چاپ کردن این صفحه
کد خبر : ۲۹۴ شنبه, 05 ارديبهشت 1394

دکتر خلج و دکتر دیناروند در گفتگوی ویژه نبض شبکه خبر/ ایمنی غذا از مزرعه تا سفره

: ارزیابی بینندگان
(0 رای‌ها)
دکتر خلج و دکتر دیناروند در گفتگوی ویژه نبض شبکه خبر/ ایمنی غذا از مزرعه تا سفره
 
گفتگوی ویژه نبض در شبکه بین المللی خبر با حضور آقایان دیناروند نماینده سازمان غذاو دارو و مهدی خلج رئیس سازمان دامپزشکی درباره ایمنی غذا از مزرعه تا سفره می پردازد.
به گزارش روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، گفتگوی ویژه نبض که یکی از برنامه های شبکه بین المللی خبر در جمعه شب هاست این برنامه  امشب به بررسی ایمنی غذا از مزرعه تا سفره پرداخت.
در این برنامه مطرح شد که وزارت بهداشت «ایمنی غذا، از مزرعه تا سفره» را به عنوان شعار بهداشتی سال 1394 اعلام کرده، و بر این اساس هفته سلامت با شعار عزم ملی مسولین دولتی، کشاورزان، تولیدکنندگان، توزیع کنندگان، متخصصان بهداشت و سلامت و همچنین مصرف کنندگان برای دسترسی عادلانه به خدمات سلامت از ۷-۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ برگزار شد.
با توجه به افزایش تولید مواد غذایی بی کیفیت و نامطلوب توسط تولید کنندگان و سوء استفاده از نیازهای تغذیه ای مردم، به نظر می آید که این شعار می تواند در ارتقای سطح آگاهی مصرف کنندگان و به تبع آن افزایش بهداشت تغذیه ای جامعه روند مطلوبی را ایجاد نماید و منجر به توجه ویژه مردم و مسئولین به این مهم شود.
بر اساس اطلاعیه سازمان جهانی بهداشت، مواد غذایی ناسالم باعث مرگ 2 میلیون نفر در سال می شوند که عمده این تعداد را هم کودکان تشکیل می دهند. مواد غذایی حاوی باکتری های مضر، ویروس ها، انگل ها و یا مواد شیمیایی، مسئول بروز بیش از 200 بیماری - از اسهال گرفته تا سرطان - هستند.
رسول دیناروند درباره ایمنی غذا گفت: ایمنی غذا به سلامت غذا به سلامت غذا مربوط است و هر کاری که به سلامت غذا مربوط باشد به ایمنی غذا مربوط است که در هر مرحله از تولید غذا ممکن است آلودگی ایجاد شود.
مهدی خلج نیز شرط رسیدن به غذای سالم را کیفیت مواد اولیه سالم دانست و گفت که برای رسیدن به غذای سالم باید در همه مراحل نظارت داشته باشیم.
دیناروند در ادامه گفتگو درباره چگونگی ورود وزارت بهداشت به مراحل نظارت مواد غذایی گفت که کنترل محصولات زمانی صورت می  گیرد که مواد وارد صنعت غذا می شود.
وی تاکید کرد که همه فراورده های غذایی که در فرایند صنعتی در داخل کشور تولید می شود و همه محصولات وارداتی کنترل می شوند، اما کنترل آنتی بیوتیک در گوشت و مرغ از طریق سازمان دامپزشکی صورت می گیرد.
وی درباره باقیمانده فلزات در مرغ و گوشت را بدون نگرانی دانست و افزود: نگرانی در این است که چه زمانی سم استفاده می شود و گاهی اوقات سم های قاچاق استفاده می شود.
در ادامه این میزدگرد، مهدی خلج وجود باقیمانده آنتی بیوتیک در مرغ تولید داخل را رد کرد و  انتشار شایعات اینچنینی را در میان مصرف کنندگان نادرست دانست.
وی افزود: سازمان دامپزشکی کشور نظارت های میکروبی و ارگانیک را انجام انجام می دهد. اما در جامعه ما در خصوص پایش دو نگاه مختلف وجود دارد. بعضی میزان آلودگی یک محصول، و برخی ردیابی مخاطره در فراورده را پایش می دانند.
وی درباره اقدامات انجام شده سازمان متبوع خود نیز گفت: ما تجمیع فراوردها از آزمایشگاه را جمع بندی کرده و در مورد شیر و ماهی قزل آلا انجام دادیم.
بحث درباره بیماری انگلی گوشت های هندی از دیگر مباحث این برنامه بود که دیناروند مرجع ذی صلاح در تایید سلامت گوشت های وارداتی را سازمان دامپزشکی دانست و تاکید کرد که مجوزهای وزارت بهداشت نیز بر اساس نظرات سازمان مذکور است.
مهدی خلج هم از اصحاب رسانه و جراید خواست که هنگام اظهار نظر در خصوص این موضوع دقت نظر داشته باشند و اسباب تشنج در افکار عمومی را فراهم نکنند، و بر پایه مستندات اظهار نظر کنند.
همچنین در برنامه نبض جمعه شب، اختلاف نظرها درباره استفاده از شیر فله میان وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی مورد بحث قرار گرفت که دیناورند تاکید داشت مصرف کنندگان از استفاده شیر فله پرهیز کنند هر چند تولید فراورده های لبنی بصورت سنتی را عاری از مشکلات عمده دانست.

رئیس سازمان دامپزشکی نیز در این خصوص اظهار داشت که  سازمان مطبوعش در رابطه با مصرف شیر فله اختلاف نظری با سازمان غذا و دارو ندارد.

 

تعداد بازدید : 2150 بار

مطالب بیشتر :