتی پرورش مرغ اجداد، مرغ مادر، مرغ تخمگذار، مزارع پرورش بوقلمون، شترمرغ، بلدرچین، کبک، آبزی سانان، باغ پرندگان، مراکز عرضه طیور زنده، تالاب ها و زیستگاههای پرندگان وحشی، مرغ گوشتی (کشتارگاههای طیور) و همچنین طیور روستایی اجرا شد.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: در این طرح، به 961 واحد صنعتی و 380 واحد روستایی مراجعه و تعداد 31 هزار و 400 نمونه سرمی و 2 هزار و 600 نمونه سواب اخذ و نسبت به انجام بیش از 100 هزار نوع آزمایش در آزمایشگاههای سازمان دامپزشکی اقدام شد.

دکتر جاویدی اظهار خرسندی کرد که بر اساس نتایج آزمایشات ملکولی، هیچ گونه کانون فعال آلوده از نظر آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در واحدهای مورد مراجعه در سطح کشور مورد شناسایی قرار نگرفته است.

وی اضافه کرد: در این راستا، علاوه بر اجرای طرح مراقبت فعال آنفلوانزای پرندگان، سازمان دامپزشکی کشور جلسات ستاد آنفلوانزای پرندگان در سطوح مختلف ملی، استان و شهرستان را برگزار آخرین وضعیت بیماری در ایران و سایر کشورهای دنیا را بررسی کرد و در خصوص واردات تخم مرغ نطفه دار ، جوجه یکروزه و سایرفراورده های طیور از کشورهای درگیربیماری ممنوعیت و محدویت موقت اعمال کرد.

دکتر جاویدی برگزاری جلسات آموزشی در سطوح مختلف، مرغداران، دامپزشکان بخش دولتی و خصوصی، گزارش گیری روزانه از استان ها و شهرستان ها و همچنین اعمال ضوابط بهداشتی و قرنطینه ای در نقاط مرزی و مبادی ورودی طیور و فرآورده های آن را از دیگر فعالیت های سازمان دامپزشکی کشور در راستای مراقبت و کنترل بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان عنوان کرد.

دکتر فرشاد تهرانی مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبور ‌عسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی کشور نیز در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس درباره شایعات منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی در مورد شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، گفت: در حوزه طیور و پرندگان در کشور با آنفلوانزای فوق حاد پرندگان مواجه نیستیم و هیچ‌گونه ردپایی از این بیماری در کشور مشاهده نشده است.

وی با بیان اینکه آنفلوانزای پرندگان از طیور یا پرنده به انسان منتقل می‌شود، گفت: به طور معمول ابتدا باید طیور یا پرندگان به این بیماری مبتلا شوند و بعد این بیماری به انسان انتقال یابد، در حالی که تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر آلوده بودن به ویروس آنفلوانزا در گله‌های طیور صنعتی و روستایی و پرندگان گزارش نشده است.

دکتر تهرانی اظهار داشت: آنفلوانزای H7N9 یک تیپ استثنایی از این بیماری است که در سال‌های 2013 و 2014 در چین شیوع یافت و این نوع از آنفلوانزا بدون ظهور هیچ علامتی در طیور و پرندگان وانسان در کشورهای چین و آسیای جنوب شرق موجب تلفات شد.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبور‌عسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی تصریح کرد: براساس دستورالعمل‌ اتحادیه اروپا همه ساله در فصل مهاجرت پرندگان اقدام به طرح پالایش آنفلوانزای پرندگان می‌کنیم و طبق اصول به تعدادی مشخص از واحدهای صنعتی و روستایی مراجعه کرده که در جستجوها و بررسی‌ها کانون فعالی یافت نشده و این کار هر ساله در حال انجام است .

دکتر تهرانی افزود: تا این لحظه از نظر آنفلوانزای فوق حاد پرندگان H5 و H7 در بین طیور و پرندگان هیچ نوع گزارشی دریافت نشده است.

وی بیان داشت: در کنار انجام پایش‌های سالانه ممکن است از سوی واحدهای مرغداری گزارشاتی از تلفات اعلام شود که بلافاصله با مراجعه به این واحدها نمونه‌برداری و آزمایشات لازم انجام می‌شود.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبور‌عسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی با بیان اینکه به علت شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در 3 ماه اخیر در برخی کشورها از جمله آمریکا و کانادا این بیماری به عنوان یک تهدید محسوب می‌شود، تصریح کرد: با اقدامات انجام شده در این کشورها آنفلوانزای فوق حاد پرندگان محدود شده و گزارش جدیدی ارائه نشده و جای نگرانی نیست.

وی افزود: گزارش دقیقی در مورد شیوع این بیماری در کشورهای همسایه نداریم، البته طبق سایت سازمان جهانی بهداشت دام برخی کشورهای از جمله فلسطین و رژیم صهیونیستی درگیر این بیماری هستند و آسیای جنوب شرقی هم مهد آنفلوانزای فوق حاد پرندگان است.

تهرانی بیان داشت: به دلیل مهاجرت پرندگان و تردد افراد به کشورهای مختلف امکان نقل و انتقال ویروس وجود دارد اما هیچ گزارشی مبنی بر ابتلا طیور و پرندگان در کشور گزارش نشده است.

وی افزود: پیشنهاد می‌شود اگر مردم با تلفات غیر عادی طیور صنعتی، روستایی و یا پرندگان آزاد پرواز مثل گنجشک و کبوتر مواجه شدند، بلافاصله موضوع را به سازمان دامپزشکی گزارش کنند.

دکتر تهرانی در مورد علائم بروز بیماری آنفلوانزا در بین طیور و پرندگان گفت: این بیماری چون فوق حاد است ممکن است، علائم بالینی نداشته باشد، اما تلفات ناگهانی باید جدی گرفته شود.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبور‌عسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی در پاسخ به این سؤال که تلفات 4 واحد پرورش مرغ صنعتی در تاکستان به چه دلیل بود، اظهار داشت: بعد از دریافت گزارش مبنی بر تلف شدن ناگهانی 4 واحد پرورش مرغ، به آن واحدها مراجعه کردیم و طبق بررسی‌های انجام شده، هیچ گزارشی از بیماری عفونی در این واحدها حاصل نشد.

وی با بیان اینکه هنوز برای تلف شدن کل گله‌های 4 واحد پرورش مرغ بصورت ناگهانی و در یک روز جوابی نیافته‌ایم، تصریح کرد: ممکن است در سیستم گرمایش این واحدها مشکلی بوجود آمده باشد و با انتشار گاز CO2 در واحدهای مذکور گله‌ها دچار خفگی شده باشند.

دکتر تهرانی افزود: با آزمایشات انجام شده از این 4 واحد پرورش مرغ در تاکستان وجود هرگونه بیماری عفونی یا آنفلوانزا رد شده اما به احتمال زیاد خفگی بر اثر گاز موجب تلف شدن طیور 4 گله شده است.
 
یاد آور می شود که این بیماری در کشورهایی از جمله  ایالات متحده آمریکا ، انگلستان ، هلند ، آلمان کانادا و روسیه مشاهده شده است .
تعداد بازدید : 1968 بار

نوشتن دیدگاه

در زمینۀ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- «انجمن» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- «انجمن» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
- نظرات پس از تأیید مدیر پرتال منتشر می‌شود.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید