چاپ کردن این صفحه
کد خبر : ۵۷۴ یکشنبه, 22 فروردين 1395

طاعون نشخوار کنندگان کوچک بیماری مشترک میان انسان و حیوان نیست

: ارزیابی بینندگان
(0 رای‌ها)
مدیر کل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های دامی سازمان دامپزشکی کشور: طاعون نشخوارکنندگان کوچک بیماری مشترک میان انسان و حیوان نیست
 
به گزارش انجمن دامپزشکی تهران به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، دکتر داریوش جهان پیما مدیر کل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های دامی سازمان دامپزشکی کشور در پی انتشار خبر شیوع طاعون در تهران تاکید کرد: خبر شیوع طاعون در تهران ترسی به اشتباه در دل مردم به راه می اندازد چرا که طاعون مشترک بین انسان و حیوان عامل باکتریایی دارد و از جوندگان ناشی می شود و در سال ٢٠١١ در کشور ریشه کن شده است.
 
وی در خصوص بیماری که در میان دام ها در تهران شایع شده توضیح داد:اما طاعون نشخوارکنندگان کوچک بیماری مشترک میان إنسان و حیوان نیست و عامل ویروسی دارد. این بیماری در کشورهای آسیایی همچون کشور ما و کشور های آفریقایی رواج دارد.
 
دکتر جهان پیما از اهداف سازمان دامپزشکی در مورد ریشه کن سازی طاعون نشخوارکنندگان کوچک گفت: در جهان بنا بر این است طی برنامه ای از سال ٢٠١٥ تا ٢٠٣٠ این بیماری ریشه کن شود.سازمان دامپزشکی کشور برنامه های شش ساله ی عملیاتی،دو ساله ی پایش و یکساله آماده سازی را برای ریشه کنی در نظر دارد.
 
وی افزود: درگیری ٨٥ رأس در کلاوش در منطقه خوجیر و سرخه حصار مربوط به نشخوارکنندگان کوچک است. ما توانستیم با پوشش اماکن حفاظت شده ی محیط زیست و اجرای برنامه های ملی، ٦٥ درصد این بیماری را کنترل و کاهش دهیم.
 
دکتر جهان پیما خاطرنشان کرد: ضد عفونی آبشخور، همکاری سازمان محیط زیست، بیمار یابی و باشه یابی، دفع بهداشتی لاشه ها از اقدامات سازمان دامپزشکی در این منطقه بوده است.
 
تعداد بازدید : 1950 بار

مطالب بیشتر :