چاپ کردن این صفحه
کد خبر : ۵۱۶ سه شنبه, 10 آذر 1394

جوابیه دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های آبزیان سازمان دامپزشکی کشور

: ارزیابی بینندگان
(0 رای‌ها)
جوابیه دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های آبزیان سازمان دامپزشکی کشور
به گزارش روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، دکتر قاجاری مدیر کل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های آبزیان سازمان دامپزشکی کشور در خصوص انتشار خبری تحت عنوان «ضررهایی که قابل جبران نیست/ نظارتی که آتش بر جان پرورش دهندگان انداخت« در وب سایت باشگاه خبرنگاران جوان مطالب ذیل را جهت تنویر افکار عمومی اعلام کرد:
بیماری لکه سفید ویروسی میگو به عنوان مهمترین بیماری میگوهای پرورشی در سرتاسر جهان بوده و در تمامی کشورهای تولید کنندة میگو گزارش شده است و سالانه خسارات اقتصادی زیادی به صنعت پرورش میگو در جهان وارد می نماید. این بیماری در کشور ما نیز از سال 1381 گزارش شده و در طی سالیان اخیر موارد این بیماری از استان های خوزستان، بوشهر و سیستان و بلوچستان ثبت شده است. از آنجا که میگو یک موجود سخت پوست بوده که فاقد سیستم ایمنی اختصاصی می باشد تنها راه مقابله با این بیماری ارتقاء اقدامات امنیت زیستی در جهت پیشگیری از ورود عامل بیماری زا به مراکز تکثیر و مزارع پرورش و رعایت شرایط مدیریت بهینة پرورشی و کاهش استرس های محیطی و برداشت میگوهای پرورشی دارای وزن مناسب می باشد.

به منظور مراقبت از این بیماری، همزمان با فصل تکثیر و پرورش، سالانه برنامه پایش و مراقبت توسط سازمان دامپزشکی اجرا می گردد. این برنامه مبتنی بر روش های علمی توصیه شده توسط سازمان جهانی بهداشت دام (OIE) و با استفاده از روشها، کیتها و تجهیزات آزمایشگاهی استاندارد و منطبق بر دستور العمل هایOIE   می باشد که خوشبختانه منتج به کنترل بیماری و کاهش خسارات اقتصادی آن در مناطق آلوده شده است. به نحوی که در استان خوزستان پس از سال ها تعطیلی، ضمن رعایت دستورالعمل های بهداشتی، تولید در مجتمع پرورش چوئبده مجدداً از سرگرفته شد و در استان سیستان و بلوچستان هم پس از سالها وقفه، مجتمع پرورش گواتر نیز در سال جاری با رعایت الزامات بهداشتی مجدداً فعال شد. در استان بوشهر نیز پس از مشاهدة اولین مورد آلودگی اطلاع رسانی لازم به پرورش دهندگان در جهت ارتقاء شرایط بهداشتی و مدیریت مزرعه و برداشت به موقع میگو صورت گرفت که قسمت اعظم میگوهای پرورشی در استان با وزن مناسب صید گردیدند. لیکن عده ای از پرورش دهندگان به دلیل تعلل در برداشت میگو (علیرغم وزن مناسب میگوها) دچار خسارت گردیدند. در استان هرمزگان نیز پس از مشاهدة اولین مورد بیماری، بلافاصله مزرعة آلوده صید گردیده و بیماری کنترل شد. علی ایحال لازم به ذکر است شرایط پرورش میگو در کشور ما به دلیل فقدان مدیریت متمرکز در مجتمع های پرورشی و عدم رعایت دستورالعمل های بهداشتی توسط بعضی از پرورش دهندگان و همچنین وابستگی مراکز تکثیر میگو به واردات نهاده ها از جمله خوراک از خارج از کشور دارای مشکلاتی است که لازم است در کنار برنامه های مراقبتی و نظارتی مورد توجه قرار گیرد. رعایت شرایط بهداشتی توسط مزرعه داران در تمامی مراحل تولید که از شروع آماده سازی استخرهای پرورش تا برداشت و ضدعفونی پایان دوره می باشد، جزء لاینفک تولید می باشد و در جهت نیل به توسعة پایدار لازم است تمام شرایط بهداشتی و قرنطینه ای و توصیه های بهداشتی به دقت اجرا گردد.

تعداد بازدید : 1826 بار