حقوق و مزایای مسئولین فنی و ناظرین بهداشتی دامپزشکی

انجمن دامپزشکی برگزیده سال 1396

انجمن صنفی مسئولین فنی و ناظرین بهداشتی دامپزشکی استان تهران، انجمن دامپزشکی برگزیده سال 1396 شد

پیوندهای ویژه

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری

پرتال سازمان دامپزشکی کشور

سامانه دریافت گزارش های مردمی تخلفات بهداشتی فرآورده های خام دامی ( گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ، ... )

تماس ها

  سازمان دامپزشکی کشور
  • تلفنخانه: 3-88953400(021)
  • نمابر: 88957252 - 88962392(021)
  • حوزه ریاست: 88957007(021)
  اداره کل دامپزشکی استان تهران
  • تلفنخانه: 4-44787542(021)
  • نمابر: 44796580(021)
  • حوزه مدیریت: 44796237(021)
  سازمان نظام دامپزشکی ج.ا.ا
  • تلفنخانه: 61061(021)
  • نمابر: 66414171(021)
  • حوزه ریاست: 61061111(021)
  نظام دامپزشکی استان تهران
  • تلفن: 88304023(021)
  • فکس: 88826360(021)
: ارزیابی بینندگان
(0 رای‌ها)

جلسه هماهنگی مسئولین فنی و ناظرین بهداشتی کشتارگاه‌های طیور استان تهران برگزار شد

این جلسه به همت انجمن صنفی مسئولین فنی و ناظرین بهداشتی دامپزشکی استان تهران و با همکاری اداره کل دامپزشکی استان تهران در روز دوشنبه مورخ 1394/4/8 ساعت 11 با حضور دکتر کرمی معاونت سلامت، دکتر محمدیان رئیس اداره نظارت، دکتر امان الهی کارشناس اداره نظارت، دکتر عباسی مدیر کنترل کیفیت سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران، دکتر تشکری رئیس هیئت مدیره انجمن و دیگر اعضای هیئت مدیره و همچنین کلیۀ مسئولین فنی و ناظرین بهداشتی کشتارگاههای طیور استان تهران در سالن جلسات اداره کل دامپزشکی استان تهران برگزار شد.

محورهای جلسه عبارت بودند از:

1. بررسی شرایط بهداشتی ضروری در مقابله با بیماریهای تنفسی طیور

2.  نحوه ارتقای کیفی و بهداشتی محصولات کشتارگاههای طیور

3.  هماهنگی با سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران

4. کارگاه آموزشی مصرف بهینۀ مواد ضدعفونی کننده در کشتارگاههای طیور

 جلسه هماهنگی مسئولین فنی و ناظرین بهداشتی کشتارگاه‌های طیور استان تهران برگزار شد

 بررسی شرایط بهداشتی ضروری در مقابله با بیماریهای تنفسی طیور 

ابتدا آقای دکتر کرمی معاونت محترم سلامت اداره کل دامپزشکی استان تهران به تشریح عملکرد سازمان دامپزشکی در خصوص مقابله با آنفولانزای فوق حاد پرندگان و هزینه های سنگین تحمیل شدۀ آن از سال 1385 تا کنون پرداختند و اذعان داشتند اقدامات بهداشتی و قرنطینه ای در شروع این بیماری بسیار با اهمیت میباشد. وی همچنین کشتارگاهها را چهار راه حوادث دامپزشکی دانست و گفت: هر چه قدر در کشتارگاهها عملکرد قویتری داشته باشیم، میزان موفقیت در مهار بیماری بیشتر خواهد بود. بزرگترین عامل در انتشار ویروس حمل و نقل است و بزرگترین ایستگاه حمل و نقل هم کشتارگاهها میباشند و از این حیث کنترل بهداشتی کشتارگاهها بسیار با اهمیت میباشد و در مقابله با این بیماری اتحاد و همکاری همه مجموعه ذیربط و بررسی شاخص های بهداشتی واحدها توسط مسئولین فنی و ناظرین بهداشتی مهم میباشد.

جلسه هماهنگی مسئولین فنی و ناظرین بهداشتی کشتارگاه‌های طیور استان تهران برگزار شد

 نحوه ارتقای کیفی و بهداشتی محصولات کشتارگاههای طیور 

سپس آقای دکتر امان الهی از کارشناسان با سابقه اداره نظارت استان تهران در خصوص دستور العملها و اقدامات ضروری بهداشتی اظهاراتی داشتند که خلاصه ای از آن در زیر قابل ملاحظه میباشد:

- عمق حوضچه ورودی کشتارگاهها بایستی حداقل 20 سانتی متر و همیشه پر از آب و ضد عفونی های تعریف شده باشد و طبق دستورالعمل بدنه ماشین تا زیر کفی خودرو ضد عفونی شود

- جهت ضد عفونی خودرو از سم پاش هایی استفاده شود که دارای فشار مناسب باشند

- اجبار کشتارگاهها به اصلاح حوضچه های ضد عفونی و افزایش ارتفاع جانبی حوضچه به 80 سانتی متر و کارگذاری لوله و نازلهایی در دیواره ها که خودرو را به صورت افشانه ضد عفونی نماید.

- نحوه صدور گواهی ها در سطح کشور در حال اصلاح می باشد بصورتی که مشخصات خودرو با گواهی بهداشتی مطابقت داشته باشد.

- محموله های مازندران فقط به مقصد کشتارگاههای رویا سرچین، گلزار میهن مسعود، برادران خلجی، تهران ماکیان الوان، زرین طیور، پرناز طیور، ایران تیهو اجازه کشتار در استان تهران را دارند. هیچ کشتارگاه دیگری در استان تهران حق کشتار محموله های استان مازندران را ندارد و در صورت مشاهده با اطلاع شبکه دامپزشکی از محموله خونگیری به عمل آمده و در انتهای کار کشتارگاه کشتار شده و محموله تا تعیین تکلیف از طرف اداره کل در سردخانه بایستی ضبط باشد. ضمنا 7 کشتارگاه مذکور فقط در صورتی حق کشتار محموله های مازندران را دارند که در گواهی حمل بهداشتی مقصد را نام آن کشتارگاه منظور کرده باشند و در غیر اینصورت محموله غیر مجاز تلقی شده و مسئول فنی بایستی مطابق با دستورالعمل عمل نماید.

- در حال حاضر در استان تهران در صورتی که گواهی صادره با مشخصات خودرو مطابقت نداشته باشد، محموله غیر مجاز تلقی شده و مسئول فنی بهداشتی کشتارگاه موظف است مطابق با دستورالعمل سازمان دامپزشکی با محموله برخورد نماید و به شبکه دامپزشکی اطلاع داده و پس از کشتار، محموله تا کسب تکلیف از طرف اداره کل در سردخانه ضبط گردد.

- بازرسی مرغ پیش از کشتار بسیار با اهمیت میباشد و میبایست به دقت انجام شود و در صورت مشاهده موارد مشکوک بایستی محموله مشکوک در انتهای کار کشتار گردد.

- شستشوی دقیق سبدها و عدم حضور باقی مانده فضولات در آنها قابل توجه میباشد و بایستی به دقت نظارت شود.

- خودرو بایستی فقط توسط کارگر کشتارگاه که دارای لباس کار مناسب و مجهز به تجهیزات اعم از ماسک و دستکش و .. میباشد شستشو گردد و نبایستی این کار توسط راننده انجام پذیرد

- پس از تایید شستشو توسط مسئول فنی، بایستی گواهی شستشو با توجه به مشخصات خودرو صادر گردد.

- مسئولین فنی موظف هستند با گواهی های فاقد مشخصات صحیح و تقلبی به طور جد برخورد کنند و آنها را گزارش نمایند.

- آمار کشتار روزانه بایستی توسط مسئول فنی به طور صحیح و مطابق با کشتار روزانه کشتارگاه گزارش گردد

در ادامه آقای دکتر کرمی این مبحث را ادامه دادند:

- همه کشتارگاهها بایستی به رایانه، پرینتر و اینترنت مجهز باشند تا مسئول فنی بتواند گواهی های حمل بهداشتی و تایید تخلیه را در سیستم یکپارچه قرنطینه ثبت نماید و امکان رهگیری محموله ها قابل انجام باشد، این مسئله از طریق اداره کل بطور جد رصد میشود

- مسئولین فنی موظقند نواقص را کتباً به اطلاع مدیر کشتارگاه رسانده و رونوشت آن را به شبکه های دامپزشکی مربوطه ارسال نمایند و در صورت عدم رفع نقص آن را به اطلاع اداره کل برسانند.

- مسئولین فنی موظفند در صورت مشاهده نواقص بحرانی از ادامه کار کشتارگاه جلوگیری کنند و مراتب را به اطلاع شبکه دامپزشکی برسانند.

- مسئولین فنی که به وظایف سازمانی خود به صورت جدی عمل نمایند به طور قطع مورد حمایت اداره کل قرار دارند.

 جلسه هماهنگی مسئولین فنی و ناظرین بهداشتی کشتارگاه‌های طیور استان تهران برگزار شد

 هماهنگی با سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران 

در ادامه آقای دکتر عباسی مدیر کنترل کیفیت سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران به تشریح عملکرد سازمان متبوع خود گفت: میدان بهمن با توزیع روزانه حدود 400 تا گاها 800 تن مرغ بسته بندی شده عمده ترین پایانه عرضه گوشت مرغ در سطح کشور میباشد. وی همجنین افزود: ضوابط بهداشتی حاکم در این سازمان همانند ضوابط بهداشتی سازمان دامپزشکی میباشد و در صورتی که مواردی خارج از این ضوابط مشاهده شود در صورتی که بحرانی نباشد مورد پذیرش این سازمان نبوده و محموله برگشت میخورد و در صورت مشاهده موارد بحرانی، به اداره دامپزشکی اطلاع داده میشود.

وی ادامه داد: در مواردی که نقصان جزئی باشد، ترجیح سازمان میادین بر این است که مستقیما با مسئول فنی مربوطه جهت رفع نقصان مکاتبه گردد و البته متاسفانه سازمان میادین در این خصوص کاستی هایی داشته که انشالله در جهت رفع آن قدم خواهیم برداشت. نحوه چیدمان و انتقال محموله به میدان بهمن، رعایت زنجیر سرد، مجوزهای حمل، برودت مناسب و وجود خونابه غیر متعارف در بسته های مرغ از مواردی است که کارشناسان سازمان میادین به آنها توجه میکنند. همچنین سازمان میادین برای شستشوی خودروهای حمل کارواش تهیه نموده است که متاسفانه با توجه به تعداد مراجعات جوابگو نبوده و در حال تکمیل این پروژه هستیم.

دکتر عباسی پیشنهاد دادند که با همکاری اداره کل دامپزشکی فرم های لازم جهت مکاتبات بین سازمان میادین و مسئولین فنی تدوین گردد.

همچنین دکتر عباسی فرمودند در صورت لزوم همکاران مسئول فنی-بهداشتی میتوانند مسائل و مشکلات خود را از طریق شماره تلفن های ( کارشناسان: 55071991 و دفتر کنترل کیفی: 55316414) با سازمان میادین مطرح نمایند.

 کارگاه آموزشی مصرف بهینۀ مواد ضدعفونی کننده در کشتارگاههای طیور 

سپس آقای دکتر شکری از کارشناسان صنعت داروهای دامپزشکی به تشریح نحوه مصرف بهینه مواد ضد عفونی کننده در کشتارگاهها پرداختند:

- طیف ضد عفونی کننده ها: کلره، یده، آمونیومی، فنوله، پراکسیژنه و ... میباشند.

- عموماً بایستی از ضد عفونی کننده های جنرال که طیف وسیعی از میکروارگانیسم ها شامل ویروسها، باکتریها، قارچها را در بر میگیرد استفاده نمود.

- ضد عفونی های مورد استفاده بایستی تاثیر زیست محیطی کمتری داشته باشد.

- ضد عفونی ها عموما خاصیت سمی کمی دارند به استثنا " پراکسیژنه ها و کلر آمین T " که قابلیت مصرف در آب مصرفی و آب چیلر ها را دارند.

- توصیه به عدم مصرف فرمالین: فرمالین پس از مصرف گازی از خود متساعد میکند که علاوه بر خاصیت آلایندگی محیط زیست برای عوامل انسانی خاصیت سمی داشته و باعت سوزش چشم  و سر درد میشود و در طولانی مدت خاصیت سرطانزایی برای انسان را دارد و به عنوان یکی از عوامل سرطان زا شناخته شده است و در اروپا و آمریکا ممنوعیت مصرف دارد.

- ضد عفونی بایستی بر اساس غلظت اعلام شده از طرف شرکت سازنده به صورت یکنواخت در سطوح مورد نظر استفاده گردد و حداقل 1 تا 5 دقیقه در سطوح باقی بماند تا اثرات ضد عفونی خود را بگذارد و بعد از آن شستشو صورت گیرد.

- ضد عفونی های فنوله، ترکیبات چهارتایی آمونیومی، پراکسیژنه و کلر آمین T توصیه میگردد.

 جلسه هماهنگی مسئولین فنی و ناظرین بهداشتی کشتارگاه‌های طیور استان تهران برگزار شد

در پایان آقای دکتر تشکری رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی مسئولین فنی و ناظرین بهداشتی دامپزشکی استان تهران ضمن تشکر از حضور کلیه مسئولین فنی و ناظرین بهداشتی کشتارگاههای طیور استان تهران در این جلسه هماهنگی ابراز امیدواری نمود که انجمن بتواند جلسات فنی بیشتری جهت ایجاد وحدت رویه و بررسی مشکلات بهداشتی و صنفی برگزار نماید. وی طی گزارشی گفت از تاریخ 1394/1/28 که نرم افزار محاسبه حقوق و مزایا در زیر پرتال انجمن راه اندازی شد همکاران محترم بیش از 3500 بار از طریق این نرم افزار حقوق و مزایای خود را محاسبه نموده اند و همچنین طی 2 ماه از زمان انتشار جداول حقوق و مزایای سال 1394 مسئولین فنی و ناظرین بهداشتی از سوی این انجمن بیش از 1100 بار توسط همکاران از طریق پرتال انجمن دانلود شده است و اظهار خوشنوی نمود که انجمن صنفی مسئولین فنی و ناظرین بهداشتی دامپزشکی استان تهران نه تنها خدمتگزار همکاران در استان تهران بوده است بلکه عملکرد آن به شکلی بوده که در سطح کشور تاثیر گذاشته و یکی از مشکلات و نیاز های مسئولین فنی و ناظرین بهداشتی در سراسر کشور را رفع کرده است.

دکتر تشکری همچنین در خصوص حقوق و مزایا و نحوه پرداختها گفت: هیئت مدیره از مبادی مختلف به طور جد پیگیر این قضیه میباشد تا انشالله مسئولین فنی و ناظرین بهداشتی با فراغ خاطر و بدور از هرگونه فشار از سوی کارفرمایان بتوانند دستورالعملهای بهداشتی سازمان دامپزشکی را در واحدهای تحت نظارت اجرا نمایند و این صنف بتواند به وظیفۀ حرفه ای و شرعی خود در خصوص نظارت بهداشتی و تأمین سلامت غذایی جامعه بطور شایسته عمل نماید.

دکتر تشکری افزود، طبق دستورالعمل شمارۀ 91/43/52954 مورخ 91/07/26 سازمان دامپزشکی کشور و هماهنگی های صورت گرفته با اداره کل دامپزشکی استان تهران، مسئولین فنی واحدهای قطعه بندی و بسته بندی مستقر در کشتارگاهها بایستی حقوق پایه خود را توسط نرم افزار آنلاین بر اساس ضریب سختی کار کشتارگاهها(طیور/دام) محاسبه نمایند و یا با مراجعه به جداول حقوق و مزایا منتشر شده توسط انجمن به جدول حقوق و مزایای "کشتارگاههای طیور/دام" مراجعه کنند و نسبت به تجدید قرارداد خود اقدام نمایند و لذا جدول حقوق و مزایای "کارگاهها و کارخانه ها و مراکز تولید و تهیه کردن فرآورده های خام دامی" برای مسئولین فنی واحدهای قطعه بندی و بسته بندی مستقر در کشتارگاهها موضوعیت ندارد.

جلسه هماهنگی کشتارگاههای طیور استان تهران با پخش اذان ظهر به اتمام رسید.

 

 نتایج ارزشیابی جلسه 

نتایج ارزشیابی مسئولین فنی و ناظرین بهداشتی در خصوص این جلسه به شرح زیر میباشد:

1. بررسی شرایط بهداشتی ضروری در مقابله با بیماریهای تنفسی طیور

   ( عالی 65% - خوب 35% - متوسط 0% - بد 0% )

2. نحوه ارتقای کیفی و بهداشتی محصولات کشتارگاههای طیور

   ( عالی 53% - خوب 30% - متوسط 17% - بد 0% )

3. هماهنگی با سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران

   ( عالی 35% - خوب 59% - متوسط 6% - بد 0% )

4. کارگاه آموزشی مصرف بهینۀ مواد ضدعفونی کننده در کشتارگاههای طیور

   ( عالی 53% - خوب 41% - متوسط 0% - بد 6% )

 

تعداد بازدید : 3387 بار

نوشتن دیدگاه

در زمینۀ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- «انجمن» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- «انجمن» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
- نظرات پس از تأیید مدیر پرتال منتشر می‌شود.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید