چاپ کردن این صفحه
کد خبر : ۶۷۰ سه شنبه, 26 مرداد 1395

ممیزی‌های داخلی کارخانجات خوراک دام طیور و آبزیان در آیندۀ نزدیک به مسئولین فنی و بهداشتی کارخانجات واگذار می‌شود

: ارزیابی بینندگان
(0 رای‌ها)

مدیر کل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی کشور عنوان کرد: برای رونق بهتر کارخانجات دام، طیور و آبزیان کشور در یک بازه زمانی مشخص آسیاب میکسرها در واحد های سنتی جمع آوری می شوند. همچنین خوراک دام طیور و آبزیان و اجزای وارداتی آن از ۱۵ شهریور ماه شناسنامه دار می شوند.

کارخانجات خوراک دام، طیور و آبزیان کشور ۱۹ میلیون تن ظرفیت دارند

به گزارش انجمن دامپزشکی تهران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی ایران (اگنا)، «دکتر عباس عباسی» تاکید کرد: کارخانجات خوراک دام طیور و آبزیان کشور اکنون حدود ۱۹ میلیون تن ظرفیت اسمی دارند اما آخرین آمار سال گذشته نشان می دهد تنها از هفت و نیم میلیون تن ظرفیت این کارخانجات برای تولید خوراک در کشور استفاده شده است.

مدیر کل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی کشور عنوان کرد: یکی از راه هایی که می توان بهره وری را افزایش و ضایعات را کاهش داد استفاده از خوراک آماده کاخانجات صنعتی دام طیور و آبزیان است زیرا این کارخانجات دارای پروانه بهداشتی از سازمان دامپزشکی کشورهستند؛ مسوولان فنی و بهداشتی این سازمان در این کارخانجات مستقر هستند و اکثر این کارخانجات دارای سامانه های بهداشتی هستند و واحد جی ان پی در اکثر این کارخانه ها فعال هستند.

دکتر عباسی ادامه داد: کارخانجاتی که دارای پروانه تولید و پروانه بهداشتی از سازمان دامپزشکی کشور هستند تمام محصولاتی که تولید می کنند دارای شناسنامه تولید هستند و این محصولات قابلیت ردیابی در کل کشور را دارند و بر اساس نظریه های کارشناسی اگر بتوان از این کارخانجات به خوبی استفاده کرد می توان۱۰ تا ۱۵ درصد حداقل از ریزش و کاهش ضایعات درزمینه‌های نگهداری، انبارش و حمل و نقل صرفه جویی کردکه رقم قابل توجهی در درزمینه در خوراک دام طیور و آبزیان خواهد شد.

دکتر عباسی تاکید کرد: الزام قانون استفاده از خوراک بهداشتی، صنعتی و آماده یک ضرورت است . اکنون حدود چهار میلیون تن خوراک را جوجه های یک روزه مصرف می کنند که این آمار منهای مرغ مادر گوشتی و تخم گذار و اجداد است.اکنون بالغ بر ۲۵ هزار واحد مرغداری در جی آی اس ساززمان دامپزشکی ثبت شده است اما مرغداری هایی که ظرفیت آن ها ۱۰ تا ۴۰ هزار قطعه است اغلب آسیاب میکسرهایی دارند که خوراک را برای مرغ ها آماده می کنند که نظارت کافی در حوزه حمل و نقل نگهداری فرآوری و نحوه تجویز آن ها وجود ندارد و این وع خوراک سسنتی مخاطراتی را برای مرغ ها و سلامت جامعه ایجاد می کند.

نگاهی به آمار کارخانجات خوراک صنعتی در کشور

وی درباره آمار تهیه خوراک صنعتی عنوان کرد: تعداد کاخانجات خوراک دام طیور و آبزیان که در کشور وجود دارد از جمله تبدیل ضایعات و صنایع وابسته؛ شامل کنستانتره ، تبدیل ضایعات ؛ پودر ماهی و پودر استخوان و پودر ژلاتین ، ذرت خشک کنی است. ۱۱۱۹ واحد است که از این میان ۶۰۴ واحد در بخش دام طیور و آبزیان فعالیت می کنند که ۶۹ واحد درکنستانتره ، ۱۳۰ واحد درتبدیل ضایعات، ۷۳ واحد در بخش پودر ماهی ، ۲۰ کارخانه در واحد پودر استخوان وجود دارند .

۱۱ کارخانه در کشور کد IR  دارند؛ یعنی می توانند محصولاتشان را مستقیم صادر کنند

دکتر عباسی با بیان این که بسیاری از این کارخانجات واحد هایی هستند که الزامات بهداشتی سازمان دامپزشکی را رعایت می کنند؛ عنوان کرد: از مجموع ۱۱۱۹ کارخانه خوراک دام طیور و آبزیان که در کل کشور فعالیت می کنند؛۱۱ کارخانه دارای کد ای آر هسستند؛ یعنی می توانند محصولاتشان را مسستقیم به کشورهای دیگر صادر کنند که هفت واحد از کارخانجات درحوزه طیور و چهار واحد در بخش آّبزیان فعالیت می کنند. همچنین هفت واحد تولیدی خوراک دام طیور و آبزیان دارای گرید A هستند که چهار واحد در حوزه طیور و سه واحد در بخش آبزیان فعالیت می کنند.

۱۰۰ کارخانه در کشور دارای پروانه ساخت هستند

وی اظهار داشت : بسته خوراک دام طیور و آبزیان در نمایشگاه دوره گذشته فیداکسپو رونمایی شد که تقریبا از صفر تا صد حوزه صنایع خوراک دام طیور و آبزیان در آن تجمیع شده بود و ماحصل این فعالیت این شد که امروزهفت کارخانه در گرید A  ؛ ۱۱ کارخانه با کد IR  در کشور تعریف شدند و اکثر کارخانجاتی که این کد را دارند دارای گرید A  هستند. اکنون ۱۰۰ شناسنامه برای کارخانجات خوراک دام طیور و آبزیان کشور صادر شده است که دارای پروانه ساخت هستند و کد رهگیری برای تولید محصولاتشان دریافت می کنند که این محصولات از طریق اتحادیه خوراک دام طیور و آبزیان قابل ردگیری است.

تفاهم نامه سازمان دامپزشکی با صنایع خوراک دام طیور و آبزیان در آینده

مدیر کل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی عنوان کرد: تصمیم داریم در آینده ای نزدیک تفاهم نامه ای را با انجمن صنایع خوراک دام طیور و آبزیان امضا کنیم که در حوزه صادرات هم این پیگیری ها انجام شود.

واگذاری ممیزی های داخلی به مسوولان فنی و بهداشتی و ممیزی خارجی به شرکت های تخصصی

دکتر عباسی تاکید کرد: ممیزی هاو نظارت های داخلی در حوزه کارخانجات خوراک دام طیور و آبزیان کشور در آینده ای نزدیک به مسوولان فنی و بهداشتی کارخانجات واگذار می شود و ممیزی های خارجی به شرکت های ممیزی که به صورت اختصاصی در حوزه خوراک دام تشکیل خواهد شد؛ واگذار می‌شود.

عباسی درباره راهکارهای رونق فعالیت کارخانجات اظهار داشت: برای رونق این کارخانجات ابتدا تلاش کردیم در حوزه حمل و نقل همکاری هایی صورت بگیرد و هنگام بارگیری مواد اولیه کارخانجات خوراک دام طیور و آبزیان دارای کد پستی باشند تا در مبدا و مقصد قابل پیگیری باشند و بتوان آن ها را کنترل کرد.

برای دریافت کد IR  کارخانجات باید از طریق انجمن ها معرفی شوند

مدیر کل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی تاکید کرد: علاوه بر فعالیت هایی که برای صادرات مطمین از طریق واگذاری های ممیزی قرار است انجام شود؛ کسانی می توانند در حوزه صادرات فعالیت کنند که عضو انجمن ملی صنایع خوراک دام طیور و آبزیان باشند و از طریق این انجمن برای دریافت کد IR و صادرات مستقیم محصولاتشان معرفی شوند.

جمع آوری آسیاب میکسرها برای تهیه خوراک سنتی در مدت زمان مشخص

وی تاکید کرد: در یک مدت زمان مشخص استفاده از آسیاب مکیسرها را واحد های مرغداری که به صورت سنتی اقدام به آماده کردن خوراک می کنند ؛جمع آوری می شوند. این سامان دهی با هماهنگی سایر دستگاه ها در دست اقدام است و راهی جز این برای تهیه خوراک آماده بهداشتی و صنعتی وجود ندارد.

خوراک دام طیور و آبزیان و اجزای وارداتی آن از ۱۵ شهریور ماه شناسنامه دار می شوند

مدیر کل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی تاکید کرد: از ۱۵ شهریور ماه امسال کلیه خوراک دام طیور و آبزیانی که بخواهند وارد شوند، باید در دفتر نظارت سازمان دامپزشکی ثبت شوند. این ثبت شامل خوراک کامل و همچنین اجزای خوراک دام طیور و آبزیان می شود که باید گواهی ثبت از سوی سازمان دامپزشکی کشور دریافت کنند.

وی با تاکید بر این که این کار باید پیش از این هم انجام می شد؛ عنوان کرد: بر اساس مصوبه هیات دولت باید این کار پیش تر از این انجام می شد اما به دلیل فراهم نبودن زیر ساخت ها و پیش نیازها از جمله یک فضای نرم افزاری مشخص با روال خاص امکان انجام چنین فعالیتی تاکنون مهیا نبود اما اکنون همه خوراک دام و اجزای خوراک دام طیور و آبزیان باید ثبت شوند و صاحب شناسنامه شوند.

دکتر عباسی درباره واردات انواع مواد اولیه خوراک دام طیور و آبزیان از کشورهای مختلف اظهار داشت: در حوزه واردات مواد اولیه خوراک دام طیور و آبزیان کشورهایی هستند که ایران با آن ها پروتکل های بهداشتی دارد یا کشورهای شناخته شده با برندهای خاص هستند و ما در این زمینه مشکلی برای واردات مواد اولیه از این کشورها نداریم.

مدیر کل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی ادامه داد: در مورد کشورهای درجه دو و سه هم مطالعات میدانی و کتابخانه ای صورت می گیرد و بر اساس آن ثبت سفارش انجام می شود تا مواد اولیه و اجزای خوراک وارد کشور شود.

دکتر عباسی تاکید کرد: کسانی که VIP  خود را پیش از ۱۵ شهریور ماه دریافت کردند با همان روال قبلی می توانند واردات خود را انجام دهند اما اما از این تاریخ به بعد واردات خوراک دام طیور آبزیان کرم ابریشم و زنبور عسل شامل این بخش نامه می شود.

وی با بیان این که اگر متغیر ها در خرید و فروش ثابت باشند، به دلیل افزایش ضریب اطمینان، تاجر هم خوراک با کیفیت تری را وارد بازار می کند، عنوان کرد: خوراک کامل و اجزای خوراک دام طیور و آبزیان باید بر اساس تعریف سازمان دامپزشکی وارد کشور شوند اما در هر حال، واردات تابعی از ظرفیت بازار و همچنین خرید و فروش آن محصول است اما باید در نظر داشت نوسان قیمت در بازار هم عامل مهمی برای تهیه یک محصول از سوی تاجر است.

تعداد بازدید : 2347 بار