حقوق و مزایای مسئولین فنی و ناظرین بهداشتی دامپزشکی

انجمن دامپزشکی برگزیده سال 1396

انجمن صنفی مسئولین فنی و ناظرین بهداشتی دامپزشکی استان تهران، انجمن دامپزشکی برگزیده سال 1396 شد

پیوندهای ویژه

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری

پرتال سازمان دامپزشکی کشور

سامانه دریافت گزارش های مردمی تخلفات بهداشتی فرآورده های خام دامی ( گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ، ... )

تماس ها

  سازمان دامپزشکی کشور
  • تلفنخانه: 3-88953400(021)
  • نمابر: 88957252 - 88962392(021)
  • حوزه ریاست: 88957007(021)
  اداره کل دامپزشکی استان تهران
  • تلفنخانه: 4-44787542(021)
  • نمابر: 44796580(021)
  • حوزه مدیریت: 44796237(021)
  سازمان نظام دامپزشکی ج.ا.ا
  • تلفنخانه: 61061(021)
  • نمابر: 66414171(021)
  • حوزه ریاست: 61061111(021)
  نظام دامپزشکی استان تهران
  • تلفن: 88304023(021)
  • فکس: 88826360(021)
کد خبر : ۸۷۷ جمعه, 25 بهمن 1398

در بخش دوم گفتگوی گسترش‌نیوز با رئیس کانون سراسری انجمن‌های صنفی مسئولین فنی دامپزشکی و دستیاران مطرح شد:

مسئولین فنی دامپزشکی باید خودگردان شوند، انجمن‌ها بر قرارداد و تسویه‌ حساب‌های مسئولین فنی (بهداشتی-دارویی) نظارت داشته باشند

: ارزیابی بینندگان
(0 رای‌ها)

«دکتر مهرداد تشکری» گفت: یکی از گرایش‌های تخصصی بعد از دوره  دکترای عمومی دامپزشکی، دکترای تخصصی بهداشت و کنترل مواد غذایی است.

به گزارش انجمن دامپزشکی تهران به نقل از گسترش نیوز: یکی از مهم‌ترین تشکل‌های مربوط به حوزه دامپزشکی، کانون سراسری انجمن‌های صنفی مسئولین فنی دامپزشکی و دستیاران است. در همین راستا با رئیس این کانون به گفتگو نشستیم. بخش نخست گفتگو قبلا منتشر شد. آنچه می‌خوانید بخش دوم مصاحبه است. دکتر مهرداد تشکری در این بخش از سخنان خود درباره اهمیت بهره‌بردن از دانش دامپزشکان در واحدهای تولید خوراک دام، وضعیت کنونی بهداشت و سلامت دام کشور، عملکرد مجلس در حوزه دامپزشکی، نحوه تعامل کانون با سازمان دامپزشکی و برنامه‌های جدید کانون سخن می‌گوید.

دامپزشکی با کنترل مواد غذایی غریبه نیست

رئیس سازمان دامپزشکی چند وقت قبل گفتند که «در کارخانجات تولید خوراک دام هم باید از وجود ناظران استفاده شود». بعضی معتقدند که این استدلال مانند آن است که خواستار حضور پزشکان در کارخانجات مواد غذایی شویم. رئیس کانون سراسری انجمن‌های صنفی مسئولین فنی دامپزشکی در ارتباط با این قیاس گفت: «قیاس انجام‌شده، مع‌الفارغ است، چرا که دامپزشکی در تقاطع علوم متعدد طب ، کشاورزی و دامپروری قرار دارد. متاسفانه برداشت عمومی از کلمه دامپزشک برداشت نادرستی است. در نگاه عامه دامپزشک کسی است که به درمان دام می‌پردازد درحالی‌که این مقوله، بخش بسیار کوچکی از حوزه گسترده فعالیت دامپزشکان است؛ چراکه به دلیل نوع آموزش و توانمند‌سازی دامپزشکان در طی تحصیلات، پتانسیل علمی و عملی آنان فراتر از حوزه درمان است. شاید برایتان جالب باشد که عرض کنم علاوه بر آموزش‌های ارائه‌شده طی دوره عمومی دکترای دامپزشکی،  در حوزه مواد غذایی نیز به‌گونه‌ای بسیار تخصصی‌تر به بهداشت مواد غذایی پرداخته می‌شود و یکی از گرایش‌های  تخصصی بعد از دوره  دکترای عمومی دامپزشکی،  دکترای تخصصی بهداشت و کنترل مواد غذایی است.

وی در ادامه افزود: حال سوال این است افرادی با این سطح از توان علمی در امور بهداشتی دامپزشکی به همراه دانش کافی از آنالیز خوراک، انواع عوامل مسمومیت و بیماری‌های متابولیک دام، آیا با بهداشت کارخانجات خوراک دام و طیور غریبه و نامربوط هستند؟ و در حفظ سرمایه‌های دامی کشور که از رسالت‌های اصلی سازمان دامپزشکی کشور است، نمی‌توانند موثر باشند؟ لازم است یادآور شوم که کارخانجات تولید خوراک دام اولین نقطه از زنجیره تولید مواد خام دامی هستند و به‌ عنوان‌ مثال ازجمله مواردی که دامپزشکان مسئول فنی، بر آن اعمال نظارت می‌نماید کیفیت مواد اولیه مورد مصرف و صحت استاندارد بهداشتی محصول کارخانه است که علاوه بر تاثیر موثر بر سلامت دام باعث آسودگی خاطر و آرامش فکری کارفرمایان صنعت تولید خوراک دام و طیور کشور است. به‌عنوان‌مثال کنترل میزان فلزات سنگین و انواع سموم مایکوتوکسین خوراک دام که از طریق مصرف گوشت دام تبعات ناگواری بر سلامت انسان دارد، توسط مسئولین فنی بهداشتی نظارت و کنترل می‌شود. لازم به ذکر است مسئولین فنی بهداشتی بر اساس ماده 2 آیین‌نامه نظارت بهداشتی دامپزشکی مسئول اجرای مقررات بهداشتی تولید و تضمین كیفیت براساس سامانه‌های بین‌المللی (از جمله HACCP. GAHP. GMP) در این مراکز می‌باشند که از اهمیت بسزایی برخوردار است.

بخش روستایی از ضعف اطلاعات فنی رنج می‌برد

در گفتگو با تعدادی از دامداران، به ما گفته شد که در حال حاضر در ارتباط با وضعیت بهداشت و بیماری‌های دام، مشکل قابل‌توجهی وجود ندارد. آیا این‌گونه است؟ در ارتباط با موجودی واکسن و داروی دام و طیور، کمبود محسوسی وجود دارد؟ دکتر مهرداد تشکری دراین‌باره اظهار داشت: «پایش و کنترل بهداشت و سیاست‌گذاری‌های این بخش به‌طور کامل در اختیار سازمان دامپزشکی کشور است و مسئولین سازمان در این خصوص با بخش خصوصی  بالأخص مسئولین فنی بهداشتی و دستیاران دامپزشکی در تعامل هستند. با توجه به تحریم‌های ظالمانه علی‌رغم اینکه گفته می‌شود بخش بهداشت و مواد غذایی تحت تحریم نیست اما به دلیل مشکلات موجود در تبادلات ارزی، تامین واکسن و مواد اولیه داروهای دام و طیور دچار چالش شده است اما خانواده دامپزشکی تمام تلاش خود را می‌کند تا تاثیر تحریم‌ها در این بخش به حداقل برسد.

بسیاری از دامداران وضعیت اقتصادی خود را وخیم و به‌شدت نامطلوب می‌دانند. از طرف دیگر دامپزشکان و مسئولان فنی از نزدیک در جریان وضعیت اقتصادی دامداران قرار دارند. مهرداد تشکری در پاسخ این سوال که «آیا واقعاً چنین است؟ » اظهار داشت:

به‌جرئت می‌توان گفت صنعت دامپروری  به معنای عام، تنها صنعت با منابع پویا و تجدید‌پذیری است که همواره در حال نوسازی اصلی‌ترین بخش سرمایه‌گذاری این صنعت یعنی دام موردنیاز، بر اساس اصل تجدید بقا بوده و هست. اما متاسفانه عدم توجه به مدیریت تولید در صنعت دامپروری می‌تواند باعث بروز خسارات جبران‌ناپذیر در این عرصه شود.  نداشتن اطلاعات فنی تولید یکی از ارکان اصلی جهت انجام مدیریت تولید است. متاسفانه  مقوله اطلاعات فنی در بخش روستایی بسیار ضعیف بوده درحالی‌ که بخش روستایی سهم عمده‌ای از تولید ملی را بر عهده دارد و افزایش توان فنی در این حوزه، در حیطه رسالت بخش ترویج وزارت جهاد کشاورزی است البته باید در نظر داشت  شوک‌های قیمتی همواره در عرصه اقتصاد بازار تاثیرگذار بوده و به عنوان فاکتوری انکارناپذیر مطرح است.

در بخش دیگر گفتگو از رئیس کانون سراسری انجمن‌های صنفی مسئولین فنی دامپزشکی و دستیاران درباره عملکرد نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حوزه دامپزشکی سوال کردیم. دکتر مهرداد تشکری در این رابطه گفت: یکی از مهم‌ترین اقدامات نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی در حوزه تخصصی مسئولین فنی دامپزشکی تصویب ماده ۳۴ قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه در اسفندماه سال ۱۳۹۵ است که آیین‌نامه آن نیز در بهمن‌ماه سال ۱۳۹۷ به تصویب هیئت دولت رسید.

مجلس با کانون، مشورت و تعامل داشته باشد

بیشتر از اینکه به اولویت‌ها و موارد  بپردازیم تقاضا داریم مجلس با نگاهی تخصصی به این تشکل ملی یعنی کانون سراسری انجمن‌های صنفی مسئولین فنی دامپزشکی و دستیاران عنایت خاص داشته و در بحث‌های مربوطه از نظرات کارشناسی این کانون در کمیسیون‌های مربوطه مجلس استفاده کند و در واقع در مصوبات خود تنها به منابع دولتی همچون سازمان دامپزشکی کشور و سازمان نظام دامپزشکی ج.ا.ا بسنده نکرده و از نظرات این بخش نیز استفاده نمایند.

باید روابط را به سطح بالاتری رساند

وی در پاسخ این سوال که «از نحوه تعامل انجمن با سازمان دامپزشکی رضایت دارید؟» گفت: تشکل‌های صنفی مسئولین فنی و ناظرین بهداشتی دامپزشکی در سطح کشور در مقاطع مختلف بارها ثابت کرده‌اند که در راه رسیدن به تعاملات سازنده و بهبود وضعیت بهداشتی جامعه و شرایط کاری و معیشتی اعضا بسیار مصمم و ثابت‌قدم بوده‌اند. تائید این ادعا را می‌توان در اقبال عمومی انجمن‌ها و بیان راهکارهای مختلف در رویارویی با مشکلات متعدد تخصصی جویا شد، در عین وجود تعامل بین سازمان‌های متولی و وزارت متبوعه این همکاری را می‌توان در سطوح بسیار بالاتری پیش برد و از دستاوردهای فراوان این همکاری برای پیشرفت کشور استفاده بهینه نمود.  هرچند انتظار داریم این میزان و سطح همکاری همچنان رو به‌ جلو و فراتر از وضع موجود ارتقا یابد.

انجمن‌ها بر قراردادها و تسویه‌حساب‌ها نظارت داشته باشند

کانون سراسری انجمن‌های صنفی مسئولین فنی دامپزشکی و دستیاران پیشنهاد یا برنامه خاصی برای ارتقای کیفی این حوزه مهم دارد؟ دکتر مهرداد تشکری در پاسخ به این سوال گفت:

تشکل‌های صنفی مسئولین فنی و ناظرین بهداشتی دامپزشکی بارها پیشنهادات خود را در چهارچوب قانون و دستورالعمل‌های مربوطه به سازمان دامپزشکی کشور ارائه کرده است؛ ازجمله می‌توان به پیشنهاد انجمن‌های کشور در سال ۱۳۹۷ مبنی بر نظارت انجمن‌ها بر قراردادها و تسویه‌حساب مسئولین فنی (بهداشتی – دارویی) و دستیاران اشاره کرد که با توجه به وجود تجربه‌های مختلف در سازمان غذا و دارو، این موضوع همچنان در سازمان دامپزشکی کشور مسکوت مانده است. همچنین می‌توان به رتبه‌بندی شرکت‌ها یا واحدهای تحت نظارت سازمان دامپزشکی موضوع ماده ۲ آیین‌نامه اجرایی  نظارت بهداشتی به‌موازات احراز صلاحیت و رتبه‌بندی مسئولین فنی بهداشتی اشاره کرد که راهکار بسیار مناسبی جهت حل معضل معرفی و نحوه صحیح به‌کارگیری مسئولین فنی است تا همزمان با حفظ امنیت شغلی، توان عملیاتی مسئولین فنی/ دستیاران نیز افزایش یابد.

آیا در ارتباط با صنف شما خبر، مطلب رویداد یا طرح و برنامه جدیدی وجود دارد که احساس کنید باید درباره آن اطلاع‌رسانی شود؟ دکتر تشکری در پاسخ این سوال اظهار داشت:

بله برنامه‌های بسیار متنوع و گوناگونی در عرصه‌های مختلف بهداشتی و دارویی ازجمله تعیین حداقل حقوق و پروتکل‌های آموزشی و پیگیری دیگر دستورالعمل‌های مسکوت‌مانده در حوزه مسئولین فنی دارویی و همچنین شفاف‌سازی شرح وظایف و گردش کار کنترل بهداشتی توسط مسئولین فنی بهداشتی در دستور کار قرار دارد که انشالله برنامه‌ها در موعد خود اطلاع‌رسانی خواهد شد.

تعداد بازدید : 1545 بار

نوشتن دیدگاه

در زمینۀ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- «انجمن» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- «انجمن» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
- نظرات پس از تأیید مدیر پرتال منتشر می‌شود.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید