چاپ کردن این صفحه
کد خبر : ۵۰۵ دوشنبه, 02 آذر 1394

داروخانه های دامپزشکی جای خود را به مراکز خدمات درمانی دامپزشکی خواهند داد

: ارزیابی بینندگان
(0 رای‌ها)
دکتر هاشم زاده: داروخانه ها جای خود را به مراکزخدمات درمانی دامپزشکی خواهند داد

معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور گفت: آنچه که در داروخانه‌های دامپزشکی وجود دارد، دارای جاذبه است که متأسفانه این جذابیت‌ها در کلینیک‌ها و درمانگاه‌ها کم‌تر دیده می‌شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور،دکتر مسعود هاشم‌زاده، معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور در سمپوزیوم هشدار مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها که در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران برگزار شد، در جمع خبرنگاران گفت: در حال حاضر آنچه که در داروخانه‌های دامپزشکی وجود دارد، دارای جاذبه است که متأسفانه این جذابیت‌ها در کلینیک‌ها و درمانگاه‌ها کم‌تر دیده می‌شود.
وی افزود: در تلاش هستیم تا جذابیت‌های کلینیک‌ها و درمانگاه‌ها را افزایش دهیم، اجباری برای تبدیل شدن داروخانه‌های دامپزشکی به کلینیک‌ها وجود ندارد، اما تلاش می‌کنیم با کاهش جذابیت‌ داروخانه‌ها و در صورت احساس نیاز خودشان تغییر مسیر داده و به کلینیک دامپزشکی تبدیل شوند.
وی با تأکید بر اینکه در ساختار جدید توزیع دارو برهم نخواهد خورد، گفت: در حال حاضربیش از هزار و 700 داروخانه دامپزشکی رسمی از جمع حدود 5 هزار و 500 پروانه های مختلف اعم از دارویی، درمانی و مایه کوبی در کشور فعالیت می‌کنند که این نسبت به تعداد داروخانه ها و واحدهای درمانی منطقی و درست نیست.
دکتر هاشم‌زاده بیان داشت: برای سازماندهی مصرف منطقی دارو، تلاش می‌کنیم تا نیازهای خدمات دامپزشکی را متناسب با شیوه‌های دامپروری کشور اصلاح کرده، به‌طوری‌که ما در سطح کشور تعدادی دامداری سنتی و تعداد دامداری صنعتی و غیرصنعتی در روستاها و شهرها داریم و براساس نیاز آنها خدمات دامپزشکی را اصلاح خواهیم کرد.
معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه در ساختار جدید کاهش هزینه‌ها و کنترل مصرف دارو را خواهیم داشت، اظهار داشت: در این ساختار با حذف واسطه‌ها در حوزه داروخانه‌های دامپزشکی این ساختار به ساختارهایی که تقریبا در سایر کشورها و مقررات بین‌المللی است نزدیکتر خواهد شد.
هاشم‌زاده با تأکید بر اینکه در حال حاضر بین وضعیت موجود تا وضعیت مطلوب داروخانه‌ها فاصله داریم، تصریح کرد: کاهش این فاصله به مدیریت نیازمند است، که ایجاد تنش و یا لطمه به شاغلین فعلی داروخانه ها ننماید.
وی تأکید کرد: دستورالعمل‌های سازمان دامپزشکی چه برای حوزه صدور پروانه‌های خدمات دامپزشکی و چه در حوزه فروش و عرضه دارو، باید اصلاح شود و سازمان دامپزشکی کشور سیاست و ضوابط تأسیس داروخانه را اعلام کرده است.
معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه دستورالعمل مرتبط به فروش داروها به زودی تکمیل و ابلاغ می‌شود، گفت: کسانی که در حوزه داروخانه‌های دامپزشکی فعالیت دارند، نگران نباشند، زیرا این پروسه‌ای بلندمدت است و به مرور زمان تغییر ساختار ایجاد می‌شود.
هاشم‌زاده افزود: افرادی که پروانه دارند، اگر بخواهند تغییری در نوع خدمات خود ارائه دهند، در اولویت قرار می‌گیرند.
وی درمورد داروخانه‌های غیرمجاز، بیان داشت: در حال حاضر متاسفانه واسطه های غیر مجاز مبادرت به فروش و عرضه دارو خارج از چرخه قانونی می نمایند که ادارات کل دامپزشکی می باید با سایر دستگاه های قضایی و نیروی انتظامی با این پدیده برخورد قانونی نمایند.
هاشم‌زاده تصریح کرد: بنابراین در تلاش هستیم تا زنجیره تولید، واردات، توزیع و عرضه دارو به دامدار را در قالب ساماندهی دارویی به‌وجود آوریم و این بدان معناست که تولیدکننده و واردکننده تمامی دارویی را که تولید یا وارد می‌کند، به‌صورت قانونمند  پخش‌های سراسری و استانی را در سامانه الکترونیک دارویی ثبت کند که به این طریق چرخه های دارو به حوزه های مصرف قابل ردیابی باشد.
وی افزود: در تلاش هستیم تا ارائه داروهای دامپزشکی به خارج از سیکل داروخانه‌ها و کلینیک‌ها وارد نشود.
تعداد بازدید : 2375 بار

مطالب بیشتر :