چاپ کردن این صفحه
کد خبر : ۲۳۶ یکشنبه, 12 بهمن 1393

ممنوعیت تردد و جابجایی شتر در سطح کشور در راستای کنترل بیماری مرس

: ارزیابی بینندگان
(0 رای‌ها)

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور گفت: از مردادماه سال جاری به منظور کنترل بیماری مرس، تردد شتر در سطح کشور در استانهای جنوبی و شرقی کشور ممنوع اعلام شد و هیچ گونه جابجایی از این استان ها صورت نگرفته است.
 
 به گزارش روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، دکتر جمال الدین جاویدی اضافه کرد: در این راستا، مجددا از نیمه مرداد ممنوعیت خروج شتر از استان سیستان و بلوچستان بطور خاص مورد تاکید قرار گرفت.
وی ادامه داد:  سازمان دامپزشکی کشور طی سال جاری در راستای پایش بیماری در جمعیت شتران کشور طرحی به اجرا گذاشته و در این موضوع با حساسیت و اولویت ویژه‌ای به استانهای شرقی خصوصا استان سیستان بلوچستان پرداخته و در این استان علاوه بر پایش معمول جمعیت شتران بومی، نسبت به نمونه برداری از تمامی گله‌های شتری واقع در ایستگاههای موقت قرنطینه‌ای و آزمایش نمونه‌های مذکور اقدام کرده است؛ بطوریکه فقط در استان سیستان و بلوچستان بیش از یک هزار نمونه سواپ بینی اخذ و مورد آزمایش قرار گرفته است.
معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی تصریح کرد: از شتران مثبت آزمایشگاهی، نمونه برداری مجدد صورت گرفته و تا اخذ نتایج منفی از نمونه‌های شتران مذکور، آنها در یک مکان جداگانه در شرایط قرنطینه‌ای نگهداری شده که این مهم در خصوص معدود نمونه‌های مثبت واقع در مراکز قرنطینه‌ای استان سیستان و بلوچستان به اجرا گذاشته شده و شتران پس از منفی شدن اجازه کشتار را داشته‌اند.
وی با اشاره به برگزاری نشست مسقط که با شرکت کارشناسان بین المللی از سه نهاد تخصصی جهانی یعنی سازمان جهانی بهداشت (WHO) ، سازمان جهانی بهداشت دام (OIE) و سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (FAO)  و کارشناسان کشورهای منطقه خاورمیانه در اردیبهشت ماه سال جاری ، افزود: با توجه به اهمیت بیماری کرونا - مرس در منطقه و جهان و افزایش روز افزون موارد ابتلای انسانی بیماری در شبه جزیره عربی و با عنایت به این که شتر یک کوهانه عربی می تواند به عنوان عامل انتقال بیماری مورد ظن و گمان می باشد، شرکت کنندگان در این گردهمایی نیاز به مطالعه و بررسی بیشتر در خصوص اپیدمیولوژی بیماری را خواستار شدند.
دکتر جاویدی ادامه داد: بیماری مرس با عامل کرونا ویروس یکی از بیماری های نوپدید در بین جوامع بشری است که بنا به بررسی ها و تحقیقات  به عمل آمده، شتران به عنوان مخازن احتمالی بیماری مطرح شده اند.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی تصریح کرد: عامل بیماریزا هیچ گونه علایم بالینی مشخص و بارزی در شتران ایجاد نمی کند و برخی بر این باورند که اصولاً کرونا ویروس برای شتران بیماریزا نبوده و فقط شترها به عنوان مخزن ویروس در طبیعت عمل می کنند . دکتر جاویدی اظهار کرد: بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت دام انتقال انسان به انسان و ابتلای آزمایشگاهی  انسان به بیماری، مهمترین فاکتورهای شیوع و گسترش آن در جوامع انسانی است.

 

تعداد بازدید : 1891 بار