چاپ کردن این صفحه
کد خبر : ۷۳۴ یکشنبه, 07 آذر 1395

دکتر هاشم زاده: اجرای طرح کشتار مرغ با وزن استاندارد به تعویق افتاد

: ارزیابی بینندگان
(0 رای‌ها)

معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور در مورد زمان اجرای طرح عرضه مرغ با وزن استاندارد گفت: نگران آن هستیم که این طرح را آغاز کنیم، اما در عرضه به دلیل فرهنگ‌سازی نشدن با مشکل مواجه شویم و تعادل بازار بر هم بخورد و در ضمن زیرساخت کشتارگاه‌ها هنوز اماده نیست.

به گزارش انجمن دامپزشکی تهران به نقل از فارس، «دکتر مسعود هاشم‌زاده» در مورد وضعیت اجرایی شدن مرغ سایز که پیش از این مسئولان سازمان دامپزشکی وعده اجرای آن از ابتدای آذر ماه را داده بودند، خاطرنشان کرد: برای اجرای این طرح باید، زیرساختار لازم در کشتار‌گاه‌ها ایجاد شود و از همه مهم‌تر آنکه نگران فرهنگ استفاده از مرغ با وزن کمتر در بین مردم هستیم.

وی اضافه کرد: فرهنگ استفاده از مرغ درشت در بین مردم جا افتاده و تغییر آن کمی مشکل است. در حالی که در همه جای دنیا به جز ایران از مرغ با وزن بین یک کیلو 200 تا یک کیلو و 400 گرم استفاده می‌‌کنند و حتی کشور عراق نیز مرغ با وزن بالا را قبول نکرده و برگشت می‌زند.

معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی به معایب مرغ با وزن بالای 2 کیلوگرم اشاره کرد و گفت: مدت نگهداری جوجه برای پروار شدن بالای 45 روز بوده تا به وزن بیشتر برسد و در نتیجه مصرف آنتی‌بیوتیک بیشتر، چربی بالاتر خواهد داشت، مضاف بر آنکه کیفیت گوشت نیز در مرغ با وزن بالاتر کاهش می‌یابد.

به گفته دکتر هاشم‌زاده، اگر بتوانیم طرح مرغ سایز (مرغ با وزن زیر یک و نیم کیلوگرم) را در کشور اجرا کنیم، ابتدا باید این فرهنگ بین مردم نهادینه شود که استفاده از مرغ کوچک برای سلامت خود آنها نیز بهتر است، مضاف بر آنکه دوره رشد جوجه یک روزه تنها 35 روز بوده و نیاز به مصرف آنتی‌بیوتیک را کاهش می‌دهد.

وی در توضیح بیشتر این موضوع گفت: هر چه سن کشتار مرغ بالاتر می‌رود، از آنجایی که از نژاد گوشتی استفاده می‌کنیم، مرغ سریعاً رشد کرده، اما ریه آن کوچک می‌ماند و با کوچکترین مشکلی بیمار می‌شود و در نتیجه باید مدام از دارو برای سلامت مرغ در مرغداری‌ها استفاده شود، در حالی که کشتار در سن 30 تا 35 روزه‌ این گونه مشکلات را نخواهد داشت.

معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی به این نکته هم اشاره کرد که اکنون حدود 15 تا 20 درصد مرغ عرضه شده در بازار دارای ضایعات است، اما در مرغ با وزن کم میزان ضایعات نیز به حداقل می‌رسد.

دکتر هاشم‌زاده در مورد زمان اجرای طرح عرضه مرغ با وزن کم به بازار هم گفت: نگران آن هستیم که این طرح را آغاز کنیم، اما در عرضه به دلیل فرهنگ‌سازی نشدن با مشکل مواجه شویم و تعادل بازار بر هم بخورد و در نتیجه به زمان بیشتری برای اجرای این طرح نیاز داریم، مضاف بر آنکه برخی کشتارگاه‌ها نیاز به دستگاه سورتینگ دارند، تا بتوانند مرغ را به واسطه سایز بسته‌بندی می‌کنند.

به گفته این مسئول در سازمان دامپزشکی برخی از شرکت‌های تولید مرغ از قبل کار خود را برای عرضه مرغ با وزن کم آغاز کرده‌اند، چرا که این موضوع به نفع خود مرغداران هم است و سرعت گردش مالی را از 3 ماه به 50 روزه کاهش می‌دهد که می‌توانند مجدداً جوجه‌ریزی کنند.

به گزارش فارس، از ابتدای انقلاب و با سهمیه‌بندی شدن کالاهای اساسی از جمله مرغ و محدودیت توزیع نهاده‌های دامی و جوجه یک روزه برای تولید فرهنگ تولید مرغ با وزن بالا رایج شد.

تعداد بازدید : 1981 بار

مطالب بیشتر :