حقوق و مزایای مسئولین فنی و ناظرین بهداشتی دامپزشکی

انجمن دامپزشکی برگزیده سال 1396

انجمن صنفی مسئولین فنی و ناظرین بهداشتی دامپزشکی استان تهران، انجمن دامپزشکی برگزیده سال 1396 شد

پیوندهای ویژه

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری

پرتال سازمان دامپزشکی کشور

سامانه دریافت گزارش های مردمی تخلفات بهداشتی فرآورده های خام دامی ( گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ، ... )

تماس ها

  سازمان دامپزشکی کشور
  • تلفنخانه: 3-88953400(021)
  • نمابر: 88957252 - 88962392(021)
  • حوزه ریاست: 88957007(021)
  اداره کل دامپزشکی استان تهران
  • تلفنخانه: 4-44787542(021)
  • نمابر: 44796580(021)
  • حوزه مدیریت: 44796237(021)
  سازمان نظام دامپزشکی ج.ا.ا
  • تلفنخانه: 61061(021)
  • نمابر: 66414171(021)
  • حوزه ریاست: 61061111(021)
  نظام دامپزشکی استان تهران
  • تلفن: 88304023(021)
  • فکس: 88826360(021)
: ارزیابی بینندگان
(0 رای‌ها)

1. در حال حاضر چه تعداد عضو دارید؟

بیش از 4000 نفر در حال حاضر عضو جامعه دامپزشکان ایران هستند که این تشکل بیش از 75 سال قدمت دارد.

 

2. نظر شما در مورد گسترش دانشکده های دامپزشکی چیست؟

افزایش تعداد، از دو دیدگاه مورد توجه هست. اول از دیدگاه صنفی؛ که این وضع مطلوب نیست. زیرا افزایش تعداد فارغ التحصیلان سبب کاهش فرصت های شغلی می شود و با توجه به اینکه سرعت بازار کار و ایجاد شغل کمتر از گسترش دانشگاه هاست لذا این مورد اصلا خوب نیست و باعث می شود تا مشاغل کاذب فراوانی؛ که در خور شان دامپزشکان نیست افزایش پیدا کند.

و دیدگاه دوم اینکه، در تمام رشته ها افزایش جمعیت داریم بخاطر اینکه پیک جمعیتی در دهه 60 بوجود آمد و بعد ازاین پیک جمعیتی، مجددا فضاهای خالی در دانشگاه ها ایجاد می شود. در حال حاضر در مقطع لیسانس، تعداد دانشجو کم شده ولی در مقطع تحصیلات تکمیلی و عالی، دانشگاه بخاطر جذب درآمد نسبت به جذب هرچه بیشتر دانشجو اقدام می کنند تا خلاء کمبود دانشجو در مقطع کارشناسی و کاردانی جبران شود. لذا امیدواریم بتوانیم بازارهای جدید کسب و کار را برای دانش آموختگان دامپزشکی ایجاد کنیم.

 

3. چه دورنمایی از اجرای ماده 19 در ذهن دارید و چه سرنوشتی را برای اجرای آن پیش بینی می کنید؟

با توجه به اینکه اجرای نظارت بهداشتی در قانون تاکید شده و بر عهده دامپزشکان است  قطعا این قانون  اجرا خواهد شد. طی جلسات گذشته نیز همه بر این مسئله اتفاق نظر داشتند که بایستی  این قانون اجرا شود، حتی در جلسه اخیر هم خود کارفرمایان نیز اعتقاد به اجرای قانون داشتند.

البته برخی افراد بر اساس منافع خودشان صحبت می کنند و نظر می دهند، لذا بایستی یک مقدار منافع کوتاه مدت را کنار بگذارند و براساس منافع دراز مدت گام بردارند. بهتر است که هرچه دقیق تر این نظارت صورت گیرد، به نظر من طبق روال گذشته انجام می شود و اختلافی هم اگر هست بر سر جزییات اجرای آن است.

 سازمان دامپزشکی، نظام و نیز تشکلها دراین باره به موضع توافق رسیده اند و حرف هم را قبول دارند. به نظر بنده شرایط بهتر هم خواهد شد چرا که همگی حرف هم را قبول دارند و عزم آن دارند تا اختلافات را حل کنند.

 

4.برای اجرای ماده 19 چه انتظاراتی از سازمان دامپزشکی و دیگر تشکلهای مرتبط دارید؟

انتظاربنده از سازمان دامپزشکی و نظام دامپزشکی و همه مسئولین این است که وقتی قانونی را تصویب می کنند به این فکر کنند که خانواده خودشان چقدراز این قانون منتفع یا متضرر می شوند. قطعا اگر اینگونه فکر شود بسیاری از مشکلات ما حل می شود. من اعتقاد دا رم که سازمان دامپزشکی مشکلاتی دارد ولی کارشناسانی که در سازمان کار می کنند سعی می کنند امور را  درست انجام دهند. اگر اشتباهاتی را می بینیم لزوما اشتباه نیست یا در زمان خودش اشتباه نبوده. قطعا سازمان دامپزشکی هم می خواهد به بهترین نحو این ماده اجرا شود.

 

5. در حال حاضر فقط 2 نماینده دامپزشک در مجلس داریم. آیا برنامه ای برای حضور گسترده تر دامپزشکان در مجلس یازدهم دارید؟

البته جای تاسف دارد که در این مجلس و نیزدر مجلس قبلی 2 دامپزشک داشتیم. گرچه امسال تعداد دامپزشکان شرکت کننده خیلی خوب بود و این نشان دهنده بلوغ فکری بوده و نیز صنف به فکر احقاق حق خود هست. قطعا پررنگ شدن نقش دامپزشکان در زندگی افراد جامعه، سبب می شود تا اعضای صنف جایگاه بهتری نزد افکار عمومی پیدا کنند. زمانی مردم فکر می کردند فقط پزشکان هستند که برای جامعه کار می کنند و در انتخابات فقط به آنها رای می دادند. ولی به مرور زمان دامپزشکان نیز دارای نقش پررنگ تری شدند.

برای حضور بیشتر دامپزشکان در مجلس، نیازی به  برنامه ریزی ما نیست. در آینده و دراز مدت خود جامعه به این سمت می رود که دامپزشکان بیشتری به مجلس و سایر جایگاه های حساس راه پیدا کنند.

 

6. آیا شایعه خروج ایران از جامعه جهانی صحت دارد؟

به هیچ وجه این شایعه صحت ندارد. ما همچنان عضو جامعه جهانی هستیم. مشکل انتقال پول داشتیم که چندین بار مکاتبه کردیم و به دنبال آن بودیم که ثابت کنیم اختلافات سیاسی سبب مشکلات بهداشتی هم می شود. خوشبخاته مشکلات رفع شد و بدهی را دادیم و عضویت ما هم اکنون برقرار است. الان هم پول عضویت را پرداخت کردیم و عضو قدیمی جامعه جهانی هستیم. برای  14 مهر هم برنامه داریم و با توجه به اینکه ایرانیان قدیمی ترین روز دامپزشکی را دارند، در نظر داریم تا رییس جامعه دامپزشکان را به ایران دعوت کنیم. البته ایشان آمریکایی هستند، شاید دچار مشکلاتی در دعوت ایشان شویم.

عضویت ما در جامعه جهانی، اعلام موجودیت صنعت و دانش دامپزشکی است که از طریق مجامع بین المللی رخ خواهد داد و ما می توانیم از طریق این عضویت از امکانات مناسبی برخوردار شویم. جامعه جهانی به عنوان کانال ما در عرصه بین الملل است که سبب به رسمیت شناخته شدن ما می شود. در نظر داریم که در کمیته های جهانی جامعه باشیم و حتی امیدواریم در هیئت رییسه جامعه هم عضویت داشته باشیم.

فعالیت های جامعه بسیار گسترده است. از فعالیت های رفاهی تا علمی .هر فردی از سازمان  دامپزشکی،  نظام دامپزشکی، مجلس و وزارت بهداشت و...نظرات سازنده داشته باشد ما استقبال می کنیم. به عنوان نمونه، هفته گذشته یکی از همکاران، اطلاعاتی در جهت محیط زیست داشت و همین موضوع سبب شد تا آگاهی خود من در زمینه  حیات وحش بیشتر شود و حتی تصمیم گرفتیم کمیته حیات وحش هم در جامعه راه اندازی کنیم تا با توجه به برخی محدودیت های دولتی سازمان دامپزشکی و محیط زیست، ما بتوانیم در این جهت حرکت کنیم.

 

7. در مورد دفاتر استانی اگر توضیحاتی دارید ارائه بفرمائید؟

برای دفاتر استانی از استان های مختلف پیشنهاد می گیریم. در هر شهر و استانی که هر شخصی متقاضی دفتر استانی باشد, درخواست میدهد و امکانات خود را اعلام می‌کند که تا کنون حدود 6 دفتر استانی را معرفی کردیم و بایستی ظرف 6 ماه انتخابات را انجام بدهند و رسمیت داشته باشند.

 به عنوان مثال؛ از دفتر خراسان رضوی راضی هستیم. نباید کنار باشیم بلکه من خواهش می کنم همه دامپزشکان پای کار باشند. بدین ترتیب سیستم های دیگر مجبور خواهند شد با ما کارکنند. امیدوارم تمام دفاتر استانی فعال شوند تا بتوانند احقاق حق کنند و برای سلامت کشور تلاش کنند. درخواست هایی در حال حاضر داریم که برخی تشکل ها قصد دارند تا عضو حقوقی ما باشند مثل تشکل های دام بزرگ، تشکل های کارفرمایی، جراحی و ...که تمایل  دارند عضو حقوقی جامعه باشند که ما هم استقبال می‌کنیم.

پیام آخر من این است که اتحاد صنفی را زیاد کنیم. سعی کنیم اختلافات داخلی خانواده دامپزشکی را در داخل حل کنیم و به محیط بیرون از این خانواده منتقل نکنیم. چرا که در صورت بروز این اختلافات در سطح خارج از خانواده، خانواده دامپزشکی دچار مشکل خواهد شد.

 

تعداد بازدید : 2636 بار

نوشتن دیدگاه

در زمینۀ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- «انجمن» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- «انجمن» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
- نظرات پس از تأیید مدیر پرتال منتشر می‌شود.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید