حقوق و مزایای مسئولین فنی و ناظرین بهداشتی دامپزشکی

انجمن دامپزشکی برگزیده سال 1396

انجمن صنفی مسئولین فنی و ناظرین بهداشتی دامپزشکی استان تهران، انجمن دامپزشکی برگزیده سال 1396 شد

پیوندهای ویژه

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری

پرتال سازمان دامپزشکی کشور

سامانه دریافت گزارش های مردمی تخلفات بهداشتی فرآورده های خام دامی ( گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ، ... )

تماس ها

  سازمان دامپزشکی کشور
  • تلفنخانه: 3-88953400(021)
  • نمابر: 88957252 - 88962392(021)
  • حوزه ریاست: 88957007(021)
  اداره کل دامپزشکی استان تهران
  • تلفنخانه: 4-44787542(021)
  • نمابر: 44796580(021)
  • حوزه مدیریت: 44796237(021)
  سازمان نظام دامپزشکی ج.ا.ا
  • تلفنخانه: 61061(021)
  • نمابر: 66414171(021)
  • حوزه ریاست: 61061111(021)
  نظام دامپزشکی استان تهران
  • تلفن: 88304023(021)
  • فکس: 88826360(021)
: ارزیابی بینندگان
(0 رای‌ها)

مسئولین فنی بهداشتی محروم شدند!  قـــــرارداد، بيقــــرارداد

انتشار نامۀ سازمان دامپزشکی کشور مبنی بر الزامی نبودن ارائه قرارداد مالی مسئول فنی بهداشتی برای صدور یا تمدید پروانه بهداشتی بهره برداری صنایع وابسته و مسئول فنی بهداشتی، واکنش های متفاوتی را در جامعۀ دامپزشکی برانگیخت. خصوصا از سوی مسئولین فنی بهداشتی دامپزشکی که ذینفعان اصلی موضوع  می باشند.

 

دکتر علی مناف زاده - کارشناس حقوق و دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق خصوصی

رئیس انجمن صنفی مسئولین فنی بهداشتی و ناظرین بهداشتی استان آذربایجان غربی

 

سوالی که در این خصوص می توان مطرح نمود، این است که دلیل صدور چنین نامه ای چیست؟

زیر سوال بردن رویه ای که بیش از 15 سال در ادارات کل دامپزشکی اجرا می گردید، و پس از تصویب آیین نامه اجرایی نظارت بهداشتی دامپزشکی در سال 1387 نیز کماکان رویۀ جاری ادارات کل بوده چه معنایی می تواند داشته باشد؟

به طور کلی از دو منظر می توان به این موضوع نگریست:

دیدگاه اول اینکه، از نظر دفتر نظارت بر بهداشت عمومی، جایگاه مسئولین فنی بهداشتی چنان مستحکم و شناخته شده است که نیازی به عقد قرارداد قبل از صدور پروانه مسئولیت بهداشتی نمی باشد و مسئولین فنی بهداشتی، نمایندگان سازمان دامپزشکی بوده و به صرف صدور پروانه از سوی سازمان، فعالیت آنان در واحدهای تحت نظارت بر اساس ماده 18 و سایر مواد آیین نامه نظارت بهداشتی دامپزشکی، قانونی می باشد.

با توجه به عدم عزم جدی بر اجرای ماده 19 آیین نامه نظارت بهداشتی دامپزشکی و دفاع تمام قد یکی از انجمن‌های کارفرمایی و اظهار خشنودی ایشان از صدور نامۀ مذکور و همچنین نامه ی اعتراض آمیز 10 انجمن صنفی مسئولین فنی بهداشتی کشور، چنین برداشتی بعید به نظر می رسد!

دیدگاه دوم که در نامه اعتراض 10 انجمن صنفی مسئولین فنی بهداشتی نیز به ابعاد آن اشاره شده است، حاکی از تضعیف موقعیت مسئولین فنی بهداشتی توسط نامۀ مذکور بوده و روابط میان متصدیان واحدهای تحت نظارت و مسئولین فنی بهداشتی را بیش از پیش در هاله ای از ابهام فرو می برد، خصوصا اینکه عقد قرارداد بعد از صدور پروانه نیز مد نظر مدیر کل محترم دفتر نظارت بوده است.

اگر نظر سازمان بر جایگزینی پروانه بهداشتی با قرارداد فی ما بین باشد، می توان از آن برای مستحکم نمودن جایگاه مسئولین فنی بهداشتی و حذف اختیار کارفرما در تمدید یا عدم تمدید قرارداد مسئولین فنی بهداشتی استفاده نمود، لیکن از فحوای نامه ی مذکور نمی توان چنین برداشت مثبتی نمود.

آنچه مسلم است در هیچ ماده ای از آیین نامۀ نظارت بهداشتی دامپزشکی، داشتن پروانه معتبر مسئول فنی بهداشتی، پیش نیاز اصلی عقد قرارداد مالی مسئول فنی بهداشتی نمی باشد و تنها در تبصره 3 ماده 10 این آیین نامه، صدور پروانه بهداشتی واحد های تحت نظارت، مشروط به معرفی مسئول فنی بهداشتی شده است.

آنچه در این میان ضروری به نظر می رسد، تأمین امنیت شغلی و استقلال مسئولین فنی بهداشتی است تا فارغ از هرگونه فشار و تهدیدی بتوانند آزادانه به امر مهم نظارت بهداشتی بپردازند که بر اساس آیین نامه نظارت بهداشتی بر عهدۀ ایشان قرار داده شده است. استقلال مسئولین فنی بهداشتی نیز تامین نخواهد شد، مگر با عدم دخالت مستقیم کارفرما در تعیین، عزل و نصب مسئولین فنی بهداشتی.

وظیفۀ تأمین امنیت شغلی و استقلال مسئولین فنی بهداشتی نیز، بر عهدۀ سازمان دامپزشکی کشور به عنوان اصلی ترین متولی نظارت بهداشتی دامپزشکی، می باشد.

خواسته مسئولین فنی بهداشتی این است که دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان، در راستای رسالت اصلی و شعار سازمان دامپزشکی کشور - غذای سالم، از مزرعه تا سفره -  گام برداشته و در تأمین نظر مقام معظم رهبری، ابلاغی در بند 6 سیاست های کلی سلامت، در تأمین امنیت غذایی و بهره مندی عادلانه مردم از سبد غذایی سالم، بکوشد.

منبع: ماهنامه نسخه دامپزشکی - شماره نود و شش

 

بخشنامه دکتر عباس عباسی، مدیر کل دفتر نظارت بر بهداشتی عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی کشور خطاب به مدیران کل دامپزشکی سراسر کشور:

مسئولین فنی بهداشتی محروم شدند!  قـــــرارداد، بيقــــرارداد

 

تعداد بازدید : 2415 بار

نوشتن دیدگاه

در زمینۀ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- «انجمن» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- «انجمن» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
- نظرات پس از تأیید مدیر پرتال منتشر می‌شود.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید