چاپ کردن این صفحه
کد خبر : ۴۱۴ شنبه, 14 شهریور 1394

صدور پروانه بهره برداری دامپروری در کشور الکترونيکی مي‌شود

: ارزیابی بینندگان
(0 رای‌ها)

رئیس سازمان نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران از الکترونیکی شدن صدور پروانه بهره برداری دامپروری از هفته آینده خبرداد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران به نقل از خبرگزاری ایرنا، دکتر محمدرضا صفری روز چهارشنبه در حاشیه بازدید از بزرگترین آزمایشگاه دامپزشکی کشور واقع در کرج و بیمارستان دامپزشکی و دفتر نظام دامپزشکی استان در جمع خبرنگاران، افزود: قوی شدن نظارت ها توسط نظام دامپزشکی از مهمترین اهداف اجرای این طرح است.

وی با اشاره به تدوین شیوه اجرا این برنامه، اظهار داشت: اجرای این طرح از ابتدای هفته آینده در دو استان قزوین و تهران به صورت آزمایشی آغاز می شود.

وی گفت: با الکترونیکی شدن صدور پروانه های بهره برداری، در هر نقطه ای از کشور که پروانه ای صادر شود، در همان لحظه آن پروانه توسط نظام دامپزشکی، سازمان دامپزشکی و جهاد کشاورزی مونیتورینگ و نظارت می شود.

وی بیان داشت: با اجرای این طرح به سمتی می رویم که بهره بردار بتواند از داخل منزل درخواست صدور پروانه را کرده و درب منزل پروانه را تحویل بگیرد.

صفری در ادامه به فعالیت های مختلف نظام دامپزشکی که یک انجمن و تشکل صنفی است، اشاره کرد و افزود: یک دسته از فعالیت های این نظام دامپزشکی، نظام دادن به امور دامپزشکی و فعالیت های امور دامی است که قبلا توسط بخش دولتی انجام می شد.

**33 هزار نفر عضو سازمان نظام دامپزشکی کشور هستند

وی ادامه داد: هم اکنون این سازمان دارای 33 هزار عضو فعال اعم از دامپزشک، کارشناس و کاردان و تکنسین دامپزشکی است که 15 هزار نفر از آن ها را دامپزشکان تشکیل می دهند.

رییس سازمان نظام دامپزشکی کشور گفت: برگزاری سمینارهای مختلف آموزشی و کنگره های علمی و ارایه خدمات رفاهی و همچنین رسیدگی به تخلفات فعالان در امور دامپزشکی و دفاع از حقوق دامپزشکان از جمله وظایف این نظام است.

وی تعاملات نزدیک با تشکل های حرفه ای در بخش تولید و ...، پیگیری امور صنفی در مجامع مختلف، مجلس و دولت را از دیگر فعالیت های نظام دامپزشکی برشمرد و افزود: در دو قانون و چند آئین نامه تکالیف دیگری برعهده این نظام گذاشته شده که یکی از آن ها نظام جامع دامپروری کشور است.

وی اظهار داشت: اجرای نظام جامع دامپروری کشور از سال 1388 لازم الاجرا بوه که این قانون توسط نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی از همان سال ها اجرا ولی در دامپزشکی با تاخیر روبرو شد.

وی گفت: قانون نظام جامع دامپروری ابعاد مختلفی دارد که ماده 5 این قانون صدور پروانه هاست که بر عهده این نظام گذاشته شده است.

صفری هدف جدی از اجرای این طرح را ارتقاء کیفیت صدور پروانه ها دانست و افزود: زمانی که دولت خود مجری و ناظر باشد به مشکل برمی خورد ولی زمانی که فقط نظارت داشته باشد ماحصل آن ارتقای کیفیت خدمت است.

این مسوول هدف صدور پروانه در بخش دامپزشکی را حرکت به سوی تولید سلامت محور برشمرد و خاطرنشان کرد: ساختار بخش تولید به گونه ای طراحی می شود که ماحصل آن کاهش رخداد بیماری های دامی، ارتقای رفاه دام و همچنین آنچه که به عنوان محصول وارد بازار می شود باشد تا در نهایت ارتقای سلامت جامعه را رقم بزند.

صفری، صدور پروانه های دامداری ها، مرغداری ها و واحدهای تولیدی را از جمله وظایف نظام دامپزشکی در اجرای این قانون عنوان کرد و افزود: به استناد ماده 5 قانون نظام جامع دامپروری این قانون تا شهریور ماه گذشته در 10 استان اجرا شده بود که تا شهریور ماه امسال در 30 استان کشور اجرایی شده است.

وی واگذاری این بخش از فعالیت های دولت و حاکمیت به بخش خصوصی را کاری بزرگ دانست و گفت: همچنین بر اساس ماده 16 همین قانون در آینده ای نزدیک بخش دیگری از صدور پروانه ها نیز به این نظام واگذار می شود.

رییس سازمان نظام دامپزشکی کشور افزود: بر اساس این ماده قانونی، قانون بهره وری که از سال 89 ابلاغ شده که صدور پروانه کلینیک های دامپزشکی، داروخانه ها، آزمایشگاه ها و شرکت های فعال در حوزه دامپزشکی نیز به این نظام سپرده می شود.

وی اضافه کرد: همچنین رتبه بندی واحدهای فعال دامپزشکی به این بخش سپرده شده که با تاخیری چندساله بسترسازی آن انجام شده و آن را اجرایی می کنیم.

وی گفت: همچنین تعیین صلاحیت حرفه ای فعالیت در بخش دامپزشکی و تعیین ظرفیت کار یکی دیگر از اقدامات نظام است که در چند استان عملیاتی شده است.

صفری افزود: در اجرای این طرح، فارغ التحصیلان دانشگاهی برای ورود به بازار کار باید از مسیر تعیین صلاحیت حرفه ای عبور کنند و متناسب با نوع کار انتخاب شده آموزش های لازم را دیده تا ظرفیت متناسب با شرایط را داشته باشند و در نهایت بتوانند وارد آن حرفه شوند.

وی اظهار داشت: با اجرای سراسری این طرح از ابتدای سال آینده شاهد ارتقای شان حرفه ای و خدمات رسانی بیشتر در حوزه نظام دامپزشکی هستیم.

رییس سازمان نظام دامپزشکی بیان داشت: همچنین آیین نامه تشکیلات شورای نظام دامپزشکی استان ها نهایی شده و به وزیر جهاد کشاورزی ارایه شده تا طبق قانون تایید و ابلاغ شود.

وی گفت: همچنین بر اساس برنامه ریزی های انجام شده در ابتدای سال آینده شاهد برگزاری دور پنجم انتخابات نظام دامپزشکی در سراسر استان ها با شکل و سیاقی متفاوت تر از گذشته خواهیم بود.

**استان البرز از مناطق مهم کشور در حرفه دامپروری است

صفری در بیان هدف از بازدید خود از استان البرز را مهم برشمردن این استان در حرفه دامپروری و صنایع مرتبط دانست و افزود: دامپزشکی نقش مهمی در کمک به اقتصاد دامپروری و سلامت دام و سلامت غذا دارد.

وی ادامه داد: به همین منظور رصد فعالیت های این حوزه در سطح استان مهم بوده و خوشبختانه در بازدیدهای به عمل آمده با همت بلند همکاران دامپزشکی غیر دولتی و دولت و جهاد کشاورزی استان روبرو شدیم که توانسته اند رشد قابل توجهی به فعالیت های دامپزشکی و امور دام استان بدهند.

رییس سازمان نظام دامپزشکی کشور با اشاره به فعالیت 650 نفر در بخش های مختلف دامپزشکی در البرز، گفت: فعالان حوزه دامپزشکی این استان به جهت کیفیت و سطح دانش مناسبی که دارند استان های همجوار خود را پوشش می دهند.

تعداد بازدید : 1833 بار