چاپ کردن این صفحه
کد خبر : ۴۳۲ چهارشنبه, 25 شهریور 1394

نشست خبری رئیس سازمان نظام دامپزشکی

: ارزیابی بینندگان
(0 رای‌ها)

رئیس سازمان نظام دامپزشکی کشور در سفر کاری به استان فارس در جمع خبرنگاران اظهار داشت: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده صدور پروانه کلینیک‌های دامپزشکی، داروخانه‌ها، آزمایشگاه‌ها و شرکت‌های فعال در حوزه دامپزشکی به نظام دامپزشکی سپرده شده است.

دکتر صفری با بیان اینکه وقتی NGO هایی مثل نظام دامپزشکی تشکیل می‌شوند، مهم‌ترین وظیفه آن حفظ حقوق اعضا و حقوق افرادی است که از این نظام بهره می‌گیرند، افزود: دغدغه سازمان نظام دامپزشکی بیشتر از آن‌که متوجه وضعیت شغل بیکاران دامپزشکی باشد، متمرکز بر حفظ حقوق همکارانی است که در حال حاضر فعالیت می‌کنند.

وی تصریح کرد: صدور پروانه‌های خدمات دامپزشکی برعهده نظام دامپزشکی گذاشته شد و از همین امروز صدور این پروانه ها در استان مازندران شروع شده و در بقیه استان‌ها هم به سرعت اجرا می‌شود.

امکان ایجاد رانت در زمینه صدور پروانه‌ها وجود ندارد

صفری با تاکید بر اینکه امکان ایجاد رانت در زمینه صدور پروانه‌ها وجود ندارد خاطرنشان کرد: سازمان نظام پزشکی برای حفظ حقوق اعضای خود به طور حتم بهترین شیوه را برای طی مراحل صدور پروانه‌ها استفاده می‌کند.

وی تاکید کرد: سازمان نظام پزشکی کشور مسئول تعیین سیاست‌ها و ضوابط حاکمیتی برای صدور انواع پروانه‌هاست و این سیاست‌ها با طی مجرای قانوی به ما ابلاغ می‌شود.

رئیس نظام دامپزشکی کشور افزود: بر اساس این سیاست‌ها دستورالعمل‌ها در استان‌ها تدوین شده که بر اساس این دستورالعمل‌ها در استان‌ها کمیته‌ای به ریاست رئیس نظام دامپزشکی، عضویت اداره کل دامپزشکی به عنوان نماینده دولت، حضور اعضای شورا، نماینده انجمن صنفی و یکی از دامپزشکان معتمد شکل می‌گیرد.

وی بیان کرد: بر این اساس کاملا شفاف و با رعایت حقوق صنفی همکاران پروانه‌ها صادر می‌شود و با این اقدام می‌خواهیم کار را با کیفیت بهتر ارائه کنیم. همه نظام‌های مشابه ما این کار را انجام می‌دهند و نظام دامپزشکی باید زودتر اینکار را انجام می‌داد و براساس تعاملاتی که با دامپزشکی داشتیم این زمانبندی برای صدور پروانه‌ها انتخاب شد.

صفری تصریح کرد: من اعتقاد دارم به این دلیل که ما متشکل از اعضایمان هستیم و نماینده آنها هستیم و ترتیبات نظارتی بر عملکردمان به وسیله اعضا انجام می‌شود بنابراین امکان اینکه بخواهیم رانتی ایجاد کنیم وجود ندارد و در کنار همین امر ما تشکیلات نظارتی در سطح کشور و استان‌ها تعریف کرده‌ایم.

نیازسنجی‌های حوزه دامپزشکی باید در خود استان‌ها انجام شود

وی در مورد نیازسنجی حوزه دامپزشکی در کشور گفت: نیازسنجی‌های حوزه دامپزشکی باید در خود استان‌ها توسط رئیس نظام دامپزشکی و کمیته‌ نیازسنجی که به ریاست وی تشکیل می‌شود انجام شود تا مشخص شود در هر استان چه تعداد داروخانه، آزمایشگاه، مرکز مایه‌کوبی و غیره نیاز است.

رئیس سازمان نظام دامپزشکی کشور عنوان کرد: از این طریق نیازسنجی حرفه‌های تابلو‌دار و فعالیت‌های جدید در حوزه دامپزشکی سازمان‌دهی می‌شود و نیازهای استان‌های مختلف در این زمینه بررسی می‌شود.

ارائه دستورالعمل جدید برای صدور پروانه راه‌اندازی داروخانه‌های دامپزشکی

وی در مورد عدم صدور پروانه راه‌اندازی داروخانه دامپزشکی نیز گفت: به دلیل تغییراتی که در سیاست‌های حاکمیتی سازمان دامپزشکی انجام شده و براساس این سیاست‌ها نیاز به داروخانه را بازنگری کرده‌اند و گفته بودند که دو سال پروانه صدور داروخانه صادر نکنید که تقریبا الان دو سال تمام شده و دستور العمل جدید برای راه‌اندازی داروخانه‌های دامپزشکی ارائه شده است.

صفری افزود: در مورد مراکز واکسیناسیون نیز سیاست سازمان دامپزشکی این است که این مراکز در ذیل واحدهای خدمات درمانی قرار بگیرند به طور مثال بیمارستان‌های دامپزشکی خودشان بتوانند خدمات واکسیناسیون نیز ارائه کنند.

وی اظهار داشت: این سیاست‌های جدید در زمینه خدمات دامپزشکی در حال تدوین است و به نظر تغییر جدی در شیوه ارائه خدمات دامپزشکی رخ دهد و تاکید ما به نمایندگی از بخش غیردولتی بر این است که این سیاست‌ها باید با هماهنگی ما و براساس واقعیت‌های امروز، شرایط فعلیمان باشد.

رئیس سازمان نظام دامپزشکی کشور گفت: حداقل 5 هزار و 200 کلینیک دامپزشکی، 1700 داروخانه دامپزشکی، 300 آزمایشگاه و نزدیک به 1000 مرکز واکسیناسیون در کشور وجود دارد و هر گونه تغییر سیاست در این زمینه خدمات دامپزشکی باید طوری باشد که فعالیت این مراکز آسیب‌پذیر نشود.

آماری از تعداد بیکاران در حوزه دامپزشکی نداریم

وی در مورد آمار بیکاران مقاطع مختلف تحصیلی دامپزشکی در ایران عنوان کرد: حقیقت این است که آماری از تعداد بیکاران در حوزه دامپزشکی نداریم، اما یک کمیته کاری تشکیل شده و گروهی از همکاران درصدد جمع‌آوری اطلاعات در این زمینه هستند.

صفری اظهار داشت: از بعد حقوق بایت فعالیتی که همکاران ما انجام می‌دهند تعرفه‌هایی مصوب می‌شود که دغدغه ما اجرای این مصوبات است و به عبارتی دغدغه ما حفظ حقوق همکاران شاغل در حوزه خدمات دامپزشکی است.

وی افزود: بحث ارتقاء توانمندی دامپزشکان را به صورت جدی پیگیری کردیم و بر اساس آن با همکاری همه دانشگاه‌های کشور به ویژه دانشگاه شیراز محتوای آموزشی دانشگاه‌ها در رده دکترا تغییراتی کیفی داده می‌شود و آزمون تعیین صلاحیت حرفه‌ای برای ورود با بازار حرفه‌ای تعریف می‌شود و فضای قانونی این کار نیز مهیا است.

تعرفه جدید خدمات دامپزشکی بزودی اعلام می‌شود

رئیس سازمان نظام دامپزشکی کشور افزود: تعرفه جدید خدمات دامپزشکی در روزهای آتی به مراکز اعلام می‌شود.

رئیس نظام دامپزشکی استان فارس نیز در این مراسم گفت: آخرین نیازسنجی دامپزشکی در استان فارس مربوط به 5 سال پیش بوده است، اما نیازسنجی جدید استان اول مهرماه توسط کمیته نیازسنجی انجام و صدور پروانه‌ها به بخش خصوصی نیز از اول مهرماه در استان فارس آغاز می‌شود.

تعداد بازدید : 1933 بار