حقوق و مزایای مسئولین فنی و ناظرین بهداشتی دامپزشکی

انجمن دامپزشکی برگزیده سال 1396

انجمن صنفی مسئولین فنی و ناظرین بهداشتی دامپزشکی استان تهران، انجمن دامپزشکی برگزیده سال 1396 شد

پیوندهای ویژه

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری

پرتال سازمان دامپزشکی کشور

سامانه دریافت گزارش های مردمی تخلفات بهداشتی فرآورده های خام دامی ( گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ، ... )

تماس ها

  سازمان دامپزشکی کشور
  • تلفنخانه: 3-88953400(021)
  • نمابر: 88957252 - 88962392(021)
  • حوزه ریاست: 88957007(021)
  اداره کل دامپزشکی استان تهران
  • تلفنخانه: 4-44787542(021)
  • نمابر: 44796580(021)
  • حوزه مدیریت: 44796237(021)
  سازمان نظام دامپزشکی ج.ا.ا
  • تلفنخانه: 61061(021)
  • نمابر: 66414171(021)
  • حوزه ریاست: 61061111(021)
  نظام دامپزشکی استان تهران
  • تلفن: 88304023(021)
  • فکس: 88826360(021)
: ارزیابی بینندگان
(0 رای‌ها)

علت مشاهده عضله سبز رنگ در سینۀ مرغ چیست ؟

این روزها عکسی از لاشه مرغ حاوی عضله ای سبز رنگ با عنوان مرغهای عفونی در شبکه های اجتماعی و برنامه های پیام رسان بخصوص تلگرام دست به دست میشود و موجب نگرانی مردم شده است. همچنین «خبرگزاری فارس» در تاریخ 94/10/2 با درج گزارشی در این زمینه که حاوی اطلاعات نادرستی میباشد نگرانی ها را دوچندان کرده است. به همین دلیل مصرف کنندکان بعضاً با کشتارگاهها تماس گرفته و نگرانی خود را در مورد احتمال انتقال بیماری از مرغهای دارای عضلۀ سبز به انسان، با مسئولین فنی دامپزشک مستقر در کشتارگاهها مطرح می نمایند.

رئیس انجمن صنفی مسئولین فنی و ناظرین بهداشتی دامپزشکی استان تهران در خصوص مشاهده عضله سبز در لاشه مرغ گفت: مشاهده عضله سبز رنگ در قسمت عمقی سینه یک عارضۀ کاملاً شناخته شده در صنعت پرورش مرغ گوشتی میباشد و به شکلی که مطرح شده است خاصیت بیماریزایی برای انسان ندارد.

دکتر مهرداد تشکری افزود: اولین بار این عارضه در بوقلمون های بالغ ایالت اورگون مشاهده شده است و به بیماری اورگون (Oregon Disease) یا میوپاتی عضله عمقی سینه (Deep Pectoral Myopathy , DPM) و یا بیماری عضله سبز (Green Muscle Disease) مشهور است. بیماری اورگون علاوه بر بوقلمون در مرغهای گوشتی به صورت تک گیر مشاهده میشود و نشانه های کلینیکی مشخص و یا مرگ و میر ندارد. به همین دلیل فقط پس از کشتار مرغ و در هنگام قطعه بندی مرغ قابل شناسایی میباشد.

وی افزود: علت بروز این عارضه کاهش خونرسانی به عضله عمقی سینه مرغ میباشد. ژنتیک مهمترین نقش را در این بیماری بازی میکند و در برخی مرغهای گوشتی تغذیه خونی به عضلۀ عمقی سینه به شدت کاهش می یاید و بافت مزبور در اثر کمبود اکسیژن نکروز و یا به اصطلاح می میرد. تحرک شدید و بال زدن زیاد مرغ در سالن پرورش که موجب فشار شدید به عضلات سینه میشود از عوامل بروز این عارضه میباشد و قسمت میانی و یا کل یکی از عضلات داخلی سینه و یا هر دو عضله میتواند درگیر شود و در مراحل اولیه بصورت پر خون و قرمز پر رنگ و در مراحل پیشرفته تر بصورت سبز رنگ قابل مشاهده است.

وی همچنین خاطر نشان کرد احتمال بروز این عارضه در خروس بیشتر از مرغ میباشد و هر چه وزن مرغ خریداری شده کمتر باشد احتمال مشاهدۀ این عارضه در لاشه مرغ کمتر میباشد.

دکتر تشکری اضافه کرد: جهت بروز کمتر عارضه اورگون در مرغهای گوشتی، مرغداران محترم میبایست برنامه غذایی و نوری سالن های پرورش را به دقت تنظیم نمایند. تجهیزات داخل سالن پرورش را که موجب ایجاد صدا و ترس در مرغها میشوند رفع عیب نمایند و بر ورود و خروج کارگران مرغداری نظارت بیشتری داشته تا مرغهای در حال پرورش کمتر دچار ترس و بال زدن در سالن پرورش شوند.

رئیس انجمن صنفی مسئولین فنی و ناظرین بهداشتی دامپزشکی استان تهران با اشاره به اینکه مسئولین فنی دامپزشک کشتارگاهها امکان بازرسی عضله داخلی سینۀ مرغهای کامل را ندارند افزود: مردم عزیز در صورت خرید مرغهای کامل بسته بندی شده و مشاهده عضله سبز رنگ در قسمت داخلی سینه در هنگام خرد کردن مرغ، میبایست عضله سبز رنگ را از لاشه جدا کرده، دور ریخته و از مابقی لاشۀ مرغ ضمن اطمینان خاطر از سلامت و بهداشتی بودن آن بدون هیچگونه نگرانی استفاده نمایند. همچنین مصرف کنندگان محترم در صورت تمایل میتوانند از مرغهای قطعه بندی شده در بسته بندی هایی که مورد تایید سازمان دامپزشکی کشور میباشند و زیر نظر مسئولین فنی-بهداشتی دامپزشک بصورت بهداشتی قطعه بندی و عوارضی همچون عضله سبز از محصول نهایی حذف شده است، از فروشگاههای معتبر و میادین میوه و تره بار خریداری نمایند.

در پابان دکتر تشکری ضمن انتقاد از افراد و رسانه هایی که موجب نگرانی مردم از خوراک و سفره خود شده اند اظهار امیدواری نمود، رسانه ها با مراجعه به متخصصین امر که در زمینۀ مواد خام دامی دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی کشور و انجمنهای صنفی مسئولین فنی و ناظرین بهداشتی دامپزشکی میباشند، از نگرانی های بی مورد مردم و تشویش اذهان عمومی جلوگیری بعمل آید.

 

بیماری اورگون (Oregon Disease) یا میوپاتی عضله عمقی سینه (Deep Pectoral Myopathy , DPM) و یا بیماری عضله سبز (Green Muscle Disease)

بیماری اورگون (Oregon Disease) یا میوپاتی عضله عمقی سینه (Deep Pectoral Myopathy , DPM) و یا بیماری عضله سبز (Green Muscle Disease)

بیماری اورگون (Oregon Disease) یا میوپاتی عضله عمقی سینه (Deep Pectoral Myopathy , DPM) و یا بیماری عضله سبز (Green Muscle Disease)

بیماری اورگون (Oregon Disease) یا میوپاتی عضله عمقی سینه (Deep Pectoral Myopathy , DPM) و یا بیماری عضله سبز (Green Muscle Disease)

تعداد بازدید : 5038 بار

نوشتن دیدگاه

در زمینۀ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- «انجمن» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- «انجمن» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
- نظرات پس از تأیید مدیر پرتال منتشر می‌شود.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید