چاپ کردن این صفحه
کد خبر : ۲۴۰ دوشنبه, 20 بهمن 1393

نشست خبری رئیس سازمان دامپزشکی کشور با خبرنگاران به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب

: ارزیابی بینندگان
(0 رای‌ها)
رییس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به گستردگی فعالیت های این سازمان و نقش آن در بهداشت و سلامت جامعه گفت: سه درصد از اعتبارات بخش سلامت باید به دامپزشکی اختصاص پیدا کند و امیدواریم نمایندگان مجلس شورای اسلامی این عیدی را نه به سازمان دامپزشکی، بلکه به سلامت مردم بدهند.
 
به گزارش  روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، دکتر مهدی خلج صبح امروز (دوشنبه) در نشستی خبری که به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزار شد، با تاکید بر جایگاه دولت الکترونیک در کشور، گفت: در سال گذشته تعداد 11 سامانه در سازمان دامپزشکی کشور وجود داشت که این تعداد در سال جاری به 26 سامانه افزایش یافته است.
دکتر خلج افزود: این سامانه ها شامل سامانه هایی نظیر سامانه یکپارچه قرنطینه و امور بین الملل، سامانه دارویی و سامانه بیماری ها می باشد که در راستای تسهیل و سرعت در روند فعالیت ها و همچنین ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد اداری در دستور کار قرار گرفته است.
وی سازمان دامپزشکی را یکی از سازمان های پیشرو در دولت الکترونیک معرفی کرد و گفت: در حال حاضر 200 خدمت سازمان دامپزشکی به صورت الکترونیکی ارایه می شود.
 
**تشکیل اکیپ مشترک پیشگیری از بیماری آنفلوآنزای پرندگان
 
رییس سازمان دامپزشکی کشور همچنین به بیماری آنفلوآنزای پرندگان و فعالیت های این سازمان در راستای پیشگیری از بروز آن اشاره کرد و گفت: سازمان دامپزشکی و سازمان حفاظت از محیط زیست اکیپ و ستادی مشترک برای پیشگیری از بیماری آنفلوآنزای پرندگان تشکیل داده است.
وی ادامه داد: در سال جاری تعداد 31 هزار و 394 نمونه از تعداد 961 واحد پرورش طیور صنعتی و 380 روستا اخذ شده و بر روی این نمونه ها بیش از 105 هزار آزمایش انجام شده است.
دکتر خلج تصریح کرد:  نتایج این آزمایش ها نشان از این دارد که بیماری آنفلوآنزای پرندگان در کشور ما در گردش نیست.
 
** ارجاع 6 هزار تخلف بهداشتی به مراجع قضایی
 
رییس سازمان دامپزشکی کشور افزود: در 9 ماه نخست سال جاری 10 میلیون راس گوسفند و بز، 853 هزار راس گاو و گاومیش، 18 هزار نفر شتر، 12 هزار شتر مرغ در کشتارگاه های دام مورد بازرسی قرار گرفته است و در این راستا، 638 میلیون قطعه طیور مورد نظارت قرار گرفته شده است که 5 میلیون و 916 هزار لاشه طیور  به دلیل نداشتن قابلیت مصرف، ضبط شده است.
دکتر خلج تصریح کرد: در 9 ماه نخست سال جاری، یک میلیون و 660 هزار مورد بازدید از عرصه های مختلفی از جمله مراکز بسته بندی،‌قطعه بندی و عرضه فرآورده های خام دامی در شهرها که باید نظارت کرده ایم که از این تعداد 124 هزار مورد غیربهداشتی گزارش شده  و 5 هزار و 500 تن فرآورده خام دامی ضبط شده است که در این راستا بیش از 6 هزار ارجاع تخلفات به مراجع قضایی داشته ایم.
 
** تلاش برای استقرار بازرسان نماینده سازمان دامپزشکی در کشتارگاه ها
 
وی تعداد کشتارگاه های صنعتی فعال طیور کشور را 230  مرکز و تعداد کشتارگاه های صنعتی که پروانه فعالیت گرفته اند و در حال تجهیز هستند را 71 واحد ذکر کرد.
دکتر خلج اضافه کرد: همچنین 74 کشتارگاه صنعتی فعال دام در کشور وجود دارند و علاوه بر این، 39 کشتارگاه نیز پروانه تاسیس گرفته و در حال تجهیز هستند.
رییس سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: علاوه بر این تعداد کشتارگاه صنعتی،‌تعداد 288 کشتارگاه سنتی نیز در کشور وجود دارد که در تلاش هستیم که با همکاری بین بخشی، زمینه توقف کشتارگاه های سنتی را ایجاد کنیم.
 

وی در این خصوص افزود: با هماهنگی هایی که با دولت انجام شده است،‌به دنبال این هستیم که همه کشتارگاه های تحت نظارت دامپزشکی علاوه بر ناظرین بهداشتی، بازرسان نماینده سازمان دامپزشکی نیز مستقر شوند.
 
 ** جلوگیری از استفاده مالاشیت گرین در ماهیان سردابی
 
رییس سازمان دامپزشکی کشور  در مورد پایش بیماری ماهیان سردآبی گفت: پایش برای کشف مخاطره ها و تشخیص سلامت آنها انجام می شود؛ در سالهای 89 تا 92 سه هزا ر و 300نمونه از مراکز پرورش ماهیان سردابی برداشت شده و 130 هزار آزمون بر روی آنها اعمال شده  است.
وی با اشاره به این که در این پایش ها، 39 مخاطره مختلف از قبیل باقیمانده ها و آلاینده ها مورد آزمایش قرار گرفته اند گفت: بر اساس این پایش ها، در مورد آنتی بیوتیک های غیر مجاز مشکلی نداشتیم اما مواردی محدود از مالاشیت گرین مشاهده شده که برای کنترل آن مقرر شده است از ابتدای اسفندماه سال جاری از استفاده از مواد جلوگیری شود.
 
** دفاع از خمیر مرغ هایی که تحت نظارت دامپزشکی تولید می شود
 
دکتر خلج در مورد استفاده از خمیر مرغ در فرآورده های گوشتی نیز گفت: نیت و تلاش سازمان دامپزشکی کشور و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی  سلامت انسان است؛ هم وزارت بهداشت این مساله را در اولویت خود دارد و هم ما رسالتی جز این نداریم.
وی با اشاره به وجود 13 میلیون قطعه مرغ تخم گذاری پایان دوره در مزارع مرغ تخمگذار کشور، ادامه داد:  این مرغ ها دیرپز هستند و مشکلی از نظر سلامت ندارند؛ این مرغ ها به کشتارگاه های صنعتی می روند و ضایعات آن تهی می شود و در کشتارگاه به خمیر مرغ تبدیل می شود.
وی افزود: این محصولات کاملا بهداشتی هستند و برای تبدیل به فرآورده گوشتی مورد استفاده قرار می گیرد.
رییس سازمان دامپزشکی گفت: بعد از تولید خمیر مرغ،‌ از این محصولات نمونه برداری می شود و اگر بار میکروبی داشته باشد از انتقال آن جلوگیری می شود.
دکتر خلج خاطر نشان کرد: تولید باید بهداشت محور و سلامت گرا باشد ولی در عین حال نباید فراموش کنیم که کسانی که دنبال اقتصاد بهداشتی هستند نباید با تصمیمات غیربهداشتی ما دچار مخاطره شوند.
وی افزود: ما به دنبال فرآورد خام دامی سالم هستیم و الزامات سلامت  را رعایت می کنیم و خمیر مرغی که دامپزشکی به آن تاکید می کند این معیارها را دارد.
رییس سازمان دامپزشکی اعلام آمادگی کرد که کمیته ای فنی – علمی با سازمان غذا و دارو و استاندارد در مورد بکارگیری خمیر مرغ تشکیل شود  تا با همدلی و رعایت علم سلامت این موضوع مورد بررسی قرار گیرد.
وی ادامه داد: خمیر مرغی که دامپزشکی درباره آن صحبت می کند خمیر مرغی است که در کارگاه های مجاز که پروانه بهداشتی گرفته باشند و دکتر دامپزشکی بر آن نظارت کرده باشد تولید می شوند؛ در این مراکز ورود و خروج ها صد درصد کنترل می شوند.
 
**  افزایش 8 هزار تنی میگو در سال جاری
 
وی میزان تولید میگوی پرورشی در سال گذشته را حدود 12 هزار تن و میزان تولید در سال جاری را 20 هزار تن ذکر کرد و گفت: این افزایش تولید با زحمات تولید کنندگان،‌سازمان شیلات و سازمان دامپزشکی کشور انجام شده است.
دکتر خلج گفت: در این راستا از 27 مرکز تکثیر و 503 مزرعه پرورش میگو انجام شده و هفت هزار آزمون و 9 هزار نمونه برداری میکروبی در این مراکز و مزارع انجام شده است.
رییس سازمان دامپزشکی کشور اضافه کرد: در این راستا یک هزار و 780 بازدید انجام شده و یک هزار و 515 گواهی بهداشتی صادر کرده ایم.
** سلامت کامل نمونه های وارداتی تخم چشم زده
وی در مورد بیماری وی.اچ.اس نیز گفت: این بیماری یکی از خطرناکترین بیماری های قزل آلا است که رد پای ویروس آن در سال 1382 در کشور مشاهده شده است.
وی تغییر اقلیم و افزایش تعداد مراکز پرورش را از عوامل بروز این بیماری اعلام کرد و گفت: در سال 1339  تنها یک مزرعه پرورش در کشور فعال بود و در سال 1371 به 28 مزرعه رسید و در سال 1391 به پنج هزار و 186 مزرعه با تولید 140 هزار تن افزایش یافت.
دکتر خلج گفت: در حالیکه منابع آبی ما کم شده و آلاینده ها و تعداد مراکز افزایش یافته است،‌ نمی توان انتظار داشت که همان وضعیت تولید سالهای گذشته را داشته باشیم.
وی با اشاره به این که اعلام می شود واردات تخم چشم زده عامل این بیماری در کشور است،‌ادامه داد: ما سالانه به واردات 650 تا 700 میلیون تخم چشم زده نیاز داریم ؛ سازمان دامپزشکی نقشی در کمیت و شرکت های واردکننده ندارد اما بر این امر نظارت می کند که محموله های وارداتی سالم باشند.
دکتر خلج در این ارتباط افزود: در سه سال اخیر یک هزار و 122 نمونه از محموله های تخم چشم زده برداشت شده است و یک هزار و 808 آزمایش مولکولی بر روی این نمونه ها انجام شده که رد پایی از بیماری وی اچ اس در این محموله ها مشاهده نشده است.
 
** ردپایی از بیماری کرونا در شترهای بومی مشاهده نشده است
 
رییس سازمان دامپزشکی کشور در مورد ویروس کرونا نیز گفت: کرونا یک بیماری انسانی است که ابتلای انسان به آن مربوط به وزارت بهداشت می شود اما در حوزه دامی ما اقداماتی در این زمینه انجام داده ایم.
وی ادامه داد: ما از همه شترهای بومی کشور نمونه برداری کرده ایم و سه هزار آزمایش در این زمینه انجام شده که است که ردپایی از ویروس این بیماری در شترهای بومی دیده نشده است.
دکتر خلج با اشاره به واردات غیرمجاز شتر ، تصریح کرد:سازمان دامپزشکی در خصوص واردات غیرمجاز اعلام خطر کرده است؛ نمونه برداری ها در نقطه صفر مرزی انجام شده و شترهای آلوده متوقف شده است و بعد از 21 روز ، شترهای آلوده دوباره مورد آزمایش   قرار می گیرند و درصورتی که ویروس از آن حذف شده باشد اجازه کشتار به آن داده می شود.
 
** 88 میلیارد ریال اعتبار برای پرداخت غرامت مزارع پرورش قزل آلا
 
وی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه نزدیک بودن مزارع پرورش قزل آلا در بروز بیماری وی اچ اس تاثیر گذار است، نزدیک بودن مزارع به یکدیگر را یکی از مشکلات این بخش ذکر کرد و گفت:  حداقل 50 درصد مزارع پرورش ماهی قزل آلا واجد شرایط بهداشتی و ضوابطی که سازمان دامپزشکی کشور مد نظر دارد نیستند.
دکتر خلج گفت: این مزارع با نگاه تولیدی و نه رعایت الزامات دامپزشکی، شکل گرفته اند.
رییس سازمان دامپزشکی در مورد پرداخت غرامت های تولیدکنندگان خسارت دیده نیز گفت: مبلغ مشخص شده به این حوزه هشت میلیارد و 800 میلیون تومان است که به آن دسته از مزارعی تعلق می گیرد که با اعلام دامپزشکی اقدام به معدوم کردن ماهیان کرده اند.
وی ادامه داد: آن دسته از تولیدکنندگانی که بروز بیماری در مزارع خود را تا آخرین لحظه اعلام نکردند و نسبت به معدوم کردن ماهیان مقاومت کرده جایگاهی برای دریافت غرامت از طرف ما ندارند.
** زمینه صادرات گوشت مرغ به روسیه آماده شده است
رییس سازمان دامپزشکی کشور در مورد صادرات محصولات ایرانی، گفت: زنده بودن تولید به این است که در بازارهای کشورهای دیگر حضور پیدا کنیم و مساله ای که معاون اول رییس جمهوری بر آن تاکید دارد این است که برای خروج از رکود اقتصادی باید صادرات غیرنفتی افزایش یابد.
وی ادامه داد: در دامپزشکی شرط لازم برای صادرات کالا رعایت مقررات بهداشتی است؛ شرط لازم برای صادرات دام زنده،‌فرآورده، نهاده ها،‌واکسن و دارو رعایت مقررات بهداشتی است.
وی در مورد صادرات به کشور روسیه گفت: وزارت جهادکشاورزی چندین کشور را بعنوان کشور هدف قرار داده است؛ کشور روسیه روندی طولانی را طی کرده است و دو سال گذشته پرسشنامه ای به ایران ارسال کرده که پاسخ آن پرسشنامه برای آنها ارسال شده است و به موازات و بر اساس اراده سیاسی دو کشور،‌بحث صادرات طیور و دام هم شروع شده است.
وی گفت: در این خصوص تاکنون سه جلسه بین دامپزشکی ایران و روسیه برقرار شده و نهایتا پروتکل بهداشتی دام بین دو کشور به امضا رسیده است که بر اساس آن آبزیان ما هیچ ممنوعیتی برای صادرات ندارد.
دکتر خلج افزود: تاکنون 18 شرکت به کشور روسیه معرفی کرده ایم و در لیست فدراسیون دامپزشکی روسیه قرار گرفته اند و هیچ مشکلی برای صادرات آنها وجود ندارد.
رییس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به تاکید کشور روسیه بر داشتن کد آی.آر توسط شرکت های صادرکننده،: افزود: در این ارتباط به چهار شرکت در حوزه صنایع لبنی کد داده شده است و هفت کشتارگاه صنعتی طیور نیز این کد را دریافت کرده و به فدراسیون روسیه معرفی شده اند.
دکتر خلج اظهار کرد: سازمان دامپزشکی کشور کار خود را انجام داده است و الان منتظریم این شرکت ها و کشتارگاه ها خودشان با اتحادیه گمرکی در جلسه ای موضوع صادرات محصولات خود را نهایی کنند.
رییس سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: از پانزدهم فروردین ماه سال آینده، اجازه صادرات گوشت مرغ تنها به کشتارگاه هایی داده می شود که کد آی.آر داشته باشند تا مطمن باشیم محصولی سالم و با بسته بندی مناسب به کشورهای دیگر انتقال پیدا می کند که گاه مانع بهداشتی مانع صادرات نشود.
وی در مورد قرنطینه ها و مجوزهای صادرات و واردات نیز گفت: در سال جاری برای صادرات 64 محصول به خارج از کشور 22 هزار مجوز بهداشتی صادر کرده ایم و برای واردات 63 محصول نیز 2 هزار و 348 مجوز صادر کردیم.
وی گفت: در سال جاری برای ترانزیت 61 کالا نیز تعداد 2 هزار و 729 مجوز بهداشتی ترانزیت صادر شده است.
 
** نبود درک واقعی از گسترگی فعالیت ها، بزرگترین مشکل سازمان دامپزشکی
 
دکتر خلج همچنین در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر این که عمده ترین مشکل سازمان دامپزشکی کشور چیست؟ گفت: بزرگترین مشکل این است که هنوز درک واقعی از اهمیت، تعدد،‌گسترگی و حساسیت وظایف دامپزشکی در بین مردم و مسوولان ایجاد نشده است.
وی ادامه داد: در مقابل این وظایف گسترده، سازمان دامپزشکی با محدودیت های اعتباری و نیروی انسانی روبرو است که وزیر جهادکشاورزی قویا این مساله را پیگیری کرده و رییس سازمان مدیریت و برنامه قول مساعد برای برطرف کردن این مشکلات داده است.
 
** تشکیل اکیپ های نظارتی با مشارکت نیروی انتظامی و وزارت بهداشت
 
وی همچنین در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در مورد تولید محصولات سالم برای تامین نیاز شب عید نیز گفت: از نظر کمی، تامین نیاز شب عید از وظایف اصلی وزارت جهادکشاورزی است که مشکلی در این زمینه وجود ندارد.
دکتر خلج گفت: آنچه مسوولیت سازمان دامپزشکی است، اعمال نظارت های وی‍‍ژه بر روند تولید، انتقال و توزیع فرآورده های دامی است که در ایام نوروز علاوه بر اکیپ های ثابت و سیار،‌ در نظر داریم اکیپ های مشترکی با نیروی انتظامی و وزارت بهداشت،‌درمان و آموزش پزشکی نیز برای نظارت بیشتر تشکیل دهیم.
 
تعداد بازدید : 2078 بار