حقوق و مزایای مسئولین فنی و ناظرین بهداشتی دامپزشکی

انجمن دامپزشکی برگزیده سال 1396

انجمن صنفی مسئولین فنی و ناظرین بهداشتی دامپزشکی استان تهران، انجمن دامپزشکی برگزیده سال 1396 شد

پیوندهای ویژه

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری

پرتال سازمان دامپزشکی کشور

سامانه دریافت گزارش های مردمی تخلفات بهداشتی فرآورده های خام دامی ( گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ، ... )

تماس ها

  سازمان دامپزشکی کشور
  • تلفنخانه: 3-88953400(021)
  • نمابر: 88957252 - 88962392(021)
  • حوزه ریاست: 88957007(021)
  اداره کل دامپزشکی استان تهران
  • تلفنخانه: 4-44787542(021)
  • نمابر: 44796580(021)
  • حوزه مدیریت: 44796237(021)
  سازمان نظام دامپزشکی ج.ا.ا
  • تلفنخانه: 61061(021)
  • نمابر: 66414171(021)
  • حوزه ریاست: 61061111(021)
  نظام دامپزشکی استان تهران
  • تلفن: 88304023(021)
  • فکس: 88826360(021)
: ارزیابی بینندگان
(1 رای)

مدیر کل دامپزشکی استان تهران: عرضه و کشتار بهداشتی دام در ۷۲ مرکز زیر نظر دامپزشکان و ناظرین بهداشتی در روزهای عرفه و عيد قربان 94

دکتر برائی‌نژاد، مدیر کل دامپزشکی استان تهران امروز در نشست خبری به مناسبت عید قربان گفت: هر ساله دامپزشکی با هماهنگی مدیریت عالی استان و مصوبه ستاد تنظیم بازار و با مساعدت ویژه شهرداری مناطق مختلف استان اقدام به برپایی مراکزی برای عرضه بهداشتی دام زنده و همچنین ایجاد قربانگاه‌هایی موقت در سطح استان می‌کند.

وی افزود: امسال هم مانند سنوات گذشته جلسات متعددی با ستاد تنظیم بازار استان تهران و همچنین شهرداری‌ها و فرمانداری‌های مناطق مختلف شهر تهران برگزار کردیم و در نهایت تصمیم گرفته شد تا 72 مرکز موقت در استان تهران به عنوان مراکز عرضه دام و کشتار به صورت موقت احداث شود.

مدیرکل دامپزشکی استان تهران تصریح کرد: از 72 مرکز موقت عرضه و کشتار دام 42 مرکز موقت تحت پوشش شهرداری، 11 مرکز موقت تحت پوشش بهزیستی، 7 مرکز موقت تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی و 12 کشتارگاه دام است.

برائی‌نژاد بیان داشت: هدف ما این است که مشکلات و مخاطرات ذبح دام را برای شهروندان به حداقل برسانیم و با معاینات و نظارت‌های بهداشتی و شرعی که توسط دامپزشگان و روحانیون انجام می‌شود شهروندان تهرانی حداقل مخاطرات را داشته باشند و به راحتی نسبیت به انجام فرایض دینی و نذورات خود اقدام کنند.

وی افزود: در کل 423 نفر عامل اجرایی بخش خصوصی و دولتی در دو روز عرفه و عید قربان فعالیت می‌کنند که 261 نفر از آنها دکتر دامپزشک بخش خصوصی، 47 نفر روحانی و 115 نفر کارشناس دولتی هستند که به وظایف حاکمیتی خودشان به عنوان ناظر در این طرح فعالیت می‌کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان تهران با بیان اینکه قطعاً مراکزی هم به صورت غیر مجاز در استان تهران فعالیت دارند، گفت: ما از مردم می‌خواهیم که برای خریداری و ذبح دام از مراکزی که مورد تایید دامپزشکی است استفاده کنند، زیرا در این مراکز امکانات لازم برای نظارت‌های بهداشتی و همچنین جمع‌آوری هرگونه ضایعات دام و لاشه آن وجود دارد.

وی بیان داشت: با توجه به نظارت‌های بهداشتی که بر روی دام زنده و همچنین لاشه دام ذبح شده در روز عرفه و عید قربان توسط مراکز مذکور تحت نظارت دامپزشکی است، اطمینان قابل قبولی از سلامت دام حاصل می‌شود و انتقال بیماری‌ها که بین انسان و دام مشترک است، به حداقل ممکن می‌رسد.

برائی‌نژاد تصریح کرد: همچنین در این دو روز افرادی که امکان مراجعه به 72 مرکز موقت معین شده را برای ذبح دام خود ندارند، می‌توانند از گشت‌های سیار سطح شهر استفاده کنند و با تماس با این گشت‌ها از آنها بخواهند که به مکان مورد نظرشان برای ذبح دام مراجعه کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان تهران با بیان اینکه 420 نفر آموزش دیده در 72 مرکز موقت یاد شده هیچ گونه هزینه‌ای بابت ذبح دام و خدمات بهداشتی و شرعی از هموطنان دریافت نخواهند کرد، گفت: تمامی منابع این امر توسط دولت تامین می‌شود.

وی افزود: سامانه‌ای با شماره 1512 راه‌اندازی شده که مردم می‌توانند از طریق این سامانه پیام خود را به دامپزشکی استان تهران منتقل کنند، تا در اسرع وقت ناظران بهداشتی و دامپزشکی نسبت به خدمات درخواست شده از سوی شهروندان اقدام کنند.

برائی‌نژاد با بیان اینکه باید بیماری‌های مشترک بین انسان و دام جدی گرفته شود، تصریح کرد: بیماری‌هایی مثل تب تریمه کنگو، عفونت‌های گوارشی،‌سیاه زخم و بروسلوز می‌تواند از طریق دام به انسان منتقل شود  و افزود: افرادی که در ارتباط مستقیم با کشتار و خونابه دام‌ها قرار دارند، مستعد ابتلا به تب کریمه کنگو هستند.

برائی‌نژاد در عین حال تاکید کرد: خوشبختانه در شش ماهه اول امسال هیچ موردی از تب کریمه کنگو در استان تهران گزارش نشده است.

وی بیان داشت: به جز 72 مرکز موقت  خریداری و ذبح دام در عرفه و روز عید قربان  3 مرکز ثابت وابسته به شهرداری در مناطق 18، 15 و 4 تهران آماده ارائه خدمات برای خرید دام و ذبح شرعی آن موجود است.

مدیرکل دامپزشکی استان تهران با بیان اینکه 72 مرکز موقت که برای ذبح و خریداری دام در روز عرفه و عید قربان در نظر گرفته شده 24 ساعته فعال هستند گفت: مردم حتی اگر دام خود را از این مراکز خریداری نمی‌کنند سعی کنند، برای ذبح آن به مراکز یاد شده مراجعه کنند.

وی افزود: شهروندان همچنين مي‌توانند براي بهره گيري از خدمات دامپزشکان سيار با سامانه 1512 يا با شماره تلفن‌هاي 66591004 و 66591005 تماس بگيرند.

برائی‌نژاد تصریح کرد: پیش‌بینی ما این است که نزدیک حدود 1500 تا 2 هزار راس دام در هر یک از این مراکز عرضه شود و حداقل 70 درصد در این مراکز ذبح شود.

وی با بیان اینکه شرایطی فراهم شده تا با کمک مدیریت عشایر استان تهران دام تولیدی عشایر در این مراکز عرضه شود گفت: براساس کارگروه تنظیم بازار مقرر شد تا عشایر استان تهران دام‌های خود را در دو روز عرفه و عید قربان در 72 مرکز موقت تحت نظارت دامپزشکی عرضه کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان تهران تصریح کرد: سال گذشته در مجموع 65 مرکز در سطح شهر تهران برای خریداری و ذبح دام در نظر گرفته شده بود که 55 هزار راس دام در آن عرضه شد و 40 هزار راس دام هم در این مراکز ذبح شد.

وی افزود: همچنین در مراکزی که سال گذشته تحت نظر سازمان دامپزشکی بود، در مجموع 5 هزار کیلوگرم دام‌های ضبط شده که عمدتا لاشه تب‌دار و آلوده به انگل و سایر بیماری‌ها بودند به دست آمد.

برائی‌نژاد افزود: طبق قانون در اعیادی مثل عید قربان کشتار دام در منازل قانونی است و ما نمی‌توانیم در این مساله وارد شویم و فقط توصیه ما به مردم این است که به سلامتی خودشان اهمیت دهند و از مراکز بهداشتی دام خرید کنند.

دکتر برائی نژاد در مورد شرایط پیش‌سرد کردن در مراکز ذبح اظهار داشت: به طور معمول در کشتارگاه‌ها دام ذبح شده 24 ساعت در پیش‌سرد قرار می‌گیرد و سپس به بازار عرضه می‌شود، اما توصیه ما برای قربانی کردن دام‌ها این است که مردم لاشه قطعه قطعه شده دام نذری را چند ساعت در یخچال نگهداری کنند، تا بدین وسیله میکروب‌ها و عوامل بیماری‌زایی که در دام وجود دارد، از بین برود.

وی افزود: امحا و احشای لاشه و قسمت های حرام لاشه در مراکز عرضه بهداشتی دام جمع آوری و تحت شرایط بهداشتی نابودسازی می شود تا از آلودگی محیط زیست نیز جلوگیری شود.

وی در ادامه به وضعیت واکسیناسیون دام‌ها اشاره کرد و گفت: انجام دو میلیون دُز واکسیناسیون بیماری‌های واگیر دام و همچنین ۲۳۰ هزار دُز واکسیناسیون بیماری‌های مشترک دام و انسان به همراه سمپاشی سه میلیون مترمربع از جایگاه‌های نگهداری دام‌ها و کشتارگاه‌ها از جمله اقداماتی است که اداره کل دامپزشکی استان تهران در راستای جلوگیری از شیوع بیماری‌های مشترک بین دام و انسان انجام داده است.

 مدیرکل دامپزشکی استان تهران همچنین به موضوع آنفلوآنزای پرندگان که در فصل سرما تشدید می‌شود اشاره کرد و گفت: ۸۵۰۰ نمونه آزمایش از مرغداری‌های استان انجام داده‌ایم که تاکنون موردی از آنفلوانزای پرندگان مشاهده نشده است.

دکتر برائی‌نژاد همچنین به معدوم سازی ۳۸۰ تن لاشه گوشت با حکم قضایی اشاره کرد و گفت: ۳۳۰۰ تن لاشه دام نیز ضبط شده است.

وی از واردات ۳.۵ میلیارد دُز واکسن دام و طیور به کشور خبر داد و گفت: ۳۶ تن مواد اولیه دارویی نیز برای تهیه واکسن و داروهای دام وارد کشور شده است.

تعداد بازدید : 2351 بار

نوشتن دیدگاه

در زمینۀ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- «انجمن» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- «انجمن» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
- نظرات پس از تأیید مدیر پرتال منتشر می‌شود.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید