چاپ کردن این صفحه
کد خبر : ۶۱۰ سه شنبه, 08 تیر 1395

با حضور رئیس سازمان دامپزشکی کشور بررسی شد: نحوه اجرای ماده 19 آیین نامه نظارت بهداشتی دامپزشکی

: ارزیابی بینندگان
(0 رای‌ها)

با حضور رئیس سازمان دامپزشکی کشور بررسی شد: نحوه اجرای ماده 19 آیین نامه نظارت بهداشتی دامپزشکی

نشست بررسی چگونگی اجرای دستورالعمل اجرایی ماده 19 آئین نامه بهداشتی دامپزشکی با حضور رئیس سازمان نظام دامپزشکی و نائب رئیس جامعه دامپزشکان ایران، مسئولین تعدادی از انجمن های کارفرمایی واحدهای تحت نظارت بهداشتی سازمان دامپزشکی کشور و روسای انجمن های مسئولین فنی بهداشتی استان های مختلف، برگزار شد.

به گزارش انجمن دامپزشکی تهران به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، امروز سه شنبه 8 تیر ماه، این نشست به منظور هم اندیشی درباره موانع اجرا و اتخاذ تدابیر مناسب برای اصلاح دستورالعمل ماده 19 آئین نامه اجرائی نظارت بهداشتی دامپزشکی در جهت دستیابی به هدف عدم وابستگی مالی مسئولین فنی و بهداشتی با صاحبان و متصدیان تحت نظارت موضوع ماده 19 آئین نامه بهداشتی دامپزشکی در محل سالن جلسات سازمان دامپزشکی کشور برگزار شد.
 
در این نشست، دکتر مهدی خلج رییس سازمان دامپزشکی کشور با تاکید بر اهمیت رعایت اصول و مقررات بهداشتی در تمام مراحل تولید تا عرضه فراورده های دامی اظهار داشت: سلامت مهم ترین ویژگی هر محصول دامی است و با عنایت به سیاست توسعه صادرات غیر نفتی، شرط لازم صادرات این اقلام، کیفیت و سلامت آن و اعمال نظارت بهداشتی در طول زنجیره از خوراک دام تا محصول نهایی می باشد و در این راستا لازم است صاحبان و متصدیان تحت نظارت با بهره گیری از دانش مسئولین فنی بهداشتی نسبت به ایجاد هسته های فکر و هم افزایی برای رسیدن به این مهم تلاش کنند.
 
رییس سازمان دامپزشکی کشور افزود: در مبانی اقتصاد مقاومتی و سیاست های کلی سلامت نیز امنیت غذایی مورد تاکید قرار گرفته است که سلامت مواد غذایی وجه تمایز و لازمه تحقق آن، محسوب می شود.
 
دکتر خلج تصریح کرد: تولید سالم دو بال دارد، یک بال آن سرمایه گذاران و کارفرمایان هستند که بستر مناسب و بهداشتی برای تولید را فراهم می کنند و بال دیگر مسئولین فنی بهداشتی، که دانش فنی لازم را به عرصه عمل وارد می کنند. به عبارت دیگر، سرمایه گذاران برای تضمین سلامت محصول تولیدی در واحد خود نیازمند یک مسئول فنی آگاه، مقتدر و مسلط به امور هستند. البته مسئولین فنی بهداشتی نیز باید دارای استقلال عمل کافی و مناسب باشند، امنیت شغلی این گروه بسیار اهمیت دارد. مسئول فنی بهداشتی نباید نگران حذف محصول ناسالم باشد. از نگاه دیگر در عرصه تولید محصول سالم، دو خط قرمز حمایت منطقی از کسب و کار و امنیت شغلی مسئولین فنی بهداشتی، لازم و ملزوم یکدیگرند. سازمان دامپزشکی کشور نیز با اعمال بهینه و علمی بازرسی های بهداشتی باید به وظیفه قانونی ملی و بین المللی اعمال نظارت های بهداشتی بپردازد.
 
دکتر خلج تاکید کرد: سازمان نظام دامپزشکی ج.ا.ا. نیز علاوه بر موارد مندرج در آئین نامه نظارت بهداشتی دامپزشکی، بر حسب وظیفه قانونی موظف به رسیدگی به تخلفات صنفی و حرفه ای شاغلان حرفه دامپزشکی می باشد.
 
کارفرمایان در تصمیم گیری ها مشارکت داده شوند
 
قربان زاده نایب رئیس انجمن کشتارگاه های صنعتی طیور ایران، دکتر خدایی دبیر اتحادیه صادرکنندگان آبزیان ایران، کانون مرغ تخمگذار ایران، دکتر رسولی دبیر انجمن صنفی کارفرمایان بسته بندی مواد پروتئینی و دکتر سید فرزاد طلاکش دبیر انجمن تخم مرغ شناسنامه دار نیز به نمایندگی از تشکل های کارفرمایی مرتبط فعال در حوزه های تحت نظارت بهداشتی سازمان دامپزشکی کشور در این جلسه حضوری فعال داشتند. این نمایندگان بر ضرورت ارتقای دانش و توانایی های مسئولین فنی بهداشتی و نیاز مبرم صنعت به اشخاص نوآور و صاحب دانش در حوزه بهداشت تاکید کردند و خواستار پایبندی مسئولین فنی بهداشتی به تعهدات خویش در حضور فعال در واحد و اعمال نظارت های قانونی شدند. ضمن آنکه تولید سالم به عوامل متعددی از جمله تاسیسات و ابزار، مواد اولیه و .. بستگی دارد و محول کردن تمام مسئولیت به مسئولین فنی بهداشتی خطاست.

 ایشان با اشاره به اینکه امنیت شغلی مسئولین فنی بهداشتی وابسته به امنیت اقتصادی کارفرمایان در کسب و کار خویش است و براساس قانون کار و حمایت های قانونی ناشی از آن پرداخت حقوق بر عهده و مورد تعهد کارفرمایان است. کارفرمایان ضمن انتقاد از انتشار برخی اخبار غیرواقع که موجب تشدید تقابل و لطمه دیدن صنف مسئولین فنی بهداشتی شده است، از عدم نظرخواهی از کارفرمایان در تدوین دستورالعمل ها گلایه کردند و در نهایت خواستار بازنگری دستورالعمل اجرای ماده 19 آئین نامه نظارت بهداشتی دامپزشکی با حضور نمایندگان کلیه ذینفعان و لحاظ قوانین جاری کشور شدند.
 
امنیت شغلی مسئولین فنی بهداشتی تامین شود
 
در این جلسه دکتر علی بهروز سامی بازرس انجمن صنفی مسئولین فنی بهداشتی آذربایجان غربی، دکتر وحید سرلک عضو هیات مدیره انجمن صنفی مسئولین فنی بهداشتی تهران، دکتر فرهاد حکیمانه رئیس انجمن صنفی مسئولین فنی بهداشتی اصفهان، دکتر حسن نصر نایب رئیس انجمن صنفی مسئولین فنی بهداشتی اصفهان، سید عباس حسینی دبیر انجمن صنفی مسئولین فنی بهداشتی اصفهان، دکتر سید امیر حسین محمدی نایب رئیس انجمن صنفی مسئولین فنی بهداشتی تهران، دکتر علی مناف زاده رئیس انجمن صنفی مسئولین فنی بهداشتی آذربایجان غربی و دکتر مهرداد تشکری رئیس انجمن صنفی مسئولین فنی استان تهران حضور داشتند و دیدگاه های مسئولین فنی بهداشتی عضو در استان های مختلف را درخصوص نحوه اجرای ماده 19 آیین نامه نظارت بهداشتی دامپزشکی بیان کردند.

ایشان با اشاره به اینکه هدف اصلی مسئولین فنی بهداشتی تامین کیفیت و بهداشت محصولات تولیدی می باشد، تاکید کردند در حال حاضر مدت قرارداد به کارگیری مسئولین فنی، بسیار کوتاه است و تضمین کننده امنیت شغلی مورد نیاز نمی باشد. همچنین پرداخت حقوق باید برابر تعرفه های قانونی مصوب صورت پذیرد. نمایندگان تشکل های صنفی مسئولین فنی بهداشتی بر ضرورت تناسب آموزش های ضمن خدمت مسئولین فنی با نوع کار تاکید کردند و همچنین خواستار اصلاح و شفاف شدن شرح وظایف مسئولین فنی، منطبق با نیازهای واقعی بهداشت جامعه شدند.
 
کارگروهی مامور اصلاح دستورالعمل ماده 19 شد
 
دکتر صفری رئیس سازمان نظام دامپزشکی ج.ا.ا. نیز در این جلسه ضمن تشریح موادی از آئین نامه نظارت بهداشتی دامپزشکی و ارائه گزارشی از عملکرد شرکت سبز سلامت، تاکید نمودند دستورالعمل اجرایی ماده 19 آئین نامه نظارت بهداشتی دامپزشکی با تعمق و دقت زیاد تدوین شده است و بایستی از ظرفیت های آن به نحو مناسب، استفاده شود.
 
در این جلسه، دکتر شجاعی نائب رئیس جامعه دامپزشکان ایران نیز در سخنانی، ضمن تاکید بر اهمیت تعامل کارفرمایان و مسئولین فنی بهداشتی در چارچوب مفاد آئین نامه نظارت بهداشتی دامپزشکی بر ضرورت تداوم جلسات کارشناسی در این خصوص تا حصول نتیجه مناسب، تاکید کرد.

در پایان این جلسه، پس از بحث و تبادل نظر در خصوص چگونگی اجرائی شدن دستورالعمل ماده 19 مقرر شد کارگروهی متشکل از نمایندگان تشکل های کارفرمایی و مسئولین فنی بهداشتی، سازمان نظام دامپزشکی ج.ا.ا و جامعه دامپزشکان ایران با تشکیل جلسات کارشناسی مستمر در سازمان دامپزشکی کشور با بررسی دقیق کلیه جوانب موضوع، نسبت به اصلاح دستورالعمل اجرای ماده 19 آئین نامه نظارت بهداشتی دامپزشکی در بازه زمانی مشخصی اقدام کنند.

 

تعداد بازدید : 2216 بار

مطالب بیشتر :