چاپ کردن این صفحه
کد خبر : ۳۶۴ شنبه, 03 مرداد 1394

دکتر خلج: آنفلوانزای مرغی در کشور نداریم/ شرایط عادی است

: ارزیابی بینندگان
(0 رای‌ها)


رئیس سازمان دامپزشکی کشور وضعیت کشورمان در زمینه بیماری آنفلوانزای مرغی شرایط را عادی دانست و گفت: هیچ گونه مخاطره ای نداریم.
به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان قزوین، دکترمهدی خلج در حاشیه سفر به قزوین در گفتگوی خبری بیان داشت: آنفلوانزای فوق حاد پرندگان یک بیماری اقتصادی مهلک صنعت طیور است که در طیور صنعتی و بومی می تواند مخاطره آمیز و تهدیدی برای سلامت و بهداشت عمومی باشد.
وی ادامه داد: موج بیماری آنفلوانزای فوق حاد از سال 2014 در دنیا آغاز شد و در سال 2015 تعداد 33 کشور جهان را درگیر خود کرد.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور  اضافه کرد: در روز 18 خرداد ماه سال جاری دراستان مازندران موارد مشاهده این بیماری گزارش و از آنجا که این بیماری خطرناک است، سازمان دامپزشکی با برنامه علمی پیشگیرانه اقدامات خود را برای مقابله و مبارزه آغاز کرد.
وی عنوان کرد: در این میان وزیر جهاد کشاورزی با دستور به روسای سازمان های جهاد کشاورزی سراسر کشور ظرفیت هایی را برای حمایت از دامپزشکی ایجاد کردند و از طرفی استانداران نیز حضور موثر و اثرگذاری داشتند.
دکترخلج تصریح کرد: در مجموع شرایط به گونه ای شد که امروز شرایط عادی داریم و هیچ گونه مخاطره ای نیز نداریم و طی روزهای آتی آخرین وضعیت عاری بودن از بیماری را به سازمان جهانی بهداشت دام اعلام خواهیم کرد.
وی خاطرنشان کرد: البته نبود بیماری به معنای عدم آمادگی ما نیست بلکه سازمان دامپزشکی اقدامات پیشگیرانه خود را انجام داده و آمادگی خود را حفظ کرده و می کند تا صنعت طیور را از گزند این بیماری مصون داشته و زمینه صادرات را در این بستر فراهم نماید.  
رئیس سازمان دامپزشکی کشور اعلام کرد: توصیه ما به عموم هموطنان عزیز این است که از خرید پرندگان زنده در شهرهای مختلف خودداری کرده، از خرید مرغ غیر کشتارگاهی و همچنین انتقال طیور زنده از منطقه ای به منطقه دیگر خودداری کنند.
وی تأکید کرد: همچنین لازم است در صورت مشاهده هر گونه تلفات طیور، موضوع را به نزدیک ترین اداره دامپزشکی اطلاع دهند.
دکترخلج در خصوص استفاده از ماده مالاشیت گرین برای ضدعفونی در برخی واحدهای پرورش ماهی قزل آلا اظهارداشت: برای مبارزه با بیماریهای انگلی وقارچی از ماده ضد عفونی مالاشیت گرین که یک ماده صنعتی است استفاده می شد که نباید استفاده شود از این رو ماده جایگزین از طریق فروشگاه ها و داروخانه ها عرضه شده و به پرورش دهندگان برای استفاده از این ماده اطلاع رسانی لازم انجام شده است.
وی یادآورشد: دامپزشکی براساس مسئولیت خود، تأمین بهداشت فراوده های خام دامی را بر عهده دارد که این وظیفه در سلامت انسان تأثیر اساسی دارد و قطع یقین حضور علمی و دقیق دامپزشکی موجب می شود تا مردم با اطمینان محصولات صنعت دام و طیور را خریداری کنند و به عنوان نمونه در استان قزوین، 124 هزار قطعه ماهی آلوده در مزارع شناسایی و با حکم قضایی معدوم شد.
دکتر خلج همچنین در دیدار با استاندار قزوین گفت: سهم دامپزشکی در تأمین سلامت و امنیت غذایی مردم بسیار مهم است.
استاندار قزوین در این دیدار گفت: امروز میزان تولیدات ما بیش از نیاز داخلی است بنابراین باید نگاه ما به صادرات باشد وی افزود: امید داریم که توافق انجام شده به هموار شدن شرایط برای تسریع در صادرات منجر شود تا ظرفیت تولید کشور حداقل به ظرفیت اسمی برسد.
وی یادآورشد: حضور ما در عرصه تولید و صادرات باید هر روز  پرقدرت تر باشد تا بتوانیم بازارهای دنیا را به دست آوریم چراکه زمانی برای فرصت سوزی نداریم از این رو باید بازارهای صادراتی را حفظ کنیم، واحدهای تولیدی تنها به بازار مصرف داخلی اتکا نکنند .

تعداد بازدید : 2187 بار

مطالب بیشتر :