چاپ کردن این صفحه
کد خبر : ۵۳۳ پنج شنبه, 03 دی 1394

رئيس سازمان نظام دامپزشکی از پذيرش بی رويه دانشجو در دانشگاه آزاد انتقاد کرد

: ارزیابی بینندگان
(0 رای‌ها)

رئیس سازمان نظام دامپزشکی از پذیرش بی رویه دانشجو در رشته ها و مقاطع تحصیلی دامپزشکی توسط واحدهای دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی انتقاد کرد و این موضوع را یکی از مشکلات پیش رو بخش دامپزشکی خواند.

محمدرضا صفری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی دارای امکانات و شرایط لازم برای پذیرش دانشجو مطابق قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی باید از ظرفیت های پذیرش اعلام شده توسط وزارت جهاد کشاورزی و بخش کشاورزی وزارت علوم و مراکز آموزش عالی تبعیت کنند.

وی افزود: اخیرا دانشگاه آزاد در 34 واحد دانشگاهی که بدون رعایت استانداردهای فنی و نیاز سنجی واقعی و بدون اینکه نظر مسئولان جهاد کشاورزی در این زمینه اخذ شود اقدام به اعلام پذیرش بیش از 500 نفر در دوره دکترای تخصصی دامپزشکی کرده است.

وی ادامه داد: در حالی که به موجب قانون مجموعه های دانشگاهی مکلف هستند دستورالعمل های پذیرش دانشجو در زیرشاخه های وزارت جهاد کشاورزی را رعایت کنند و جالب اینکه چهار واحد دانشگاهی این دانشگاه دوره دکترای عمومی دامپزشکی را ندارند و پذیرش دکترای تخصصی بدون دکترای عمومی مغایر با قوانین و نقشه علمی کشور و سند بالادستی و سیاست های کلی نظام در حوزه علوم است.

صفری تاکید کرد: سازمان موضع گیری منطقی و جدی در این خصوص اتخاذ کرده و مجلس نیز روز سه شنبه قانونی را برای گذراندن دوره های تکمیلی در دانشگاه ها مصوب کرد و دانشگاه آزاد باید در زمینه پذیرش دانشجو تجدید نظر کند چرا که کسانی که وارد دانشگاه ها می شوند نیاز به اشتغالزایی و بازار کار دارند و این امر جامعه را دچار چالش می کند.

وی گفت: علاقمندان فعالیت در زمینه دامپزشکی باید قبل از شروع فعالیت خود به عضویت نظام دامپزشکی کشور درآیند .

وی افزود: بنا به مصوبه شورای مرکزی نظام دامپزشکی در صورتی که فرایند یک دانشگاه مورد تایید نباشد و ماده 21 قانون ارزش پروری درباره شیوه پذیرش دانشجو را رعایت نکند از عضویت فارغ التحصیلان آن دانشگاه در سازمان نظام دامپزشکی کشور معذوریت داریم و همین امر موجب بروز مشکل در اشتغال این افراد می شود.

وی از برگزاری آزمون صلاحیت حرفه ای در آینده ای نزدیک در کشور خبر داد و اظهار کرد: برگزاری این آزمون پذیرش و آموزش دانشجویان و ورود به بازار کسب و کار را ساماندهی می کند تا دانشجویان پس از فارغ التحصیلی و گذراندن یک دوره کاربردی متناسب با فضای بازار و کسب و کار فعالیت خود را آغاز کنند.

صفری ادامه داد: در آستانه بودجه سال 95 و برنامه ششم توسعه ، مجموعه دامپزشکی کشور امسال نیز خواستار حضور و جایگاهی مشخص در برنامه تحول نظام سلامت کشور به عنوان یکی از زیرساخت های سلامت است چرا که تحقق سلامت یکپارچه جامعه بدون توجه به زیرساخت های سلامت پرهزینه و سخت است.

وی افزود: توجه به حوزه های پیشگیرانه ای چون دامپزشکی و گیاه پزشکی به عنوان زیرساخت های سلامت در حوزه غذا و بیماری های قابل پیشگیری موجب کاهش هزینه ها می شود و خواسته موکد ما از مجلس و دولت شورای اسلامی تعریف جایگاه ویژه و مشخصی در خصوص نقش دامپزشکی و گیاهپزشکی به عنوان زیرساخت سلامت در برنامه طرح تحول سلامت است.

 

تعداد بازدید : 2137 بار