چاپ کردن این صفحه
کد خبر : ۵۱۳ یکشنبه, 08 آذر 1394

کاهش 32 درصدی کانون های بیماری واگیر دامی در 8 ماهه اول سال 94 نسبت به مدت مشابه سال گذشته

: ارزیابی بینندگان
(0 رای‌ها)

کاهش 32 درصدی کانون های بیماری واگیر دامی در 8 ماهه اول سال 94 نسبت به مدت مشابه سال گذشته

به گزارش روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، دکتر جمال الدین جاویدی معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور اظهار داشت: بهداشت و مدیریت بیماری های دامی همواره تحت تاثیر عوامل محیط، میزبان و عامل بیماری قرار داشته و تعامل بین آنها سبب افزایش و یا کاهش رخدادهای بیماری در سطح کشور می گردد.

دکتر جاویدی در ادامه گفت: بررسی های اولیه و مقایسه ای روند بیماری و گزارشات آن در 8 ماهه اول سال 1394 با مدت مشابه در سال 1393 موید کاهش 32 درصدی بوده که در این بین سهم بیماریهای واگیردار و استراتژیک طاعون نشخوارکنندگان کوچک،  تب برفکی، لمپی اسکین و آبله بیش از سایر بیماری های دامی بوده است.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: برابر اطلاعات اخذ شده از سامانه اطلاعات جغرافیایی بیماری های دامی؛ تعداد موارد گزارش شده بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در 8 ماهه سال 1394، 655 مورد  بوده که نسبت به مدت مشابه در سال 93 ( 1498 مورد) 56 درصد کاهش داشته است.
وی افزود: افزایش عملیات واکسیناسیون در سال 1393 و همچنین مدیریت در کانونهای بیماری در سال 1394 درکنار اجرای واکسیناسیون در اطراف کانونهای بیماری در حیات وحش از مهمترین دلایل کاهش موارد گزارشات بیماری محسوب می گردد.
دکتر جمال الدین جاویدی در خصوص بیماری استراتژیک و مهم تب برفکی گفت: علی رغم کاستی های فراوان در بخش تولید و تامین واکسن تب برفکی برای فازهای عملیاتی و تغییرات شدید سویه های درگردش ویروس (سویه A  و O)، به دلیل مدیریت هدفمند در واکسیناسیون، استفاده از واکسن با Potency  بالا اعمال ضوابط بهداشتی و قرنطینه ای، محدودیت در تردد دام و ممنوعیت خروج دام از استان های شرقی کشور و .... با کاهش 48 درصدی کانونهای بیماری در جمعیت دامی حساس و 50 درصدی در واحدهای صنعتی شیری بوده که حاصل تلاش، مدیریت و پشتکار همکاران دامپزشکی در سراسر کشور بوده است.
معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور تاکید کرد: با توجه به شرایط آب و هوایی و وجود جمعیت دامی حساس (دامهای واکسینه نشده به دلایل متعدد از جمله کمبود واکسن "تب برفکی") در سطح کشور، در صورت تداوم روند موجود و فراهم نشدن امکانات لازم جهت  تکمیل و اجرای اقدامات پیشگیرانه امکان شیوع تب برفکی محتمل می باشد.
لذا ضروری است دامداران با اعمال ضوابط شدید بهداشتی و قرنطینه ای از شیوع بیماری های مذکور پیشگیری نمایند.
تعداد بازدید : 1789 بار