حقوق و مزایای مسئولین فنی و ناظرین بهداشتی دامپزشکی

انجمن دامپزشکی برگزیده سال 1396

انجمن صنفی مسئولین فنی و ناظرین بهداشتی دامپزشکی استان تهران، انجمن دامپزشکی برگزیده سال 1396 شد

پیوندهای ویژه

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری

پرتال سازمان دامپزشکی کشور

سامانه دریافت گزارش های مردمی تخلفات بهداشتی فرآورده های خام دامی ( گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ، ... )

تماس ها

  سازمان دامپزشکی کشور
  • تلفنخانه: 3-88953400(021)
  • نمابر: 88957252 - 88962392(021)
  • حوزه ریاست: 88957007(021)
  اداره کل دامپزشکی استان تهران
  • تلفنخانه: 4-44787542(021)
  • نمابر: 44796580(021)
  • حوزه مدیریت: 44796237(021)
  سازمان نظام دامپزشکی ج.ا.ا
  • تلفنخانه: 61061(021)
  • نمابر: 66414171(021)
  • حوزه ریاست: 61061111(021)
  نظام دامپزشکی استان تهران
  • تلفن: 88304023(021)
  • فکس: 88826360(021)
: ارزیابی بینندگان
(2 رای‌ها)

گزارش نشست خبری رئیس انجمن صنفی مسئولین فنی و ناظرین بهداشتی دامپزشکی استان کردستان

شست مطبوعاتی رئیس انجمن صنفی مسئولین فنی و ناظرین بهداشتی استان کردستان صبح امروز برگزار شد.

به گزارش انجمن دامپزشکی تهران، در این نشست مطبوعاتی 2 ساعته که با حضور خبرنگاران خبرگزاری های رسمی از جمله فارس، مهر، تسنیم، ایسنا و ایلنا برگزار شد، «دکتر کامروز کابلی» به معرفی رشته دامپزشکی و نقش آن در سلامتی و پیشگیری پرداخت.

وی اظهار داشت: دامپزشکی حیطه گسترده ای دارد و فقط به معنای پزشک حیوانات نیست. یک بررسی سیستماتیک نشان داده از میان 1415 عامل بیماری زای شناخته شده در انسان، 61 درصد (868 مورد) مشترک بین انسان و دام است و نقش دامپزشکان در پیشگیری از این بیماری ها انکار ناپذیر است. 70 درصد بیماری های نوپدید مشترک بین انسان و دام هستند.

رئیس انجمن صنفی مسئولین فنی و ناظرین بهداشتی استان کردستان افزود: دامپزشکی در کشور های پیشرفته از جایگاه ویژه ای برخوردار است و به عنوان اولین خط پیشگیری شناخته شده است و بر این اساس اصلی کلی را مد نظر قرارداده اند که پیشگیری مقدم بر درمان است.

وی تصریح کرد: دامپزشکی متولی اصلی بهداشت مواد غذایی با منشا دامی می باشد و با این تفاسیر نقشی کاملاً استراتژیک دارد.

دکتر کابلی اظهار داشت: ارگان های  اصلی دامپزشکی در ایران سازمان دامپزشکی و نظام دامپزشکی هستند.

وی افزود:  قوانین مربوطه بسیار کهنه و قدیمی هستند و به 45 سال قبل باز می گردند. نظام دامپزشکی هم ساختاری شکننده دارد و فاقد قدرت اجرایی است. متولی اصلی بخش خصوصی سازمان نظام دامپزشکی ج.ا.ا می باشد و سازمان دامپزشکی کشور دستگاهی حاکمیتی و ناظر است.

رئیس انجمن صنفی مسئولین فنی و ناظرین بهداشتی استان کردستان در ادامه گفت: one health "یک بهداشت" یک شعار جهانی است. ایمنی غذا از مزرعه تا سفره در تمامی جهان مورد نظر است.

دکتر کابلی بیان داشت: پاندمی های جهانی از قبیل آنفلوآنزا، مرس، تب دنگ و طغیان هر از چند گاه برخی بیماری های بومی چون تب های خونریزی دهنده و اهمیت بهداشت دام نشاندهنده اهمیت نقش دامپزشکان می باشد.

وی با انتقاد از بودجه کم حوزه دامپزشکی گفت: سهم دامپزشکی از بودجه سلامت چقدر است؟ دامپزشکان نقش بسیار مهمی در ایمنی، کیفیت و حتی اصالت مواد غذایی با منشا دامی دارند و نقش دامپزشکی پیشگیری و بهداشت است.

رئیس انجمن صنفی مسئولین فنی و ناظرین بهداشتی استان کردستان افزود: بودجه دامپزشکی حتی کمتر از 10 درصد بودجه یکی از معاونت های وزارت بهداشت است.

وی با اشاره به تعهد کاری مسئولین فنی، تامین ایمنی غذا و سفره ای سالم برای مردم ایران را منوط به کنترل بهداشتی مواد خام دامی و پیشگیری از بیماری های قابل انتقال از دام به انسان دانست و گفت: نظارت بر مراکز نگهداری و پرورش دام و طیور، مراکز جمع آوری شیر و کارخانجات لبنیات، شرکت های تولید سوسیس و کالباس و کنسرویجات پروتئینی با منشاء دامی، مراکز بسته بندی و قطعه بندی گوشت و مرغ و ماهی و تخم مرغ و... ، کشتارگاه های دام و طیور، مراکز عرضه گوشت قرمز و سفید، مراکز تولید خوراک دام، مراکز تکثیر و پرورش آبزیان، کارخانجات جوجه کشی، میادین عرضه دام، مراکز تبدیل ضایعات و آلایشات دامی و کلیه واحدهای موضوع ماده 2 آئین نامه اجرایی نظارت بهداشتی، زیر نظر سازمان معظم دامپزشکی کشور و کنترل بهداشتی این واحدها بر عهده مسئولین فنی و ناظرین بهداشتی است.

دکتر کابلی افزود: مسئولین فنی پس از تائید صلاحیت از سوی سازمان نظام دامپزشکی طبق تبصره موجود در ماده 12 آئین نامه اجرایی نظارت بهداشتی و اخذ پروانه از طرف سازمان دامپزشکی در واحدهای مذکور شروع به فعالیت می کنند.

گزارش نشست خبری رئیس انجمن صنفی مسئولین فنی و ناظرین بهداشتی دامپزشکی استان کردستان

وی تصریح کرد: طبق ماده 14 این آئین نامه، مسئول فنی کنترل تمام امور بهداشتی واحد را طبق دستورالعمل های سازمان دامپزشکی عهده دار است و طبق ماده 17 این آئین نامه مسئول فنی موظف است هرگونه تخلف در واحد تحت نظر را که موجب تهدید خطر بهداشت عمومی می شود به سازمان گزارش دهد. بدین معنا که کنترل بهداشتی به عهده مسئول فنی و نظارت بر عهده سازمان دامپزشکی است و بدین جهت مسئولین فنی نمی توانند بخش جدایی از بدنه سازمان دامپزشکی باشند و موظف اند مواردی که تهدید علیه بهداشت عمومی تلقی شود را به سازمان گزارش دهند که در این زمان سازمان دامپزشکی خود رأسا به موضوع ورود می کند.

در ادامه، رئیس انجمن به شرح برخی از وظایف و اقدامات مسئولین فنی در واحدها از قبیل مرغداری ها، دامداری ها، کارخانجات خوراک دام، مراکز جمع آوری شیر و کارخانجات لبنی، کشتارگاه های دام و طیور و مراکز بسته بندی و قطعه بندی اشاره نمود و تصریح کرد هدف مسئولین فنی در این واحدها کمک به کارفرمایان گرانقدر جهت تولید محصولی با کیفیت و سالم است.

وی با نمایش رای دیوان عدالت اداری، افزود: مسئولین فنی نمایندگان سازمان دامپزشکی در واحد های مذکور اند و طبق شرح وظایف ابلاغی از سوی سازمان دامپزشکی کشور و گزارش هایی که به سازمان متبوع خود می دهند، به لحاظ ماهیت کاری با دیگر کارگران شاغل در واحد های فوق الذکر متفاوت هستند.

دکتر کابلی تصریح کرد: مسئول فنی وظیفه کنترل بهداشتی را طبق وظایف ابلاغی از سوی سازمان دامپزشکی عهده دار است. آیا می شود کسی بگوید حق مالیات خود را خودم تعیین می کنم؟ آیا می شود در پرونده ای قضایی قاضی را خود تعیین کنیم؟ و آیا می شود قاضی حقوق خود را از شاکی دریافت کند؟ آیا این بر اساس اصل نظارت است که مسئول فنی که نماینده سازمان معظم دامپزشکی کشور است، توسط کارفرما انتخاب شود و از ایشان حقوق بگیرد؟ آیا این تسلط مالی و کاری تبعاتی برای سلامتی و ایمنی غذایی جامعه ندارد؟

رئیس انجمن صنفی مسئولین فنی و ناظرین بهداشتی استان کردستان در ادامه گفت: مسئول فنی متخصص فن بهداشت، پیشگیری و تامین سلامت محصولات دامی است. پس در این صورت و با این وظایف سنگین، مسئولین فنی باید از نظر مالی مستقل باشند.

وی در ادامه با دفاع تمام قد از مسئولین فنی و ناظرین بهداشتی افزود: همکاران بنده در تمامی نقاط کشور با تمام توان و از خود گذشتگی و تحمل سختی های زندگی تا کنون ذره ای کم کاری نکرده و نمی کنند و در حال انجام وظیفه خطیر خود در راستای حفظ سلامت جامعه هستند.

دکتر کابلی تصریح کرد: مهمترین هدف آئین نامه اجرایی نظارت بهداشتی تضمین سلامت غذا برای هم میهنان عزیز است. برای تضمین این هدف قانون گذار بسیار عالی عمل کرده و سازمان های متولی را مکلف به تهیه دستور العملی جهت عدم وابستگی مالی بین کارفرما و مسئول فنی نموده تا مسئولین فنی فارغ از هر مشکل احتمالی به انجام وظیفه خود بپردازند.

وی تاکید کرد: تنها مرجع قانونی جهت ایجاد عدم وابستگی مالی نظام دامپزشکی است.

رئیس انجمن صنفی مسئولین فنی و ناظرین بهداشتی استان کردستان در ادامه گفت: متاسفانه ماده 19 این آئین نامه که همان عدم وابستگی مالی است، تا به حال سه بار بازنگری شده و هیچ وقت اجرایی نشده و این به دلیل تعارض جزئی تفکر قانون گذار و مجری بوده که متاسفانه به چالش کشیده شده است.

دکتر کابلی افزود: خوشبختانه بازنگری چهارم این دستورالعمل اجرایی (ماده 19)  در مورخ 30 آذر ماه امسال توسط سازمان دامپزشکی نگاشته و در اختیار 10 انجمن صنفی مسئولین فنی و ناظرین بهداشتی کشور قرار گرفت. انجمن ها این پیش نویس دستور العمل اجرایی ماده 19 را بدقت مطالعه و نظرات خود را در قالب نامه ای با مهر و امضای 10 انجمن به سازمان ارسال نمودند و منتظر پاسخ و بازخورد این نامه هستیم.

وی اظهار داشت: متاسفانه اخیراً نامه ای بر خلاف تبصره سوم ماده 10 آئین نامه اجرایی نظارت بهداشتی از سوی مدیر کل محترم دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی مبنی بر اینکه صدور پروانه بهداشتی واحد نیازی به قرارداد مسئول فنی ندارد، به ادارات کل دامپزشکی استان ها ابلاغ شد که متاسفانه چنین اقدامی به مثابه تیری بر پیکره ی بی رمق و خسته مسئولین فنی و متزلزل نمودن امنیت شغلی همکاران است.

رئیس انجمن صنفی مسئولین فنی و ناظرین بهداشتی استان کردستان با اشاره به اینکه 10 انجمن صنفی مسئولین فنی کشور در نامه ای حقوقی به ریاست محترم سازمان خواهان ابطال این دستور شدند، گفت: پیامبر اکرم(ص) فرمودند کسی که شب را به روز آورد و به امور مسلمین رسیدگی نکند، پس از مسلمانان نیست و نیز هر کس که بشنود مردی از مسلمین فریاد رسی می خواهد و به او پاسخ ندهد، از مسلمین نیست.

وی افزود: صدور هر گونه دستور بر خلاف آئین نامه مصوب هیئت وزیران  فاقد وجاهت قانونی است و باید سریعاً در این تصمیم تجدید نظر شود و منتظر پاسخ سازمان معظم دامپزشکی هستیم.

دکتر کابلی تصریح کرد: دو پیشنهاد داریم که اولی در شرایط فعلی باید اجرا شود و آن اجرای ماده 19 این آئین نامه و عدم وابستگی مالی است؛ دومی قطع کامل ارتباط مالی از طریق تعیین ردیف بودجه برای مسئولین فنی است. جهت تقریبا 8 هزار مسئول فنی و ناظر بهداشتی در سراسر کشور بودجه ای تقریباً 400 میلیارد تومان نیاز است که این رقم در بودجه کشور واقعاً رقمی نیست.

وی افزود: از طریق همکاری دولت و مجلس و از طریق تصویب قانونی در راستای هزینه های "عوارض بر تولید"می توان حقوق مسئولین فنی را مانند ناظرین شرعی تامین کرد.

رئیس انجمن صنفی مسئولین فنی و ناظرین بهداشتی استان کردستان گفت: روزهای سخت همیشه دوستان واقعی را معلوم خواهد کرد. اجرای ماده 19 باعث توان بالا و اطمینان خاطر بیشتر برای مسئولین فنی خواهد شد.

دکتر کابلی کنترل بهداشتی مواد غذایی را نیازمند دانش، مهارت و شهامت دانست و اظهار داشت: این وابستگی مالی موارد فوق را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی تصریح کرد: با همکاری متقابل سازمان دامپزشکی، نظام دامپزشکی و حامی سنتی مسئولین فنی که همانا قدیمی ترین تشکل صنفی دامپزشکی ایران یعنی جامعه دامپزشکان است، می توان بسیاری از مشکلات پیش رو را از میان برداشت.

رئیس انجمن افزود: از سازمان معظم دامپزشکی کشور در این راستا انتظار مساعدت بیشتری داریم. اجرای ماده 19 با ابلاغ سازمان معظم دامپزشکی کشور و با همکاری نظام دامپزشکی و انجمن های صنفی مسئولین فنی و حامی همیشگی مسئولین فنی یعنی جامعه دامپزشکان ایران با همکاری و تعامل سازنده امکان پذیر و موفقیت آمیز خواهد بود. ما هم منتظریم و طرفدار حق.

دکتر کابلی در ادامه اظهار داشت: کمیته موضوع ماده 76 برنامه پنجم توسعه می تواند بر روی موانع پیش روی کسب کار رسیدگی و این موانع را برطرف نماید و این کمیته در خصوص موارد مربوط به بهداشت عمومی بر پایه مواد غذایی با منشاء دامی که نظارت بر این موارد وظیفه و در حیطه اختیارات قانونی سازمان معظم دامپزشکی می باشد، هیچگونه صلاحیتی ندارد.

وی در پایان گفت: تصویب قانون بکار گیری مسئولین فنی در واحد ها توسط مجلس شورای اسلامی (ماده 44 برنامه ششم توسعه) بسیار عالی و تاثیر گذار است، ولی مسئولیت تضامنی قید شده در آن خطرناک می باشد و تا مسئول فنی استقلال مالی نداشته باشد، نمی تواند به وظایف خطیر خود به طور کامل عمل نماید.

گزارش نشست خبری رئیس انجمن صنفی مسئولین فنی و ناظرین بهداشتی دامپزشکی استان کردستان

تعداد بازدید : 2108 بار

نوشتن دیدگاه

در زمینۀ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- «انجمن» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- «انجمن» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
- نظرات پس از تأیید مدیر پرتال منتشر می‌شود.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید