چاپ کردن این صفحه
کد خبر : ۲۳۳ چهارشنبه, 08 بهمن 1393

رونمایی از کتاب کنترل و نظارت بهداشتی خوراک دام، طیور و آبزیان

: ارزیابی بینندگان
(0 رای‌ها)
 
هفت گام دامپزشکی برای اجرایی شدن دستورالعمل های مرتبط با خوراک دام
 
مدیر کل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی از رونمایی از کتاب کنترل و نظارت بهداشتی خوراک دام، طیور و آبزیان خبر داد و گفت: این کتاب شامل مجموعه دستورالعمل ها و بخشنامه هایی است که در سالهای گذشته در ارتباط با موضوع خوراک دام، طیور و آبزیان صادر شده و بنا به هر دلیل، از اجرایی شدن این دستورالعمل ها غفلت شده است و ما تاکید داریم که این دستورالعمل ها به صورت جدی عملیاتی شود.
 
به گزارش روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، دکتر عباس عباسی اضافه کرد: با توجه به اهمیت خوراک دام، طیور و آبزیان، تصمیم گرفته شده است که در سال آینده، اعمال نظارت های بهداشتی بر این فرآورده به صورت اخص در دستور کار سازمان دامپزشکی کشور قرار گیرد.
وی با اشاره به این که خوراک دام تقریبا 70 درصد هزینه تولید را در پرورش دام، طیور و آبزیان به خود اختصاص می دهد، اضافه کرد: بنابر این کنترل خوراک دام و مخصوصا ماده اولیه خوراک دام از اهمیت زیادی برخوردار است؛ بطوری که برای تولید 2 میلیون تن گوشت مرغ، نزدیک به 4 تا 4.5 میلیون تن خوراک و در کل حوزه طیور، نزدیک به 9 میلیون تن خوراک مصرف می شود.
دکتر عباسی تصریح کرد: بر اساس این مفروضات، مجموعه دستورالعمل هارا در قالب یک مجموعه کامل تهیه و در اختیار ادارات کل دامپزشکی و مبادی مرتبط با خوراک دام از جمله گمرکات در مبادی ورودی و واردکننده بزرگ ماده اولیه و شرکت سهامی پشتیبانی امور دام قرار دادیم.
مدیر کل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی با اشاره به هماهنگی های میان سه دستگاه گمرک، پشتیبانی امور دام و سازمان دامپزشکی کشور، اظهار امیدواری کرد: با همکاری این سه دستگاه بتوانیم در فاز نخست، ماده اولیه را تحت کنترل قرار دهیم؛ در این راستا مقرر شده که در ارتباط با کالاهای ورودی درگمرکات کشور، خصوصا در استان های جنوبی و شمالی چندین شاخص جدی از جمله انبارهای نگهداری و ذخیره سازی را بعنوان فضای نگهداری ماده اولیه خوراک دام پیگیری کنیم.
وی افزود: دراین ارتباط، نگهداری مواد اولیه و خوراک آماده دام، طیور و آبزیان مستلزم کسب پروانه بهداشتی بهره برداری از اداره کل دامپزشکی استانها و حضور مسوول فنی بهداشتی درهنگام فعالیت می باشد.
دکتر عباسی ادامه داد: دومین نکته در کنترل و نظارت بهداشتی خوراک دام، طیور و آبزیان، موضوع حمل و نقل مواد اولیه و خوراک آماده دام، طیور و آبزیان است؛ ناوگان حمل و نقل می توانند سهم قابل توجهی در کاهش هدررفت ماده اولیه داشته باشد که وضعیت این بخش در حال حاضر مطابق با انتظارات ما نیست.
مدیر کل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی سازمان دامپزشکی کشور، اظهار کرد: بنابر این دومین مطلب مورد توجه ما در این حوزه، اصلاح ناوگان حمل و نقل است
 که این مساله  با هماهنگی با وازرت راه و شهرسازی و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای مرتفع خواهد شد و به این ترتیب از ریزش های حمل و نقلی که درصد قابل توجهی در زمان بارگیری و حمل و تخلیه اتفاق می افتد جلوگیری خواهد شد.
وی استقرار بازرسان فنی بهداشتی در مبادی ورودی مواد اولیه و خوراک آماده را ازدیگر نکات مورد توجه سازمان دامپزشکی درراستای کنترل و نظارت بهداشتی خوارک دام، طیور و آبزیان عنوان کرد و گفت: کالایی که از خارج وارد می شود در مبادی ورودی باید تحت نظارت بهداشتی ما بارگیری و تخلیه شود و حتما باید نیروهای دولتی در قالب بازرسان بهداشتی دامپزشکی در گمرکات مستقر شوند.
دکتر عباسی تاکید کرد: در راستای کنترل و نظارت بهداشتی خوراک دام، طیور و آبزیان، به کالاهای بدون هویت مجوز ورود داده نمی شود و علاوه بر آن، کلیه فرآورده هایی که در کارخانجات صنعتی تولید می شوند حتما باید لیبل (برچسب و شناسنامه تولید) و پروانه تولید داشته باشد و ترکیبات نیز در آن ذکر شده باشد.
وی در این ارتباط افزود: اعلام ترکیبات به صورت درصد درسال94 از الزامات سازمان دامپزشکی است و از توزیع هر فرآورده ای که نوع ترکیب را بر روی پاکت ننوشته باشند جلوگیری خواهد شد.
مدیر کل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی سازمان دامپزشکی کشور یکی دیگر از موارد مورد تاکید این سازمان را، کنترل های بهداشتی تولید خوراک آماده و مواد اولیه ذکر کرد و گفت: بنا بر این است که کلیه مواد خوراک دام تحت تست های آزمایشگاهی قرار بگیرد؛ بخصوص در حوزه فلزات سنگین و همچنین آفلاتوکسین ها که در حین حمل و نقل ممکن است دچار آسیب هایی شود و یا در مبدا تولید به مواد آلاینده آلوده شده باشند؛ بنابر این آزمون آلاینده ها از اولویت های اول ما است و در خوراک آماده هم باقیمانده های دارویی مورد نظر سازمان است که از مواد دارویی غیرمجاز در خوراک آماده دام استفاده نشده باشند.
وی اظهار کرد: ششمین موردی که ما در زمینه کنترل و نظارت بهداشتی خوراک دام، طیور و آبزیان بر آن تاکید داریم، نظارت های مستمر بر کل فرایندهاست که این امر توسط بازرسان بهداشتی انجام خواهد شد.
دکتر عباسی در این خصوص افزود: کارخانجات باید آزمون هایی که اجرا می کند را بطور مستند نگهداری کنند و در این زمینه سازمان دامپزشکی به صورت سرزده می تواند از محصولات نمونه برداری کند و تست های لازم را انجام دهد.
مدیر کل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی ادامه داد: در این ارتباط اگر بازرسان به مواردی مغایر با دستورالعمل یا استانداردها روبرو شوند می توانند با آن کارخانه برخورد کنند و حتی به توقف خط تولید هم بیانجامد.
وی هفمین نکته مورد توجه سازمان دامپزشکی کشور را مساله آموزش مسوولان فنی بهداشتی و افزایش مهارت کارکنان و همچنین هم افزایی مدیران ارشد کارخانه ها با ادارات کل دامپزشکی استان ها ذکر کرد.
دکتر عباسی در مورد کتاب ... نیز گفت: این مجموعه کتاب می تواند در یک افق سه چهار ساله تحول عظیمی در حوزه خوراک دام صنعتی که تحت فورمولاسیون دقیق تغذیه و نظارت بهداشتی دامپزشکی قرار می گیرد ایجاد کند و از سوی دیگر می توان با تغییر الگوی مصرف درمراکز پرورشی و تغییر رویکرد مصرف به خوراک آماده دام بهداشتی و تولید صنعتی به صورت اخص از ضایعات خوراک دامی جلوگیری کند و نقش عمده ای در صرفه جویی اقتصادی داشته باشد.
وی تصریح کرد: در این راستا می توان از زنجیره تولید خوراک دام به روش سنتی که یکی از معضلات موجود در صنایع دام، طیور و آبزیان است و علاوه بر افزایش هزینه ها و ضایعات، موجب مخاطراتی جدی در واحدهای تولیدی می شود جلوگیری کرد.
مدیر کل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی سازمان دامپزشکی کشور گفت: ماحصل برنامه میان مدت  کنترل و نظارت بهداشتی خوراک دام، طیور و آبزیان این است که دامی که از این خوراک ها استفاده می کنند از نظر باقیمانده های دارویی و آلاینده ها و فلزات سنگین یک دام سالم باشد و علاوه بر آن با کاهش ضایعات، صرفه جویی مناسبی نیز از نظر اقتصادی داشته باشیم.
وی در این ارتباط توضیح داد: اگر با همکاری همه جانبه به این مهم دست پیدا کنیم، می توانیم از ضایع شدن بین پنج تا هشت درصد از ماده اولیه وارداتی جلوگیری کنیم؛ رقمی که در ضایعات از دست می دهیم و هیچ نام و نشانی هم از آن نیست و هیچ وقت در هزینه های تولید لحاظ نمی شود؛

دکتر عباسی افزود: با اجرای این برنامه ها، در درجه نخست صرفه جویی اقتصادی خواهیم داشت و از طرف دیگر با تامین فرآورده سالم به محصول سالم دست پیدا کنیم.

 

تعداد بازدید : 2801 بار