چاپ کردن این صفحه
کد خبر : ۵۰۳ یکشنبه, 01 آذر 1394

دکتر صفری: تحول در حوزه سلامت بدون توجه به زير ساخت‌های آن غير ممکن است

: ارزیابی بینندگان
(0 رای‌ها)


رئیس سازمان نظام دامپزشکی در سمپوزیوم یک روزه هشدار در مورد مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها گفت: اگر دامپزشکی نقش مهمی در حوزه سلامت دارد! چرا در شورای عالی سلامت جایگاهی ندارد؟

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران، دکتر محمدرضا صفری رئیس سازمان نظام دامپزشکی امروز در سمپوزیوم یک روزه هشدار در مورد مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها که در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: اگر دامپزشکی نقش مهمی در حوزه سلامت دارد! چرا در شورای عالی سلامت جایگاهی ندارد؟

صفری افزود: موضوع مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها مبحث پیچیده‌ای است که طرح و بررسی آن نیاز به خرد جمعی، وحدت و یکپارچگی تمامی متولیان حوزه سلامت در کشور دارد و این بدان معناست که اگر دامپزشکی بخشی مهم از جریان مدیریت مصرف آنتی بیوتیک هستیم پس باید به همان نسبت مورد توجه جامعه قرار بگیریم.

وی از عدم عضویت سازمان دامپزشکی کشور به عنوان نهاد حاکمیتی در شورای عالی سلامت انتقاد کرد و گفت: تحول و یا تکامل در حوزه سلامت بدون توجه به زیرساخت‌های آن غیر ممکن است، اگر دامپزشکی نقش مهمی در حوزه سلامت دارد! چرا در شورای عالی سلامت جایگاهی ندارد؟

صفری تصریح کرد: کاهش رخداد بیماری‌ها لازمه کاهش مصرف آنتی بیوتیک‌ است و این امر نیاز بیش از پیش به حمایت از دست‌اندرکاران مدیریت بیماری‌های دامی را خاطر نشان می‌سازد، در حالیکه سازمان دامپزشکی کشور منابع مالی محدودی دارد و در 10 سال گذشته تعداد همکارانی که توانسته‌اند در طرح بنگاه‌های زود بازده تسهیلات بگیرند بسیار اندک بوده است و این نشان از عدم تجهیز و بروز رسانی 5 هزار کلینیک، داروخانه و واحد تولیدی در حوزه دامپزشکی دارد که در واقع وقوع بیماری را مدیریت می‌کنند.

رئیس سازمان نظام دامپزشکی مقوله‌های آموزش و تحقیقات را از دیگر مشکلات حوزه دامپزشکی در کشور دانست و خواستار اصلاحات اساسی در نحوه پذیرش دانشجو، بالا بردن کمیت و کیفیت آموزش در دانشگاه‌ها با بهره‌گیری از شیوه‌های نوین آموزش و یادگیری در این زمینه شد،

صفری در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع طب سنتی، گیاهان دارویی، طب مکمل و دامپزشکی هومیوپاتی اشاره کرد و گفت: سازمان نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران تاکنون در 29 استان کشور موفق به برگزاری دوره آموزش طب دامپزشکی هومیوپاتی شده است همچنین درسنامه ای تحت عنوان طب سنتی تدوین و حتی دوره‌ای را برای تدریس در دانشگاه علمی کاربردی پیشنهاد داده‌ایم.

وی در بخش پایانی سخنان خود از هجمه‌های به وجود آمده در خصوص حذف داروخانه‌های دامپزشکی از چرخه دارو ابراز نگرانی کرد و بیان داشت در شرایط فعلی به دلیل کمبود ابزارهای کافی برای نظارت و نبود قانون‌های مربوط به باقی مانده‌های دارویی باید از هرگونه عمل شتابزده پرهیز داشت.

تعداد بازدید : 1856 بار