چاپ کردن این صفحه
کد خبر : ۶۰۲ یکشنبه, 16 خرداد 1395

اطلاعیه سازمان دامپزشکی کشور جهت تنویر افکار عمومی و آگاهی مسئولین فنی دامپزشک در خصوص ماده 19 آیین‌نامه نظارت بهداشتی دامپزشکی

: ارزیابی بینندگان
(0 رای‌ها)

سازمان دامپزشکی کشور یک دستگاه نظارتی حاکمیتی است که به منظور تأمین بهداشت دام کشور و فرآورده‌های مربوط به آن و پیشگیری و مبارزه با بیماری های دامی تاسیس شده است و نظارت بهداشتی دامپزشکی، از مهم ترین مواردی است که در شرح وظایف قانونی این سازمان بر آن تاکید شده است.

علی رغم آنکه تاثیر تلاش های سازمان دامپزشکی کشور در ارتقای بهداشت عمومی در سطح جامعه کاملا محسوس و مشهود است، به دلیل آنکه برخی شبه افکنی ها در شبکه های مجازی سبب بروز نگرانی دامپزشکان خدومی شده است که به عنوان مسئول فنی بهداشتی در اماکن دامی و صنایع وابسته به دام فعالیت دارند و در راستای تنویر افکار عمومی و آگاهی اعضای محترم خانواده بزرگ دامپزشکی و تولیدکنندگان حوزه دام و صنایع وابسته موارد زیر را به آگاهی می رساند:
 
1.  آئین نامه "نظارت بهداشتی دامپزشکی" به پیشنهاد و با پیگیری سازمان دامپزشکی کشور، به تصویب هیات محترم دولت رسیده است. آئین نامه ای که نخستین و تنها محمل قانونی بودن به کارگیری و استخدام مسئول فنی بهداشتی در واحدهای تحت نظارت می باشد. همچنین مصوبه مربوط به تعرفه اشتغال این افراد به پیشنهاد این سازمان و به شیوه ای کاملا ابتکاری، به گونه ای تنظیم شده است که به صورت پویا همواره قابل استناد است و برخلاف موارد مشابه، نیازی به تصویب همه ساله توسط هیات وزیران و طی مراحل طولانی مربوط ندارد.
 
2. سابقه تدوین و ابلاغ دستورالعمل اجرایی ماده (19) آئین نامه مذکور به حدود هفت سال قبل (یعنی در فاصله زمانی قابل قبول از ابلاغ آئین نامه) باز می گردد که این خود نشان از عزم سازمان دامپزشکی کشور در بهره گیری از فرصت قانونی ایجاد شده در این مقرره دولت برای «اعمال نظارت بهینه بر فعالیت مسئولین فنی بهداشتی» و «عدم ایجاد وابستگی مالی آنها به صاحبان و متصدیان واحدهای تحت نظارت» دارد. همچنین این دستورالعمل (به مشابه سایر ضوابط) به منظور رفع اشکالاتی که در طی اجرا، مشخص می شود، حسب ضرورت، به روزرسانی شده است. بنابر این تصمیم به اصلاح و رفع اشکالات پیش آمده در اجرا، اقدامی معمول تلقی می شود.
 
3. آخرین بازنگری دستورالعمل اجرایی ماده (19) آئین نامه نظارت بهداشتی دامپزشکی به شماره 17030/10/93 مورخ 93/03/13 به ادارات کل دامپزشکی استان ها ابلاغ شده است و توقف اجرای بخشنامه های پیرو این دستورالعمل (به دلیل مغایریت با مفاد برخی مواد دستورالعمل و نیز اشکالات حقوقی و اجرایی مترتب از آن)، هیچ گونه توقفی در اجرای دستورالعمل ایجاد نمی کند و این دستورالعمل تا زمان تصویب و ابلاغ دستورالعمل جدید، از سوی ادارات کل دامپزشکی و شورای نظام استان ها، لازم الاجرا و قویا مورد حمایت این سازمان می باشد.

4. در یک روند تکاملی و با عنایت به تجربیات به دست آمده، اعتقاد به برون سپاری هدفمند امور تصدی گری به بخش غیردولتی و نیز تکلیف قانون بهبود مستمر کسب و کار، در نظر است در بازنگری این دستورالعمل نسبت به اخذ و اعمال نظر تشکل های صنفی مسئولین فنی بهداشتی و نیز سایر تشکل های ذیربط، اقدام شود تا با تعیین واسط های تخصصی و متعدد (غیرانحصاری و قابل انتخاب از سوی مسئول فنی بهداشتی) به عنوان مجری دستورالعمل و نفی هرگونه انتفاع مالی مجری (که مورد تاکید وزارت متبوع نیز می باشد) در جهت حمایت از ایفای هر چه بهتر وظایف مسئولین فنی بهداشتی در واحدهای تحت نظارت اقدام شود.

 

 
تعداد بازدید : 2722 بار

مطالب بیشتر :