حقوق و مزایای مسئولین فنی و ناظرین بهداشتی دامپزشکی

انجمن دامپزشکی برگزیده سال 1396

انجمن صنفی مسئولین فنی و ناظرین بهداشتی دامپزشکی استان تهران، انجمن دامپزشکی برگزیده سال 1396 شد

پیوندهای ویژه

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری

پرتال سازمان دامپزشکی کشور

سامانه دریافت گزارش های مردمی تخلفات بهداشتی فرآورده های خام دامی ( گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ، ... )

تماس ها

  سازمان دامپزشکی کشور
  • تلفنخانه: 3-88953400(021)
  • نمابر: 88957252 - 88962392(021)
  • حوزه ریاست: 88957007(021)
  اداره کل دامپزشکی استان تهران
  • تلفنخانه: 4-44787542(021)
  • نمابر: 44796580(021)
  • حوزه مدیریت: 44796237(021)
  سازمان نظام دامپزشکی ج.ا.ا
  • تلفنخانه: 61061(021)
  • نمابر: 66414171(021)
  • حوزه ریاست: 61061111(021)
  نظام دامپزشکی استان تهران
  • تلفن: 88304023(021)
  • فکس: 88826360(021)
: ارزیابی بینندگان
(0 رای‌ها)

آغاز هفته جهانی هشدار آنتی‌بیوتیک‌ها/ افزایش مصرف آنتی‌بیوتیک در مرغداری‌های صنعتی معنا ندارد

از آنجا که واکسن‌ها و داروهای فارم‌های صنعتی از طریق خوراندن در آب آشامیدنی، دان یا اسپری کردن مورد استفاده قرار می‌گیرد، شائبه وجود باقیمانده‌های دارو، واکسن و هورمون در بال مرغ مطرود است.

به گزارش روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور دکتر مشکوه، کارشناس امور درمان در سازمان دامپزشکی کشور در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) از برگزاری سمپوزیوم یک‌ روزه تحت عنوان هشدار مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها همزمان با جهان در ایران خبر داد و گفت: هفته جهانی هشدار آنتی‌بیوتیک‌ها از 16 تا 22 نوامبر 2015 مصادف با 25 آبان‌ماه تا یکم آذرماه سال جاری در ایران نیز برپا می‌شود.

دکتر محسن مشکوه افزود: در این سمپوزیوم یک‌روزه نگرانی‌های مردم درباره مصرف آنتی‌بیوتیک پاسخ داده می‌شود و حدود 250 نفر از دامپزشکان و دست‌اندرکاران حوزه تولید، توزیع و مصرف دارو گردهم می‌آیند و با دلایل علمی، مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها را توضیح خواهند داد.

وی درباره میزان مصرف آنتی‌بیوتیک در کشور و شائبه‌ای که درباره افزایش آن در فصل زمستان مطرح است، خاطرنشان کرد: در سیستم مرغداری صنعتی که مدیریت داخل سالن و شرایطی چون تهویه، دما، رطوبت، تغذیه و بهداشت رعایت می‌شود، معنایی ندارد و زمانی می‌توان از افزایش میزان آنتی‌بیوتیک در فصل زمستان خبر داد که مرغ‌ها در فضای باز نگهداری شوند.

مشکوه ادامه داد: در شرایط فعلی و در فارم‌های مرغداری صنعتی میزان دما ثابت نگه داشته می‌شود تا در صورت بروز هوای سرد، بیماری‌های تنفسی به‌وجود نیاید و اگر هم با مشکل این‌چنینی برخورد شود، مصرف آنتی‌بیوتیک در آب یا دان مرغ‌ها به آنها خورانده می‌شود و علاوه بر آن، دقت می شود که تا زمان دفع کامل آنتی‌بیوتیک‌ها کشتار انجام نشود.

وی تصریح کرد: طی مدت 45 روز مرغ‌های صنعتی به وزن بیش از 1.5 کیلوگرمی می‌رسند و مصرف داروها و هورمون‌های رشد همچنان مطرود است، زیرا نژادهای موجود در کشور به‌گونه‌ای است که طی این مدت به وزن مطلوب خواهند رسید.
 

مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها در بیماری‌های باکتریایی قابل توصیه است

کارشناس امور درمان در سازمان دامپزشکی کشور یادآور شد: از نظر علمی هر زمانی که بیماری باکتریایی یا تنفسی به‌وجود بیاید، مصرف آنتی‌بیوتیک قابل توصیه است و تفاوت مرغداری‌ها با سایر بخش‌ها در آن است که دارو به تمامی آنها خورانده می‌شود و از تزریق واکسن تک‌به‌تک جلوگیری می‌شود.

مشکات تأکید کرد: شائبه‌ای که درباره مصرف بال مرغ و وجود واکسن و مواد مختلف تزریقی نیز مطرح می‌شود، مطرود است، زیرا امکان گرفتن تک‌به‌تک مرغ‌ها در یک مرغداری و تزریق واکسن در بال آنها بسیار مشکل است؛ پس بدین‌منظور اگر نیاز به واکسن و داروی خاصی باشد، از طریق اسپری یا دستگاه‌های خاصی یا از طریق خوراندن در آب آشامیدنی یا دان‌ها انجام می‌شود.

وی اظهار داشت: مصرف بال مرغ به دلیل کم بودن گوشت موجود در آن و بیشتر بودن چربی و استخوان در پاره‌ای از موارد توسط مردم منع می‌شود، اما از لحاظ دامپزشکان هیچ مشکلی ندارد و قابلیت مصرف دارد.

گفتنی است، سمپوزیوم یک‌روزه تحت عنوان "هشدار مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها" یکم آذرماه با همکاری سازمان‌های دولتی و غیردولتی، اتحادیه‌ها، دامداران، مرغداران، آبزی‌پروران، زنبورداران، تولیدکنندگان دارو و مواد بیولوژیک، شبکه‌های پخش دارو، داروخانه‌داران دامپزشکی و دامپزشکان کلینیسین‌ها در تالار دکترحامدی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران برگزار می‌کند. علاوه بر آن، در این روز از مسئولان وزارت بهداشت نیز دعوت شده است.

علاقه‌مندان جهت حضور و بهره‌برداری از این سمپوزیوم می‌توانند تا 27 آبان‌ماه سال جاری با شماره تلفن 88962384-021 تماس یا درخواست خود را به آدرس پست الکترونیکی سازمان به نشانی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید ارسال کنند.

تعداد بازدید : 1816 بار

نوشتن دیدگاه

در زمینۀ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- «انجمن» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- «انجمن» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
- نظرات پس از تأیید مدیر پرتال منتشر می‌شود.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید