چاپ کردن این صفحه
کد خبر : ۳۴۳ چهارشنبه, 03 تیر 1394

دکتر برائی نژاد: آغاز طرح پیش سرد لاشه گوسفند از پنجم تیر ماه 1394

: ارزیابی بینندگان
(1 رای)

دکتر برائی نژاد: آغاز طرح پیش سرد لاشه گوسفند از پنجم تیر ماه 1394

مدیرکل دامپزشکی استان تهران با بیان اینکه طرح پیش سرد کردن گوشت در دو استان تهران و البرز از 5 تیرماه آغاز می‌شود، گفت: با سرد کردن گوشت قبل از مصرف بسیاری از عوامل بیماری‌زا در گوشت قرمز از بین می‌رود.
سید اصغر برائی‌نژاد مدیرکل دامپزشکی استان تهران در نشست خبری با ارائه توضیحاتی در مورد طرح استفاده از سیستم پیش سرد گوشت گوسفندی گفت: راه‌اندازی سیستم‌های پیش سرد لاشه گوسفند از 5 تیرماه همزمان در کشتارگاه‌های دو استان تهران و البرز آغاز می‌شود.
وی با بیان اینکه با پیش سرد کردن گوشت مخاطرات بسیاری از عوامل بیماری‌زا در گوشت قرمز به میزان بسیار چشم‌گیری کاهش می‌یابد، افزود: با راه‌اندازی سیستم‌های پیش‌سرد در کشتارگاه‌ها لاشه کشتار گوسفند به مدت 24 ساعت در دمای یخچالی قرار می‌گیرد و به علت کاهش دما و PH در اثر جمود نعشی، شرایطی ایجاد می‌شود که امکان رشد میکروب‌ها و عوامل بیماری‌زا در گوشت از بین می‌رود.
برائی‌نژاد با اشاره به اینکه استفاده از سیستم پیش‌سرد در گوشت به معنی حصول درجه بالاتری از مبحث تضمین کیفیت بهداشتی گوشت است، بیان داشت: با انجام این عملیات گوشت از نظر مصرف شرایط کیفی بسیار بهتری پیدا می‌کند و همچنین امکان رشد عوامل بیماری‌زا در آن بسیار کاهش می‌یابد.وی افزو: مصرف گوشت گرم در مقایسه با گوشت تولید شده با استفاده از سیستم پیش سرد امکان انتقال بیماری‌های بیشتری را برای مصرف کننده خواهد داشت.
مدیرکل دامپزشکی استان تهران تصریح کرد: با قرار گرفتن گوشت به مدت 24 ساعت در یخچال‌های کشتارگاه PH گوشت پایین می‌آید و به سمت اسیدی شدن پیش می‌رود و با این کار شرایطی فراهم می‌شود که امکان رشد میکروب‌ها از بین می‌رود.وی با اشاره به بیماری تب کریمه کنگو و انتقال آن از طریق کنه، افزود: ویروس تب کریمه کنگو با پیش سرد کردن گوشت از بین می‌رود و در نتیجه امکان انتقال آن از طریق گوشت خام از میان می‌رود.برائی‌نژاد تصریح کرد: بیماری تب کریمه کنگو با مصرف گوشت تازه به انسان منتقل می‌شود همچنین این بیماری از طریق ترشحات خون دام آلوده و دست زدن به گوشت دام و کنه و تخم آن به انسان منتقل می‌شود.
وی افزود: افراد در معرض ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو دامداران، کارگران کشتارگاه، دامپزشکان و افرادی که با دام و لاشه تازه آن سر و کار دارند، می‌باشند که در این زمینه لازم است تا نکات بهداشتی دامپزشکی مرتب به دقت رعایت شود.مدیرکل دامپزشکی استان تهران تصریح کرد: به مصرف‌کنندگان گوشت و افرادی که گوشت تازه را قطعه قطعه می‌کنند توصیه می‌شود که برای این کار از دست کش استفاده کنند و گوشت مورد نیاز خود را از مراکز تحت نظر سازمان دامپزشکی کشور تهیه کنند.
وی افزود: ویروس بیماری تب کریمه کنگو دمای 40 درجه سانتیگراد را به مدت 10 روز تحمل می‌‌کند، بنابراین از شهروندان تقاضا می‌شود تا مبحث پخت ایمن گوشت را که همان دمای 74 درجه سانتیگراد در مغز گوشت است، را رعایت نمایند.
برائی‌نژاد با تأکید بر اینکه بر اطمینان از سلامتی گوشت مصرفی بهتر است گوشت تازه دام ذبح شده به مصرف نرسد، بلکه قبل از مصرف گوشت در یخچال قرار گیرد، افزود: گوشت کبابی ممکن است، کاملاً مغزپخت نشود، بنابراین کبابی‌ها بهتر است به جای استفاده از گوشت تازه از گوشت‌هایی که حداقل 24 ساعت در پیش‌سرد کشتارگاه و یا بخچال سرد شده باشند، استفاده کنند.وی با بیان اینکه مصرف‌کنندگان گوشت ممهور به مهر دامپزشکی را با خیال راحت مصرف کنند، بیان داشت: به مصرف‌کنندگان توصیه می‌شود گوشت را کاملاً پخته مصرف کنند.
مدیرکل دامپزشکی استان تهران بیان داشت: بافت جگر گوسفند یا گاو به صورتی است که خون تازه در آن وجود دارد، بنابراین لازم است که قبل از مصرف جگر حتماً به مدت 48 ساعت در پیش‌سرد و یا یخچال قرار گیرد.
وی افزود: در تمام دنیا برای مطلوب شدن کیفیت گوشت آن را به مدت 24 ساعت در پیش سرد نگهداری می‌کنند و این امر استانداردی اجباری در کشتارگاه‌ها و نه اختیاری است.
برائی‌نژاد با بیان اینکه عامل انتقال بیماری تب کریمه کنگو کنه است، اظهار داشت: دام‌هایی که برای کشتار به کشتارگاه منتقل می‌شوند باید فاقد انگل باشند و به دامی که کنه داشته باشد اجازه کشتار داده نمی‌شود و تمامی این موارد توسط دامپزشک مستقر در کشتارگاه در مبحثی تحت عنوان بازرسی قبل از کشتار بررسی می‌شوند.مدیرکل دامپزشکی استان تهران تصریح کرد: برای از بین رفتن کنه هر سال دو بار دام‌ها توسط صاحبانشان با سم‌های مجاز باید سمپاشی شوند و اگر دامداری توان مالی نداشته باشد، دامپزشکی برای کمک به دامدار این کار را به صورت رایگان انجام می‌دهد.
وی افزود: با توجه به شرایط اقلیمی تهران میزان کنه‌ها در تابستان افزایش می‌یابند که بر این اساس لازم است تا دامداران محترم استان تهران در زمینه سم‌پاشی به موقع دقت لازم را به عمل آورند.برائی‌نژاد اظهار داشت: طرح پیش‌سرد کردن گوشت تأثیری بر کاهش وزن لاشه دام ندارد، زیرا سیستم پیش‌سرد محیط کنترل‌شده‌ای از دما و رطوبت می‌باشد.وی افزود: بر اثر پیش‌سرد از وزن لاشه 30 کیلوگرمی گوسفند کمتر از نیم کیلوگرم کاسته می‌شود، بنابراین این طرح تأثیری بر افزایش قیمت گوشت گوسفند ندارد.

تعداد بازدید : 1926 بار