چاپ کردن این صفحه
کد خبر : ۲۸۴ چهارشنبه, 26 فروردين 1394

نشست خبری هفته سلامت در وزارت بهداشت با حضور رئیس سازمان دامپزشکی و غذا دارو برگزار شد

: ارزیابی بینندگان
(0 رای‌ها)

نشست خبری هفته سلامت 1394

رونمایی از دو سامانه جدید در هفته سلامت / چیزی با عنوان مرغ ارگانیک نداریم / اختلاف نظر سازمان دامپزشکی و سازمان غذا و دارو درباره خمیر مرغ / مجوز واردات محدود گوشت بوفالو صادر شد / شیر فله نباید عرضه شود / هیچ کشتارگاه طیور غیرصنعتی در کشور وجود ندارد

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در نشست خبری هفته سلامت در وزارت بهداشت که امسال با شعار ایمنی غذایی از مزرعه تا سفره برگزار می شود، گفت: برای رسیدن به غذای سالم انسان باید از خوراک بهداشتی دام شروع کنیم که بر اساس آن، کنترل و پایش هایی را انجام داده ایم و در سال 94، توجه این سازمان در مورد تأمین بهداشت خوراک دام خواهد بود.

دکتر خلج با بیان اینکه برای تحقق شعار "ایمنی غذا از مزرعه تا سفره" رفتار غذایی مردم در جامعه باید تغییر پیدا کند گفت: با توجه به در پیش  بودن هفته سلامت، امیدواریم این ایام آغازگر راهی باشد که با مشارکت وهمدلی وزارت بهداشت و جهاد کشاورزی بتوانیم در جهت ارتقاء کیفیت مواد غذایی قدم های خوبی را برداریم.

وی ، تفسیر عملی ایمنی غذا و تحقق واژه سلامت، تأمین بهداشت فرآورده های خام دامی و مبارزه با برخی از بیماری های انسان که در دام هیچ علائم مشهودی ندارد و دام گذرگاه بیماری است را از وظایف سازمان دامپزشکی دانست و عنوان کرد: به عنوان نمونه سندرم تنفسی خاورمیانه که در ایامی مانند زیارت خانه، باعث ترس در مردم می شود یکی از بیماری هایی است که به انسان منتقل می شود.

دکتر خلج ادامه داد: سال گذشته و با همکاری وزارت بهداشت اقدامات خوبی در زمینه میارزه با این بیماری ها انجام شد، از تمام شترهای داخل کشور پایش مستمر  صورت گرفت، تمام شترهای غیر مجازی که از مرز پاکستان وارد می شد قرنطینه شدند، همچنین در  نمونه برداری ها و آزمایشات مولکولی، در 3 مورد توانستیم ویروس را جدا کنیم.

سازمان دامپزشکی مرجع صلاحیت دار و بین المللی وظیفه صدور گواهی سلامت فرآورده های خام دامی

وی گفت: تجلی اقتدار حاکمیت  توجه آن به امر سلامت است و در صورت اقدامات مناسب این سازمان، صادراتی سالم و ایمن را خواهیم داشت که باعث رونق در صادرات کالاهای غیرنفتی می شود در این راستا سازمان دامپزشکی کشور به عنوان مرجع صلاحیت دار و بین المللی وظیفه صدور گواهی سلامت فرآورده های خام دامی را بر عهده دارد.

دکتر خلج تأکید کرد: لازمه رسیدن به یک فرآورده خام دامی مانند گوشت قرمز، سفید، آبزیان، شیر، عسل و تخم مرغ این است که نظارت بهداشتی از مزرعه تا سفره وجود داشته باشد.

وی گفت: در کنار مسوولیت های ملی، سازمان دامپزشکی از سال 78 به بعد اقداماتی را انجام داد و به کارخانجاتی که می تواننند صادرات میگو داشته باشند کد EC داد و  مشاهده کردیم که چطور می توان به یک فرآوده سالم رسید و آن را صادر کرد و در راه رسیدن به صادرات آزمایش ها و نظارت بر این آلاینده ها و مواد شیمیایی در این محصولات صورت می گیرد.

امیدواریم در هفته سلامت باحضور وزیر بهداشت و همچنین وزیر جهاد کشاورزی از سامانه های معتبری درباره یکپارچه کردن قرنطینه که بایستی بر اساس آن تمام کالاهایی در شاهراه الکترونیک که جابجا شود را افتتاح کنیم.

وی ادامه داد: یکی از سامانه های مهم دیگر، سیستم ردیابی فرآورده های خام دامی است که در حال حاضر طراحی شده و در بسیاری از استانها عملیاتی شده است و در سال 94 این سیستم را در کشور به صورت کامل اجرایی کنیم از دیگر طرح های مهم این سازمان است که به واسطه آن می توان با وارد کردن فرآورده های دامی در سامانه، از زنجیره تا تولید، همه مشخصات آن را مشاهده کرد.

اگر نظام پایش و مراقبت بیماری های غذازاد در انسان را تقویت و تحکیم کنیم و نتایج آن را ارائه دهیم مشاهده خواهیم کرد که بسیاری از بیماری از خوراک دام است، زنجیره غذایی و انسان را متأثر می کند.

در سال 1999 در کشور آمریکا 76 میلیون نفر در اثر بیماری های غذازاد به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کرده اند که 325 هزار نفر از آنها بستری شده بودن و حدود 5 هزار نفر جان خود را از دست داده بودند و طبق مطالعات آنها، این خوراک دام بود که زنجیره غذایی را متأثر کرده بود و این افراد به خاطر مصرف مرغ و تخم مرغ آلوده به این وضع مبتلا شده بودند.

تشریح فعالیت های سازمان دامپزشکی در حوزه سلامت

وی با با بیان اینکه طیف فعایت های سازمان دامپزشکی کشور گسترده است افزود: وجود 95 هزار واحد پرورش دام ، 27 هزار واحد پرورش طیور صنعتی ، 9 هزار و 500 مرکز پرورش آبزیان، 1 هزار و 44 کارخانه خوراک دام، 956 مرکز جمع آوری شیر، 700 کشتارگاه، 1 هزار و 100 سردخانه، 10 هزار و 700 شناور صیادی، 35هزار وسیله حمل و نقل فرآوده خام و خوراک دام، بیش از 150 هزار مرکز عرضه فرآورده های دام  گواه این است که فعالیت های زیادی در این سازمان انجام می شود.

وی اشاره کرد: در سال گذشته 12 میلیون و 566 هزار گوسفند و بز و همچنین 1 میلیون و 100 هزار گاو و 32 هزار گاومیش را در کشتارگاه ها تحت نظارت بهداشتی قرار دادیم.740 میلیون طیور در کشتارگاه ها ذبح شدند و 7 هزار و 555 هزار لاشه ضبط شد یعنی حدود 1.02 درصد  از لاشه های طیوری که در کشتارهای صنعتی کشتار شده بود، ضبط شدند.

دکتر خلج افزود: در ایام عید نیز، تعدادی از مراکز و اماکنی که فرآورده های خام دامی را استحصال یا تولید و توزیع و عرضه می کردند 184 هزار و 510 مورد بازدید و بازرسی شد که طی آن  862 هزار و 987 کیلیو گرم محصولات در ایام عید ضبط شد و حدود 1 هزار و 900 مورد از آنها به مراجع قضایی یا تعزیرات حکومتی ارجاع دادیم.

وی اظهار کرد:اساس رسیدن به غذای سالم، کیفیت مواد اولیه است و کیفیت مواد اولیه خام دامی مستلزم این است که خوراک دام سالم باشد در صورت بیمار بودن دام نمی توان فرآورده سالم به عنوان جزء مناسب غذا و رکن سلامتی انسان عرضه کرد.

دکتر خلج تفاوت نظارت و پایش را اینگونه توضیح داد: وقتی به مرکزی که فرآورده های خام دامی تولید می کند مراجعه می کنیم که از نظر بهداشتی سالم است، نظارت سطحی و کنترل انجام داده ایم اما در پایش، ذات و ماهیت محصول براساس برنامه نمونه برداری، آزمایش می شود و در جایی که مخاطرات بیولوژیکی و بیوشیمیایی فراتر از حد مجاز باشد مداخله می کنیم که پایش های این سازمان بین 32 تا 39 آلاینده مد نظر قرار دارد.

تجهیز تمامی آزمایشگاههای کنترل در استان ها

وی خاطرنشان کرد: در مطالعاتی که انجام شد به این نتیجه رسیدیم که ماده "مالاشیت گرین" یک ماده رنگی و غیرمجاز در صنعت پرورش قزل آلا و ماهی های سردآبی است که در این راستا آزمایشگاه های استان ها را به تشخیص این ماده مجهز کردیم و علاوه بر آن جایگزین "مالاشیت گرین" در بازار را به فراوانی ایجاد کردیم .

وی یادآورشد: قرار بر این است که از 15 فروردین ماه سال جاری، هر محموله قزل آلایی که از مراکز پرورش به قصد مراکز عرضه در شهرها خارج می شود، گواهی بهداشتی عاری بودن از مالاشیت گرین را داشته باشد تا در مراکز عرضه نصب شود.

چیزی به نام مرغ ارگانیک نداریم

رئیس سازمان دامپزشکی کشور هرگونه تبلیغ و وجود مرغ ارگانیک را رد کرد و افزود چیزی با عنوان مرغ ارگانیک نداریم بلکه صحیح آن مرغ بدون آنتی‌بیوتیک است.

اختلاف نظر سازمان دامپزشکی و سازمان غذا و دارو درباره خمیر مرغ

دکتر دیناروند امروز در نشست خبری هفته سلامت گفت: هیچ تولید کننده ای اجازه استفاده از خمیر مرغ را در تولید سوسیس و کالباس ندارد.
دکتر مهدی خلج، رئیس سازمان دامپزشکی کشور نیز در این باره گفت: ما نظر وزارت بهداشت را در این زمینه رعایت کرده ایم و هیچ مرکز تولیدی از خمیر مرغ استفاده نمی کند؛ به نوعی می‌توان گفت واحدهای تولیدی از این جهت آسیب می بینند ضمن اینکه استفاده از خمیر مرغ دردنیا نیز مرسوم است.

مجوز واردات گوشت بوفالو صادر شده است

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در خصوص واردات گوشت بوفالو گفت: در سال ۹۴ هنوز محموله ای وارد کشور نشده اما به لحاظ درخواست هایی که در پایان سال ۹۳ انجام شده بود، ارزیابی های کمیت مجوزهای محدود آن برای فرآورده های حرارت دیده صادر شده است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور اظهار داشت: این مجوزها تنها برای فرآورده های حرارت دیده نظیر سوسیس و کالباس صادر شده و استفاده از آن در رستوران ها و سایر موارد تخلف محسوب می شود.

وی ادامه داد: مصرف گوشت بوفالو سالیان سال است که در کشور ما انجام می شده و با لحاظ سلامت هیچ گونه تهدیدی را ندارد و به لحاظ ذبح آن نیز موارد کاملاً پیش بینی شده است.

دکتر خلج با بیان اینکه کشور ما در تولید برخی اقلام مانند مرغ و تخم‌مرغ از حد مصرف کشور پیشی گرفته است گفت: در مورد گوشت قرمز نیاز به واردات وجود دارد و ارزیابی خطراتی که می تواند گوشت های وارداتی به دنبال داشته باشد توسط سازمان دامپزشکی انجام می شود و گوشت گاومیش هندی نیز سالیان سال است که وارد کشور می شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر واردات گوشت گاومیش هندی که آلوده به انگل است اظهار داشت: گوشت بوفالو یا گاومیش کیفیتی به مراتب بالاتر از گوشت گاو و گوسفند دارد و در کشور نیز تولید و مصرف می شود.

رئیس سازمان دامپزشکی با اعلام اینکه هند از نظر وضعیت جنون گاوی براساس اطلاعات مندرج سازمان جهانی بهداشت دام جزو کشورهای با خطر قابل اغماض قرار دارد افزود: سلامت گوشت گاومیش در هند در حد کشورهای پیشرفته جهان است و همچنین در خصوص انگل هایی که مطرح شده، این انگل ها در کشور ما نیز وجود دارد، اما در هندوستان به لحاظ شرایط آب و هوایی این موارد وجود دارد که در خصوص این موضوع نیز تهدیدی را نخواهد داشت.

دکتر خلج خاطر نشان کرد: هنوز محموله ای در سال 94 وارد کشور نشده اما مجوزهای مخصوص آن صادر شده است.

دکتر خلج با اعلام اینکه انگل سارکولیست نیز در گوشت گاومیش داخل کشور نیز وجود دارد افزود: آنچه مسلم است گوشت گاومیش در فرآورده های گوشتی مثل سوسیس و کالباس مصرف می شود و چنانچه تخلفی در این زمینه صورت گرفته باشد واردکنندگان در لیست سیاه دامپزشکی قرار می گیرند.

شیر فله نباید عرضه شود

وی در مورد عرضه شیر فله گفت: اعتقاد داریم که نباید شیر به صورت فله عرضه شود، ضمن اینکه تولید کنندگان شیر پاستوریزه به دنبال آن هستند که مجوزی اخد کنند که بتوانند محصولات خود را به صورت مستقیم به مردم عرضه کنند.

هیچ کشتارگاه طیور غیرصنعتی در کشور وجود ندارد

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در مورد صنعتی کردن کشتارگاه‌ها گفت: هیچ کشتارگاه طیور غیرصنعتی در کشور وجود ندارد، ضمن اینکه کشتارگاه‌های گوشت قرمز نیز به سوی صنعتی شدن در حرکت‌اند، به طوری که تمام کشتارگاه‌های استان گیلان اکنون صنعتی هستند.

 

تعداد بازدید : 2034 بار

مطالب بیشتر :